Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Hemkomst...

Kategori: Allmänt

...för maken blir det i morgon kväll och som vanligt hämtar byrackan och jag honom i V-ås. Jag har kokat fläsklägg (eller f(J)äsklägg som maken sa) för det ska serveras rotmos och fläsklägg här när maken kommit hem och så har jag gjort kålsoppa och den smakade jag till middag idag och jäklar va god den blev.... Annars så har vi inte gjort så mycket idag byrackan och jag, förutom att vi skjutsade dottern till akuten på kvällskvisten, hon har fått halsfluss igen kraken...lillprinsen var ju sjuk förra veckan med feber och halsont, men det gick över på ett par dagar så det är väl han som smittat sin mor.. Så...nu är det väl bara att vänta på att man ska bli sjuk då...förra gången, ja det var vid midsommar, då hade ju jag halsfluss och innan dess var både prins och dotter sjuka... Det "går förrunt", man klarar sig aldrig. Här har det varit ett strålande väder och jag hoppas att det blir så ett par dagar till så att makern kan få hinna med att se hur otroligt fint det är ute nu, med alla dessa färger. Det som är kul, det är att han hinner med att se den enorma aspen vi har en bit från vår tomt, den är så otroligt vacker i år och oftast är han borta under den tiden som den formligen sprakar av färger. Nu så väntar jag på att ett utav mina favoritprogram ska börja, "ett herrans liv" på tv4+, jag skrattar högt varenda gång jag tittar på det, det måste väl vara ett bevis på att jag har sjuk humor... Efter det så blir det att "nanna kudden" och jag lovar...det ska bli så skönt att maken kommer hem i morgon för då kommer byrackan att sova under hans täcke! Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Garbo säger:

    Precis det satt vi o pratade om på jobbet,rejäl husmanskost och då fläsklägg m rotmos :)

    Stuvade morötter o fläskkorv fast jag föredrar isterband mums!

    Finns så mkt gott!



    Hoppas ni klarar er du o maken och att dottra piggar på sig.



    /Kram

    2008-10-15 | 09:02:16
    Bloggadress: http://garbo.webblogg.se/
  • Åsa säger:

    Garbo:

    ja, rejäl husmanskost, det finns väl inget som slår det..

    Tyvärr så tar det ju tid att tillaga, jag är ju hemma på dagarna så jag har ju tiden.

    Förstår att det kan vara svårt att hinna med om man jobbar heltid (vilket jag också gjort) men oftast sköter maten sig själv vid långkok.

    Tänk, om de kunde servera husmanskost på skola/dagis, men nej...det är kebabgryta, tacoköttfärs och pizza...ingen husmanskost där inte!

    Ha dé!/Kram

    2008-10-15 | 11:05:19
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Annaa M säger:

    Hm, jag tror nog det fanns anledningar att både rotmoset och kålsoppan försvann från skolmatsedlarna. Jag minns båda med mycket stor fasa! Klumparna respektive fettpärlorna. Barnen slutade nog helt enkelt äta. Visst kan dessa rätter säkert göras goda, men smaken förändras, om än långsamt, det får man nog acceptera. Själv fick jag tidigt svårt för just den traditionella husmanskosten, det hängde ihop med själva ungdomsrevolten och viljan att pröva något nytt. Eftersom vi aldrig fick lära oss laga mat hemma, min mor ville värna om sin suveränitet, hade jag inget arv hemifrån att förvalta så jag gav mig ut på helt egna vägar. Rullade de första köttbullarna vid 47 års ålder, den enda stek jag gjort är lammstek och det åt man ju inte i min barndom. Och jag har aldrig känt någon lust att återvända till barndomens kalopsar, kålpuddingar, fläskläggar, kokta kalvar etc.

    2008-10-15 | 13:19:11
    Bloggadress: http://annaamattsson.blogg.se/
  • Åsa säger:

    Annaa:

    Ja, jag har husmanskosten med mig från bröstmjölken och jag hade en mor som var helt fenomenal på att laga god mat.

    Jag personligen tycker ju att det är väldigt ledsamt att den genuina svenska husmanskosten håller på att försvinna./Ha dé!

    2008-10-15 | 13:37:53
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • skogsfrun på dal säger:

    Kålsoppa är gott, det brukar jag bjuda kräsna gäster på, uppskattas alltid. Aspens löv är minst lika färggranna som lönnens, det är bara att titta och njuta. Fägringen kan vara kort.

    2008-10-15 | 15:25:12
    Bloggadress: http://barasaras.bloggagratis.se
  • TT säger:

    Haha, också ett av mina favoritprogram.

    Engelsk humor när den är som bäst.

    2008-10-15 | 16:20:39
    Bloggadress: http://tyratok.blogg.se/
  • Åsa säger:

    Skogsfrun:

    Ja, nog njuter jag må du tro, hösten är helt otroligt vacker i år./Ha dé!



    TT:

    Satt i min ensamhet i går kväll och gapskrattade, jag tycker att alla personligheter är sååå roliga och de spelar så bra allihop./Ha dé!

    2008-10-15 | 17:55:53
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: