Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Separationsångest...

Kategori: Allmänt

...kan jag tydligen få för allting... Vi har ju bytt ut vår gamla spishäll som bara krånglade nu på slutet och jag höll på att få "tuppjuck" stup i ett när jag skulle laga mat! Har nu en ny vit och fin induktionshäll och det är ju bra.. Det som inte är bra, det är att INGEN utav mina kastruller (9 st. sammanlagt) fungerade på den nya hällen! (Det som är bra, det är ju att döttrarna helt plötsligt fått en massa jättebra kastruller) Jag har faktiskt väldigt sällan i mitt liv köpt kastruller själv, jag har fått efter svärmor och faktiskt hade jag kvar några som jag fick utav min mormor när jag flyttade till eget boende...alltså uuuuurgamla kastruller, men de var så bra! Så nu har vi varit tvugna att införskaffa nya kastruller och det, det är inte billigt! Om man har induktionshäll, då funkar det inte med alla sorters kastruller utan man bör nästan ha en magnet med sig och kolla om den fastnar under botten, ja då så kan man köpa kastrullen och den kastrullen kostar i allmänhet en liten förmögenhet! Separationsångest (?!)....när jag skulle koka potatis och inte kunde använda min "braiga" potatiskastrull, när jag inte kunde använda "den till det och den till det", ja då.... Gillar inte "nymodigheter"... Annars så är det väl bra, vi har fått ca. 1 cm snö i natt så det är ju ljust ute i alla fall och halt eftersom det regnade hela dagen och kvällen igår och frampå småtimmarna blev det kallt så nu har jag skickat iväg maken att hämta sand hos kommunen, det lär ju behövas... Ska hämta de små kungligheterna efter "mellis" idag, lillprinsen ville vara kvar lite på fritids (jättepositivt) för de julpysslar tydligen och lilla prinsessan, hon har liksom ingen större koll på vad klockan är.. Själv är jag lite "låg" idag, vet inte riktigt varför, det beror kanske på att jag har så förbannat ont hela tiden, sa till maken i morse, att, vaknar men en morgon och inte har värk, ja då är man väl dö... Ja, inte blir det bättre av att man gnäller, men va f-n, man är ju inte mer än människa! Nu har jag självömkat mig nog, nu så... Tror, att jag ska ta mig en kopp kaffe och en pepparkaka, man lär ju bli snäll utav pepparkakor... Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • SoP säger:

    De kokkärl jag har är ju som gamla kompisar,väl inkörda o jag vet vilken som passar till vad o på vilken platta- vilken som bränner o vad ris blir bäst i :-) Jag har en tjockbottnad liten hackman som är anpassad till induktionshäll, men jag tycker den är jobbig,bottnen behåller värme så den kokar en stund efter att jag tagit bort den fr plattan vilket innan jag lärde mig resulterade i flera överkokningar :-/

    2009-12-02 | 05:06:52
    Bloggadress: http://sisterofpain.blogg.se/
  • Ragnvi säger:

    Morning Åsa! Det där hade jag ingen aning om! Tack för tipset! Men än så länge får vår gamla spis hänga med...men bra att veta!

    Nu är dragkedjan borta...fast jag känner mer av den nu än tidigare...men det går ju över! Värre är det med alla toabesöken...men jag äter stoppande piller och håller nu vikten!

    Kramen!

    Ragnvi

    2009-12-02 | 07:13:55
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • åsa säger:

    SoP:

    Precis som du skriver känner jag också och jag tycker att det är jättejobbigt att "lära om", men det ska ju gå att lära "gamla hundar" sitta sägs det...

    Ha dé!



    Ragnvi:

    Så skönt att du fått bort dragkedjan och att du kan hålla vikten (visserligen med piller, men ändå) och jag hoppas verkligen att du ska bli bättre i din mage.

    Det där med magneten, det är ett bra tips om man har induktionshäll, på den gamla hällen funkade det mesta...

    Ha dé!/Kram

    2009-12-02 | 08:47:04
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Paula säger:

    Vilken ångest att inte kunna använda favoritkastrullerna! Jag har också ärvt de flesta, alla har liksom ett eget ändamål...förstår mycket väl att det svider inte bara i plånboken....

    2009-12-03 | 14:02:04
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • åsa säger:

    Paula:

    Blir så glad, att det finns fler än jag som känner så för sina kastruller!

    Ha dé!/Kram

    2009-12-03 | 14:35:36
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: