Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Upp i skogen...

Kategori: Allmänt

..gick jag.. Alltså, min äldsta dotter har ju köpt hus på samma gata som jag och maken bor på, men hon bor högre upp än oss och har bara en fem-sex meter till skogen från deras ytterdörr... Jag har ju varit sååå sugen på att kolla efter svamp (gula kantareller) och jag vet ju att det brukar finnas i "våran" skog, även de år det inte har varit så regnigt som det varit i år. Tog på mig gummistövlarna, greppade kryckorna och stoppade en plastpåse i bakfickan och stövlade upp i skogen.. Hittade bara en massa smått eftersom jag vet att det alltid går en massa folk hela dagarna och plockar både bär och svamp, men det är ju bara bra, att det skogen erbjuder blir tillvarataget. Gick tillbaka till dottern, men kände med min "svampradar" att det nog finns svamp här i närheten (min bil stod parkerad ungefär två meter därifrån) och jag gick in bland en massa sly och där..! Gula kantareller STORA och så mycket att på fem minuter hade jag plockat kassen full! Jag lämnade en hel del som ska få stå på "tillväxt" och sedan ska jag gå dit igen om några dagar för jag tror ju inte, att det är någon som hittat dit före mig, för då skulle de väl all svamp varit borta för längesedan.. Vilken lycka det är, att hitta så mycket fina kantareller, men det är inte lika roligt att rensa dem (har jag och lilla prinsessan gjort), enklare och roligare att rensa trattkantareller tycker jag... Nu ska jag alldeles strax gå upp till dottern och "mågan" igen, de ska bjuda på plommonspäckad fläskkarré och så blir det väl lite stekta kantareller också kan jag tänka.. Förresten så har vi varit till Kupolen (köpcentrum) idag och lillprinsen har köpt ett tv-spel som han sparat ihop till själv och prinsessan, hon köpte en Barbie.. Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • SoP säger:

    Åh vilken lycka att hitta på ett sånt ställe!Utvuxna kantareller är ena skrynliga rackare att rensa,håller med dig!

    2009-08-30 | 17:35:50
    Bloggadress: http://sisterofpain.blogg.se/
  • Ragnvi säger:

    Morning Åsa! Hoppas du njöt av måltiden o kantarellerna! Ibland växer läckerbitarna på närmre håll än vad många tror! Det är så vi hittar våra!

    Sen bryter väl sambon o jag mot allt vad svampregler heter; vi sköljer våra under rinnande vatten när vi rensar...går så bra så!



    Idag ska gyn i Hudik ringa mig vid niotiden...tror att det är mina magproblem som är boven...

    Och problemet med junior..tror o hoppas att det löser sig!

    Kramen!

    Ragnvi

    2009-08-31 | 07:42:49
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • åsa säger:

    SoP:

    Inte är det roligt att rensa, men jag hade ju bra "hjälp" utav lilla prinsessan...

    Ha dé!



    Ragnvi:

    Jadu, man behöver tydligen inte gå så långt i år, det var helt otroligt va mycket det växte på ett och samma ställe!

    Vi sköljde också svampen, jag hade ju "hjälp" med rensningen och vi såg nog lite olika på det där med rensa..

    "Juniorproblemet", det löser sig, ge det lite tid bara!

    Ha dé!/Kram

    2009-08-31 | 09:09:35
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Lena säger:

    Behöver jag säga att jag är avundsjuk? Hittade sju(!!!) kantareller igårkväll, sju pyttsmå och ändå unikt för Boden.... säger inget mera...



    HUR går det med maken och flunsan??



    /Lena

    2009-08-31 | 09:22:06
    Bloggadress: http://mommasblogg.blogspot.com
  • Paula säger:

    Men, va skoj att du fyndade i skogen! Jag är själv orolig över hur länge jag orkar ta mig till skogs, ryggen och benen blir bara sämre...

    Det blir väl några kortare turer nu när jag ska vara ensam med jyckarna i dagarna tre, men vi går nog inte så långt hemifrån.

    Kram

    2009-09-01 | 20:19:10
    Bloggadress: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här: