Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

För 32 år sedan....

Kategori: Allmänt

...var jag till Eskilstuna och hälsade på mina föräldrar och syskon och det hade varit pingsthelg. Jag var gravid och skulle åka tåg hem till Falun, biljetten var redan köpt och tåget skulle avgå klockan 12.35... Nu kom jag aldrig med det tåget, för jag födde barn klockan 12.29 i stället...(5 veckor för tidigt) Min äldsta dotter fyller alltså 32 år i dag och jag konstaterar, att jag är en gammal kärring! Det är ju inte hon som blir gammal, det är ju jag... Men, jag känner mig inte så gammal som jag är, oftast så känner jag mig mycket yngre åtminstone i själen.. Kroppsligt så är jag väl mer som en 97,5-åring, men jag gör så gott jag kan.... Jag kan inte minnas, att det nå´n gång förut har blommat så mycket på hennes födelsedag som det gör i år. Prästkragarna blommar för fullt, likaså ängsklocka och det, det är tidigt åtminstone här där jag bor. Liljekonvaljerna, de har blommat över för längesedan och de brukar ju bara vara i knopp till skolavslutningen i vanliga fall, syrenen har också blommat över snart så visst sjutton är allting väldigt tidigt. Nej, nu ska jag förbereda grillen, dottern jobbar och kommer hit efter jobbet. Hon har beställt grillat så här ligger köttet i marinad och rödlökssmöret är fixat, laxen som lillprinsen har beställt att vi också ska grilla, den ska ha lite god olivolja på sig och lite kryddor. Har gjort en sås till laxen med lite creme fraiche, gräddfil, stenbitsrom, räkor, gurka och lite dill, det är sås som yngsta dottern tycker om, det gäller ju att alla får det de vill ha..... Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Lena säger:

    Barnens födelsedagar är högtider för dem, och oss - sen virvlar massor av minnen från "just den dagen" upp igen ...hur det var!

    "Mina" födelsedagar närmar sig med stormsteg!

    /Lena

    2008-06-09 | 08:14:50
    Bloggadress: http://momma.blogg.se/
  • Åsa säger:

    Jadu Lena, jag minns precis hur allting var då J föddes, klockslag och dofter bland annat.

    Ha dé!

    2008-06-09 | 10:28:42
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Garbo säger:

    Oj vad smaskig meny! Blir nästan dregglig här ju ;)

    Hoppas ni hade en mysig kväll igår o grattis till att ha fått en så fin dotter :)



    /Kram

    2008-06-09 | 12:46:19
    Bloggadress: http://garbo.webblogg.se/
  • Paula säger:

    Aha, vi har jämngamla döttrar! Min fyllde i april. Men ett barn är hon för mig oavsett ålder, försöker ändå låta bli att vara alltför mammig, det uppskattas inte alla gånger. Sen har ju hon hunnit med att producera tre barnbarn åt mig, har inte din två?

    Ja åren går, men vi är som gammalt vin, bättre och bättre ju längre vi lagras!

    Svalare ute, snart är jag åter talbar, haha, snacka om grinkärring

    2008-06-09 | 15:04:40
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • TT säger:

    Jag plockade rena rama midsommarbuketten nu i helgen, hoppasdom finns kvar om två veckor när det är dags på riktigt!

    Min äldsta fyller 26 men han är min lille pöjk trots att han är över 30 cm längre än mej! :o)

    2008-06-10 | 00:01:39
    Bloggadress: http://tyratok.blogg.se/
  • Åsa säger:

    Garbo:

    Det var faktiskt jättegod mat (om man får säga det själv), det blev inte mycket rester kvar så det var tydligen fler som tyckte som jag...

    Ha dé!/Kram



    Paula:

    Ja, visst blir vi bättre med åren, visserligen mer "halt och lytt", men va sjutton.../Ha dé!





    TT:

    Inte blir väl våra barn vuxna i våra ögon nå´n gång, de är och förblir barn, så dé så.../Ha dé!

    2008-06-10 | 13:56:05
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: