Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Filosoferat...

Kategori: Allmänt

...har jag gjort idag... Ja, jag har stått vid strykbrädan och filosoferat över det jag strukit... Det var bla. en duk som jag vet att min mormors mor broderat och den är så gles i tyget att det nog inte är aktuellt med så många fler tvättar, men jag älskar den duken och brukar ha den på bordet i köket. Jag är utav den åsikten, att man ska använda det man tycker om, liggandes i ett skåp eller en låda, ja då har man ju ingen "nytta" av tex. en duk och dess skönhet. Ytterligare en duk är från min makes hem, jag tror att det är hans mormor som broderat den och den ligger också i framme i köket, men på en köpmandisk. Strök även de gardiner som jag har i hallfönstret och de har jag faktiskt broderat själv, (på den tiden då jag kunde hålla i en nål utan problem)..dessa gardiner sydde jag för 6-7 år sedan och jag gillar dem, de är sydda speciellt för hallfönstret. Jag ska alltså byta gardiner och dukar i morgon har jag bestämt, det är ju snart Knut och då ska ju julen ut! Det kommer ju att bli väldigt mörkt ett tag när man tar bort adventsljusstakarna, men det står inte på förrän våren är här, fåglarna har faktiskt börjat kvittra så smått! Ska strax hämta dottern på jobbet för att efter det hämta de små kungligheterna hos fadern och vidare transport till julgransplunding... Ja, jag ska inte på någon julgransplundring, men dottern har inget körkort (än) och sambon jobbar så då kommer "Åsa´s limousinservice"... Önskar er en fortsatt bra söndag! Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Ragnvi säger:

    Hej på dig i Dalom! Tycker fortfarande att det är tråkigt att du inte kan få ut en bild på härligheten!!!!!!!

    Kramen!

    Ragnvi

    2009-01-11 | 15:36:56
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • Paula säger:

    Hoppas du sluppit skitvädret som lagt sig över Ludvika idag, duggregn, blåst och grått som bara den. Snart ingen snö kvar på vägarna., Inatt hade maken och jag täck-krig, fönstret stod öppet, vinden ven i ansiktet och han försökte få plats under mitt täcke. Muttrade nåt om att vi numera ska dela allt, never, sa jag då!

    Vilken trevlig bekantskap du gjorde! Sånt gillar jag, att träffa helt främmande trevliga människor, gärna engelsktalande så jag får träna lite.

    Gardiner, suck, måste iväg och hitta något till vardagsrummet. Där har jag svarta gardiner...kanske kunde det liva upp tillvaron lite med lila till exempel...

    Kram från söder

    2009-01-11 | 16:50:33
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Anonym säger:

    Du har nåt hos mig!

    Kramen!

    Ragnvi

    2009-01-11 | 18:58:45
  • //SoP säger:

    -Du tror inte det går att rädda duken genom att stadga den med ett tunt tyg under? Lite som "viseline" eller vad det heter det där man strök på förr ? Eller klipp loss själva broderierna o sätt dem på ngt annat? Jag är också sån,att varför gömma det vackra i skåpet? Min vackra mugg gör mig gladare i handen än i "finskåpet"-

    2009-01-12 | 04:27:51
    Bloggadress: http://sisterofpain.blogg.se/
  • åsa säger:

    Ragnvi:

    Tackar allra ödmjukaste för utmärkelsen, den var jätterolig att få!

    Ha dé!/Kram



    Paula:

    Dela allt...ja, kanske, men inte täcke då!

    Visst är det roligt med nya bekantskaper och jag var ju ensam, hade ju inte maken med som har engelska som sitt andra språk, men jag klarade det..man får inte ha för stora pretentioner på sig själv, då funkar allt...

    Ha dé!/Kram



    SoP:

    Ja, man skulle kanske kunna göra så, men så länge den håller ihop så får den ligga där den ligger och jag håller med dig...visst ska man använda det vackra man har, inte sjutton ser man det vackra om det är undangömt..

    Ha dé!

    2009-01-12 | 09:04:36
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Garbo säger:

    Härligt nostalgiskt och positivt :)

    Har en gammal vit duk som min mormor har broderat den kommer fram vid finfrämmat...finfrämmat!?? har man sånt idag och hur ofta kan man fråga sig? e det inte alltid fint m gäster! Jo såklart! men vid högtidsdagar då :)

    Och jag e som du när maken klagar över skitvädret att -jamen nu vänder det! nu e det bara februari o mars kvar sen! kommer våren igen och med den sommaren...han ser tyvärr inte lika glad ut åt mina glädjeyttringar för för honom är feb mars en enda lång plåga...



    Ha en fin vecka/kram

    2009-01-12 | 09:07:44
    Bloggadress: http://garbo.webblogg.se/
  • åsa säger:

    Garbo:

    "Finfrämmat"...ja, jag håller med dig, det är ju inte som det var förr precis..

    Kommer ihåg att min mormor hade små vita virkade "dukar" som låg under kaffekoppen på fatet när hon hade "finfrämmat"..

    Snacka om onödigt jobb! Det blev ju bara en massa tvätt helt i onödan...

    Tala om för din man, att det är visst vår på väg!

    Det är ljusare längre på eftermiddagarna tex...

    Ha dé!/Kram

    2009-01-12 | 11:24:34
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: