Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Det där med...

Kategori: Allmänt

...sommarhem... Jag har ju fått kommentarer från mina systrar och jag vill bara klargöra en sak...JAG har uppfattat min barndoms sommarhemsvistelser på det sätt jag beskrivit och jag lovar..det är inte bra upplevelser.. Första stället jag kom till, det var utanför Vetlanda i en by som hette Bäckarby (tror jag, nästan bestämt att byn hette) och jag kom till en familj som hade en dotter som var lika gammal som jag (6 år) och hon hette Annika och jag har ju fattat som vuxen, att hon var förskräckligt bortskämd.. Den dagen jag kom så gifte sig äldsta dottern i familjen, jag kommer ihåg att det var mannen som kom och hämtade mig vid stationen och han hade en stor vit bil (Opel Kapitän) och vi åkte direkt till stället där bröllopsfesten skulle vara och jag kommer så väl ihåg bröllopet i en kyrka som inte låg i Bäckarby. Jag var alltså med på ett bröllop i en familj där jag inte kände någon och jag var tvungen att uppföra mig väl.. I familjen fanns det även en son som för mig var vuxen och det måste han ju ha varit eftersom han körde bil (är man 6 år så är alla över 15 vuxna). Jag kan tala om, att det fanns INGEN i den familjen som var snäll! Familjen hade taxiverksamhet, bensinmack och en liten glasskiosk. Kommer så väl ihåg när jag fick ett brev från mamma och pappa och i det brevet låg det en femma! Tänk, en hel femma! Jag hade aldrig hållit i en så stor peng förut och den var min! MEN....damen i familjen, jag har för mig att hon hette Anna-Greta hon sa minsann att...Jaaa...nu är det så här, att du måste dela dina pengar med Annika...alltså..deras dotter! Ja, vad skulle jag göra? Jag fick mina 2.50 och för de pengarna köpte jag glass i deras glasskiosk...! Fy f-n va sjukt! Jag blir alldeles kall när jag tänker på hur de behandlade mig, ingenting jag gjorde dög. Tänk när grannen, en bonde kom in till dem och talade om att jag var så duktig på att mjölka för hand (det kan jag fortfarande) ja då...fick jag en "hurril" när bonden hade gått, för inte sjutton skulle jag gå i granngården och vara märkvärdig inte! Jag var bara 6 år! Lika gammal som min lillprins är nu... OCH jag kommer så väl ihåg vad som hände.... Jag var till den familjen ett par somrar till och varje sommar var det likadant, deras dotter Annika, det spelade ingen roll vad hon gjorde eller vad hon sa, hon var bäst enligt dem och jag kan ju förstå på ett vis, att de satte henne främst, men jag kan tamejf-n inte förstå varför de tog sommarbarn, jo, det förstår jag ju, det var ju bra betalt, men.... Ett annat ställe som jag var på, det var utanför Västerås...där var mannen i huset konstant full hela sommaren! Han ramlade ner ur våningssängen som de hade i sommarstugan var och varannan natt... Det sociala kan ju inte haft någon som helst kontroll utav sommarhemmen eller så var det så svårt att få folk att vilja ha sommarbarn att de helt enkelt blundade! Jag känner, när jag sitter och skriver om allt det här, att det finns sååå mycket obearbetat inom mig och då tänker jag att..är det värt smärtan att dra upp allt (terapi) eller ska jag fortsätta som vanligt... Ett sätt för mig att bearbeta allting, det är ju att skriva i min blogg och jag tror, att jag nöjer mig med det. Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Annaa M säger:

    Usch vilka förfärliga minnen! Jag tror du delar liknande upplevelser med många. Även kolonivistelser var för många barn ett helvete. Det blir som du säger särskilt skakande när man jämför med barn i vår tid hur illa barn har farit i det här landet såpass nyss!

    Inte så dumt att skriva av sig i bloggen om detta. Kan nog vara en terapi så god som någon, tror jag.

    2008-12-31 | 13:10:08
    Bloggadress: http://annaamattsson.blogg.se/
  • Annaa M säger:

    Usch vilka förfärliga minnen! Jag tror du delar liknande upplevelser med många. Även kolonivistelser var för många barn ett helvete. Det blir som du säger särskilt skakande när man jämför med barn i vår tid hur illa barn har farit i det här landet såpass nyss!

    Inte så dumt att skriva av sig i bloggen om detta. Kan nog vara en terapi så god som någon, tror jag.

    2008-12-31 | 14:01:24
    Bloggadress: http://annaamattsson.blogg.se/
  • Inga M säger:

    Dina hemska minnen berör verkligen och kanske mest oss som också växte upp på den här tiden. Man såg på barn så och insåg inte hur viktiga banden till föräldrarna var för små barn (och för stora barn också, fast där är tidsperspektivet mer hanterbart). Jag drabbades aldrig men grannars barn fick åka till sommarhem eller barnhem när mammorna var långvarigt sjuka och ingen annan lösning fanns. Männen skulle ju arbeta och tjäna pengar till familjens uppehälle. Hemsystrar var en tillfällig lösning men oftast bara någon dag eller nu och då. Håller med Annaa att det är märkligt att barn fick ha det så dåligt och det inte är längre sedan.



    Jag har ju annars mest erfarenhet från hur man hanterade utvecklingsstörda barn på 60-talet. Det var barnhem så fort de var födda och egentligen förfärligt grymt med tvångsmatning och spännbälten. Men även där ansågs det verkligen allmänt att barnen fick det bättre på barnhem än i det egna hemmet.



    På den tiden var det så att barn skulle bita ihop och inte klaga, precis som Du skriver. Du har säkert många tårar ogråtna inom Dig. Det kan bli problem att ha dem kvar inombords nersvalda så där; både att tårarna gör ont där de sitter (typ Du gillar inte somrar för Du blir påmind) och att det ibland kan gå åt alldeles för mycket energi / jobbiga strategier för att hålla dem kvar där inne.



    Att medvetet välja just såna här filmer som den om krigsbarnen, läsa såna här böcker, att skriva på bloggen och låta de här tårarna (och ilskan!) äntligen komma ut, fast i lagom o hanterbara portioner kan nog vara en bra idé. Ungefär som att tömma en ömmande varböld lite i taget. Proffshjälp behöver Du nog bara om "tårarna" gömmer sig och inte vill ut, eller om det blir för mycket på en gång så att det känns otäckt nedstämt och Du behöver hjälp att portionera ut ledsenheten och det arga. För jag tror nog att Du behöver få känna barnets rättmätiga ilska över att bli behandlad så av föräldrar och fosterföräldrar innan Du kan försonas. För det var inte godkänt att vara arg på sina föräldrar för sånt här. Vår generation fostrades verkligen till att vara snälla mot våra föräldrar och lyda utan knot. Det är först efter det som de försonande tankarna på att "alla gjorde så" "de hade inget annat val" kan bli en del av Dig.



    Så tänker jag när Du berättar om det här, men det kanske inte alls är så här för Dig. I så fall ska Du lita på vad Du själv känner.



    2008-12-31 | 15:40:58
    Bloggadress: http://inga.blogg.se/
  • åsa säger:

    Annaa:

    Att skriva av mig i bloggen har jag ju märkt är en form av terapi och det är väl det jag behöver antar jag.

    Sen om det är intressant för andra, det vet jag inte, men som sagt var....terapi..

    Ha dé!



    Inga:

    Det är mycket från min barndom som jag "gjort upp med" inom mig själv och jag tycker att jag lyckats ganska bra, det finns ju saker kvar, men de "betas av" vartefter de poppar upp..

    Att skriva har jag märkt är en bra terapi (åtminstone för mig) och jag fortsätter med det.

    Jag är inte bitter på mina föräldrar, det fanns ju en anledning till att vi var bortskickade, men jag undrar ju varför?

    Ha dé!

    2009-01-01 | 13:29:58
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: