Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Jaha, nu ska man....

Kategori: Allmänt

...bidra med pengar till Englas familj...
Att skänka en slant till Bris, det är helt okej tycker jag, men att skänka pengar till familjen, där går gränsen för mig i alla fall.
Fredrik Swahn som bor i Stjärnsund vill ju att folk ska bidra till familjens ekonomi eftersom mamman inte kunnat ha sin kursgård öppen under sökandet efter Engla och efter att flickan hittades.
Alla andra efterlevande till barn som mördats i Sverige då?
Hur många är det inte som blivit helt knäckta och som inte fått någon som helst hjälp utav allmänheten utan fått hanka sig fram så gott de kunnat.
Har de haft tur så kanske försäkringskassan beviljat dem sjukpenning ett tag för att bearbeta sorgen, men de har kanske inte varit ett "medialt intresse" som Englas familj och då kanske inte heller fått det stöd de behövt.
Jag tycker att det är fruktansvärt det som hänt, är så tacksam att den där djävulen äntligen är fast och hoppas att han kommer att ruttna i fängelset.
Men, det har ju mördats fler barn i Sverige bara i år och vi är fortfarande bara i april....Varför får inte de barnen samma uppmärksamhet och framförallt de efterlevande?
Allt det med Engla, det börjar bli för mycket nu tycker jag, verkar som om det finns många som vill "sko sig" på det som hänt och det gillar inte jag.
Att det manifesteras mot våldet, det är bra, men jag tror ju inte att en våldsverkare bryr sig speciellt mycket om det..
En person som den här djävulen Anders Eklund, han är ju så störd och har varit det i hela sitt liv, inte sjutton bryr han sig om vad andra tycker, det har vi ju fått bevis på.
Nu är det ju så, att det ska sparas på barn/ungdomssidan här i Sverige och hur sjutton ska man då kunna fånga upp de barn/ungdomar med "störningar" som faktiskt finns i varje skola, spelar ingen roll om det är friskolor eller kommunala skolor, det finns alltid några som inte har "spärren".
Men, om det finns tillräckligt med utbildad personal, ja då kan man ha chans att hjälpa dessa så att de förhoppningsvis kan leva ett normalt vuxet liv.
Tänk, vad pengar det skulle sparas i långa loppet...
Nej, nu ska jag sms:a till Bris och skänka en slant, men till en enskild familj...där går gränsen!
Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • storasyrran säger:

    Bra tant Raffa!
    Jag håller med dig helt och fullt. Satsa pengarna på de uppväxande och "mota Olle i grind", så att säga. Jobba med att påverka politikerna, för det är de som bestämmer vart pengarna ska läggas. Jag fick ett mail i dag som bestod av ett ljus som jag skulle skicka vidare "till Englas minne"... nej, varför då? Det gagnar ingen.
    Kram på dig!

    2008-04-19 | 14:56:50
  • Garbo säger:

    Håller helt med,vad ska jag bidra med fickpengar till en enskild familj för???
    Även om det som drabbat dom är fruktansvärt och avskyvärt men ingen hjälper mig om jag behöver så jag anser jag bidrar på mitt eget vis när jag har lust tid och råd så köper jag situation sthlm delar ut frukt eller en slant till bättre behövande på tåget dvs våra sk uteliggare...
    Inte tände jag ljus heller för i så fall tänder jag ett ljus för alla som behöver,det räcker med en tanke att man bättrar sig blir snällare vänligare emot folk,griper in om det behövs och framförallt lyssnar vara lyhörd och är det nåt som pengar ska skänkas till så är det just i förebyggande syfte precis detta med våra ungar som far illa,det syns i tidig ålder,jag vet, jag har jobbat inom dagis och på varje stuga finns minst 1-2 barn som inte har det bra.
    Maken säger samma som arbetar inom skolan,satsa där det behövs så får vi ett vänligare mjukare samhälle för allas barn.
    Ingen unge ska behöva känna rädsla av att vara barn och göra sånt som barn gör dvs leka och vara ute.

    Satsa på eftervård åt våra kriminella så löser vi mycket,inte bara förvaring utan dom ska gå i terapi vare sig dom vill eller ej!

    Just nu håller vi på att tippa våran skuta käpprätt med alla indragningar besparingar inom barn och omsorg det leder bara till våldsamheter kriminalitet att fortsätta driva den politiken vi har idag bådar inget gott för framtiden...

    Ush ja nä nu ska jag börja förbereda lite kvällsmat och koppla av,har flängt runt idag o shoppat lite till hemmet :)

    /Stor kram

    2008-04-19 | 15:29:09
    Bloggadress: http://garbo.webblogg.se/
  • Åsa säger:

    Storasyrran:
    Ja, du om någon vet ju hur illa det står till i vårat samhälle, du har ju jobbat med det dagligen.
    Men visst blir man förbannad när det ser ut som det gör och ingenting händer....
    Ha dé!/Kram

    Garbo:
    Att bidra med pengar till en familj som jag inte känner, det gör jag bara inte.
    Förresten så kan inte familjen vara "barskrapad" för kursgården Fridhem är en stiftelse.. Tänk om det kunde sättas in resurser tidigt, så fort man ser att det behövs.
    Ha dé!/Kram

    Ha dé!/Kram

    2008-04-19 | 17:04:08
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Annaa M säger:

    Håller absolut med dig! Tycker alltid illa om det där med att starta insamlingar till människor som drabbats av olycka, även om olyckan inte riktigt drabbat dem ekonomiskt. Men jag vet också att det kan uppfattas som synnerligen provokativt att säga det!

    2008-04-21 | 00:39:59
    Bloggadress: http://www.annaamattsson.blogg.se
  • //SoP säger:

    Åh vad jag håller med!

    2008-04-21 | 00:51:25
    Bloggadress: http://sisterofpain.blogg.se
  • Åsa säger:

    Ja, jag är "allergisk" mot allt som har med regelrätt tiggeri att göra, speciellt när media är inblandat, då blir allt så tillspetsat.
    Ha dé!

    2008-04-21 | 13:46:04
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Annaa M säger:

    Jag blev faktiskt totalt utmobbad av redaktionsledningen på en tidning en gång i tiden när jag som klubbordförande förde arbetskamraternas talan och sa nej till att tidningen startade en insamling till en familj som förlorat ett barn i en tragisk olycka. Det var inget hymlande alls från chefredaktörens sida, han ville stärka tidningens goda rykte och hoppades på att insamlingen kunde ge fler prenumeranter i området där olyckan hänt eftersom vi nu skulle kunna sega ut på historien i flera veckor till! "Folk älskar sånt!" Han kallade mig för en massa otrevliga saker och återkom till händelsen när vi hamnade på samma redaktion några år senare!

    Ryktena om medias cynism är sällan överdrivna.

    2008-04-21 | 13:54:27
    Bloggadress: http://www.annaamattsson.blogg.se

Kommentera inlägget här: