Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Satt och....

Kategori: Allmänt

....sappade på tv:n och kom till ett program som hette extraordinary parents och det var en engelsk dokumentär om stränga föräldrar.
Man fick inblick i en sexbarnsfamilj från Dover i England och en åttabarnsfamilj från Pittsburg, USA.
Det de hade gemensamt var, att de var kristna och levde efter vad som stod i bibeln.
Det jag blev så förbannad över, det var att de agade sina barn,ja, de var helt övertygade om att barnen mådde bra av att få stryk...!
Mamman i Pittsburg hon gick ut i trädgården och hämtade grenar från äppelträdet de hade och gjorde piskor utav dem, så la hon strategiskt ut dem på olika platser i huset så att hon alltid hade en piska tillhands om det behövdes....De slog över handen på barnen (med piskan) från då de började krypa vid ca. 8-10 månaders ålder för att de skulle lära sig var man inte fick vara i rummen...
Mamman i Dover, hon tyckte att det var bäst att slå med en "slickepott", för det tog bra och så blev det inga märken...!
"Slickepotten" var ju mjuk och på så vis var den ju "följsam"..
I båda familjerna så undervisades barnen hemma utav mamman och det var bara skollitteratur som hade en kristen anda som användes och barnen fick inte titta på tv, det gjorde bara pappan i familjen.
Barnen fick inte leka med andra barn, det räckte så bra med syskonen ansåg föräldrarna.
Tacka sjutton för det! Tänk, om de skulle få en insyn i hur "normala" familjer har det.
Det finns bara 15 länder i världen som har förbud mot barnaga och jag tycker att det är alldeles för få, det skulle naturligtvis vara förbjudet överallt!
Men, visst är det väl otroligt, att det finns de som allvarligt tror att barn mår bra av att få stryk... Kan du inte prata vett med ett barn så inte sjutton kan du slå in det..
Det är ju inte så hemskt längesedan det var fullt lagligt att aga sina barn här i Sverige också, lagen om förbud kom 1979 och det är ju inte så länge sedan.
Själv har jag aldrig slagit mina barn och jag har väl inte haft anledning heller, jag har försökt att prata med dem i stället.
Jag tycker i alla fall att mina döttrar är välartade även fast de inte "tuktats" med en massa stryk.
Nej, nu ska jag sluta älta det här med barnaga, men jag tycker att det är så fruktansvärt att det fortfarande förekommer och att det tillochmed filmas för att visas på tv..
Helt sjukt!
Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Inga M säger:

    Jag vet inte ens om jag skulle orka se på ett program där människor slår sina barn. Visades det verkligen? Det är ju så motbjudande.

    2008-04-15 | 06:45:47
    Bloggadress: http://inga.blogg.se
  • Åsa säger:

    Ja Inga, det visades i tv och åttabarnsmamman, hon formligen njöt när hon "var tvungen" att piska sina barn, hon hade hela tiden ett leende i ansiktet.
    Det var verkligen motbjudande att se.
    Ha dé!

    2008-04-15 | 09:36:28
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Paula säger:

    Nästan glad att jag inte såg det programmet...
    blir bara förbannad! Nog hade jag mina duster med min dotter när jag var ensamstående mamma, men blev jag alltför arg, fick flicksnärtan gå in på sitt rum, sen fick hon sitta där tills jag lugnat ner mig...temperamentsfull som jag var..
    Däremot såg jag igår på nya serien Big love, om en mormonfamilj i Utah. Karln hade tre fruar i tre hus bredvid varandra, totalt sju barn och ett stressigt jobb. Ha, nog verkade det hela ganska knäppt. Däremot verkade inte deras religion vara särskilt synlig i det dagliga livet, o inte framkom det heller varför han valt flera fruar. Nåja, eventuellt får serien en chans till nästa vecka.. Såg du den?

    2008-04-17 | 14:05:25
    Bloggadress: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här: