Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Har varit.....

Kategori: Allmänt

....i kontakt med djursjukhuset och pratat med en veterinär.
Hon trodde, att det var "vestibulärt syndrom" som byrackan hade.
Det är någonting som drabbar mest äldre hundar och som ofta kan vara övergående.
Det är en funktionsnedsättning i innerörat och det drabbar balansen och hunden kan bli "sned".
Eftersom inte byrackan verkar lida utav sin situation så tyckte veterinären inte att det var någon idé att vi kom dit, det finns inga prover man kan ta, skallröntgen, men det gör de bara i Uppsala eller Strömsholm.
Men, om det skulle vara så, att jag märkte att byrackan led på något vis, ja då var jag välkommen.
Det känns ganska skönt att ha ett djursjukhus så nära, speciellt då de har jour dygnet runt.
Jag måste ju säga, att det har varit en konstig helg, man har slängts mellan hopp och förtvivlan hela tiden.
Ena stunden så har byrackan varit så sned, att han knappt kunnat stå...andra stunden har han varit hur pigg som helst och faktiskt skällt ut mig tillochmed...och så har det hållit på....
Men, det känns skönt nu när jag pratat med veterinären, man har fått ett namn på det "sjuka".
Det är ju så med en själv också, när man väl får reda på att det man för tillfället lider av har ett namn, ja då blir det mer "hanterbart".
Veterinären sa också, att det finns hundar som får det här(vestibulärt syndrom) och som blir helt bra och att det finns de hundar som lever många år efter att ha drabbats men inte blir helt återställda.
Vi får hoppas på det bästa..
Nu ska byrackan och jag gå en liten promenad, det blir inte så långt, men han får ju göra ifrån sig i alla fall.
Ha dé! / tant raffa

Kommentarer

  • www.dentatuerademamman.com säger:

    När jag var tonåring hade mina föräldrar en katt som plötsligt blev sned och väldigt konstig.
    Det var samtidigt som jag läse Stephen Kings Djurkyrkogården och jag blev skiträdd för kattens konstiga betende. Pappa sköt den katten.

    2007-10-29 | 16:27:30
    Bloggadress: http://www.dentatuerademamman.com
  • Åsa säger:

    Kunde inte låta bli att skratta, men jag tänker inte skjuta byrackan...

    2007-10-29 | 16:45:19
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Annaa M säger:

    Hoppas det reder sig för rackan, det är sorgligt med gamla sjuka djur. Vår första katt blev knäpp och sprang på en bil dagen efter sin 14-årsdag, han hade förmodligen en hjärntumör.

    Här har kattmamman fått totalfnatt idag när plötsligt ungarna bestämde sig för att kliva ut ur skåpet de bor i och pipande promenera iväg efter henne.

    2007-10-30 | 00:20:56
    Bloggadress: http://annaamattsson.blogg.se
  • Åsa säger:

    Ja, det är inte lätt när de blir gamla, men vad gör man...
    Så länge han inte lider så gör vi inget drastiskt, men vi vet ju att han inte kan finnas för alltid.
    Antar, att det börjar bli lite fart hemma hos er med kattungarna...

    2007-10-30 | 09:10:13
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se

Kommentera inlägget här: