Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Fruktansvärt...

Kategori: Allmänt

...med de tre sjuåringarna i Järfälla som ramlat ut genom fönstret på skolan.. De hade tydligen suttit på fönsterbrädan och så hade fönstret åkt upp och de ramlade handlöst 10 meter! Måtte de klara sig! Tänker på det där med svininfluensan... Nu är det ju en massa överallt i Sverige som tydligen har fått den redan och jag undrar hur det blir med vaccination? Jag menar...om det ska börjas vaccineras i slutet på september, början på oktober, då har ju flertalet säkerligen redan haft (fått) den... Lillprinsen, han med sina dåliga lungor, undrar när han blir erbjuden vaccination.. Han har dåliga lungor och jag lovar, han är "smal som ett spöregn", det finns inte ett gram fett på den lilla kroppen! Nu har vi infört "spritning" av händer igen så fort de kommer hem från skola/dagis, jag tror att det är ett bra sätt att minska spridning av "basselusker".. Själv har jag alltid varit väldigt noga med handhygienen, tvättar eller "spritar" händerna så fort jag kommer innanför dörren... I dag har jag gjort minsta möjliga om man så säger, har varit så fruktansvärt trött och det kan jag inte förstå, har ju inte ansträngt mig precis, men det är tröttsamt att alltid ha värk förstås... Jag har fixat mat i alla fall och idag blev det biff stroganoff, det tycker jag är gott och jag har gjort så pass mycket att jag tänker dela med mig till dotter, "mågan" och de små kungligheterna också.. Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Paula säger:

    Hej! Det måste ju vara roligare att laga mat åt några stycken än bara åt sig själv! Om jag bodde närmare Falun skulle jag också hjälpa dottern med familj med mathållning lite ibland, men det blir lite väl lång transportsträcka...

    Inspiration till matlagning går ju i perioder, just nu är jag inte inne i någon inspirerad tid, så det blir att slå i kokböcker och försöka hitta uppslag

    Kramen

    2009-08-24 | 21:10:17
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Annaa M säger:

    Fast det allra viktigaste är nog att göra ren händerna så fort man tagit i något som andra har rört alldeles innan. Trappräcken, bankomater och sånt.

    2009-08-24 | 23:56:05
    Bloggadress: http://annaama.wordpress.com
  • Ragnvi säger:

    Morning Åsa! Hörde o såg på nyheterna om den hemska olyckan med barnungarna...HUR KUNDE DET HÄNDA!?!?

    Läser hos dig om maken....men stackars han!

    Lillprinsen...kanske dottern kan ringa o höra sig för på barnmottagningen eller med skolläkaren?

    Svärmor är inlagd på sjukan...40 i feber, hög sänka...men ingen vet ännu varför...

    Kramen!

    Ragnvi

    2009-08-25 | 08:05:32
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • åsa säger:

    Paula:

    Det är väl främst "långkok" jag bidrar med, gillar att göra sånt..

    Det blir ju billigare också, att göra mycket på en gång och jag har så liten frys nu så..

    Ha dé!/Kram



    Annaa:

    Det är viktigt, att inte vara uppe i sitt eget ansikte med sina händer när man är ute bland folk tror jag och handhygienen är ju alltid viktig!

    Ha dé!



    Ragnvi:

    Ja, lillprinsen ska ju till doktorn på fredag och jag hoppas ju att han blir erbjuden vaccin.

    Maken, han är på bättringsvägen och nu har väl han fått sin beskärda del antar jag..

    Barnen ja...hoppas, hoppas, att allt kommer att gå bra.

    Ha dé!/Kram

    2009-08-25 | 08:46:59
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Inga M säger:

    Ja, det där har jag också funderat över på min blogg. Jag märker att jag grunnar en del om den här influensan så hos mig får den nu en egen kategori, isolerad så den inte smittar ner de andra (nej usch så dåligt!)



    Säkert kommer många av oss att få influensan och jag har svårt att se hur vi som jobbar nära många människor ska kunna klara oss undan. Jag förstår om Du är orolig och tänker på den lille smale gossen med lungbekymmer. Det som Du gör, att vara noga med den personliga hygienen, är nog ungeför det vi alla kan göra för att dämpa spridningen. SToppa går nog inte.



    Som Annaa skriver så lär ju bankomater och varukorghandtag och pengar vara sånt som man numera ska betrakta som smitthärdar, dvs inte ta i ansiktet samtidigt som man hanterar dem eller efter, utan försöka få en handtvätt så fort som möjligt.

    2009-08-25 | 21:41:06
    Bloggadress: http://inga.blogg.se/
  • Inga M säger:

    Ja, det där har jag också funderat över på min blogg. Jag märker att jag grunnar en del om den här influensan så hos mig får den nu en egen kategori, isolerad så den inte smittar ner de andra (nej usch så dåligt!)



    Säkert kommer många av oss att få influensan och jag har svårt att se hur vi som jobbar nära många människor ska kunna klara oss undan. Jag förstår om Du är orolig och tänker på den lille smale gossen med lungbekymmer. Det som Du gör, att vara noga med den personliga hygienen, är nog ungeför det vi alla kan göra för att dämpa spridningen. SToppa går nog inte.



    Som Annaa skriver så lär ju bankomater och varukorghandtag och pengar vara sånt som man numera ska betrakta som smitthärdar, dvs inte ta i ansiktet samtidigt som man hanterar dem eller efter, utan försöka få en handtvätt så fort som möjligt.

    2009-08-25 | 21:41:12
    Bloggadress: http://inga.blogg.se/
  • åsa säger:

    Inga:

    Det är väl bara att "tacka och ta emot" kan jag tänka..

    Ha dé!

    2009-08-26 | 09:48:40
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: