Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Karlar...

Kategori: Allmänt

..ska inte lägga sig i.. Nej, de ska inte ha åsikter om hur vi kvinnor utför vårat jobb i hemmet! I morse sa jag till maken, att jag skulle tvätta fönster, eftersom det var varmgrader ute och det snart är advent och det ska upp adventsstakar i fönstren och det ser ju inget vidare ut om inte fönsterna är rena.. Jamen...det regnar ju ute var hans kommentar.. Ja, det vet jag väl sa jag, men det är ju bara duggregn och våra fönster öppnas ju inåt så det gör ju ingenting.. DÅ...hade han en massa att säga om fönsterputsning, det var så att jag kände, att..nu j-lar får jag huvudvärk och jag frågade honom, hur han trodde att jag klarat mig i alla år som han varit borta och jobbat?! Jag menar, det blir ju advent och jul och påsk och midsommar och... Alltid har jag varit den som fixat och donat till dessa storhelger, det har liksom inte varit nå´t snack om saken, men nu helt plötsligt så är han hemma och har till "råga på allt" åsikter (egna) om HUR jag gör och VAD jag gör! Nej, nu får jag nog ta och tala om för honom, att jag gör på mitt vis, är det inte så det passar, då kan jag åka hemifrån några timmar så kan han göra det på "hans vis"! Jag ska tala om, att det är inte helt lätt att helt plötsligt ha maken hemma hela tiden och jag tror ju, att han också tycker att det kan vara lite "påfrestande" ibland.. Nu har maken "vilat middag" och jag har gjort köttfärssås och så har jag diskat, det var meningen att jag skulle ta en promenad medan han vilade, men det spöregnade så jag lät bli och då fixade jag med mat och disk istället (typiskt kvinnligt..eller?) Förresten...det blev fönsterputs av i förmiddags, jag putsade tre fönster in och utvändigt medan maken putsade på altanen (insidan) för det ska ju upp "universrum" snart och han tyckte, att han varit sååå duktig, men jag vägrade göra vågen! Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • SoP säger:

    Skrattar - åh vad jag känner igen-

    2009-11-17 | 17:11:31
    Bloggadress: http://sisterofpain.blogg.se/
  • Malin säger:

    Hej!

    Jag har fått en uppgift i skolan att intervjua någon som var ung under 50-60-talet. Jag hittade din blogg och det skulle vara jättesnällt om du vill svara på dem här frågorna:

    1. Vad var modert eller trendigt på den tiden?

    2. Vilka artister var populära?

    3. Vilka idrottsstjärnor var kända?

    4. Vad var typiska helgnöjen?

    5. Hur var det att gå i skolan?

    6. Hur var lärarna?

    7. Hur var eleverna?



    Svara så snart som möjligt :)

    Vänliga hälsningar/Malin

    2009-11-17 | 20:50:38
  • Ingrid säger:

    Du är inte ensam...tro mig.

    Ser att du har fått en knepiga frågor att svara på av Malin.

    Ta hand om dig.

    Dina fönster skiner ända hit..hi hi hi

    Kram Ingrid

    2009-11-17 | 22:41:09
    Bloggadress: http://ingridspotpurri.blogg.se/
  • åsa säger:

    SoP:

    Ja, jag tror att alla karlar är lika..

    Ha dé!



    Malin:

    Jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan, kanske med lite hjälp av maken..

    Modernt, trendigt:

    Elastabyxor kommer jag ihåg, det måste ha varit på 60-talet nå´n gång...

    Killarna hade "myggjagare", dvs. skor som var väldigt smala i tån, nylonskjorta hade de också och gabardinbyxor.

    Jag kommer faktiskt inte ihåg så mycket, måste ha förträngt på nå´t vis..



    Vilka artister:

    Hep Stars, Tages, Beatles och Rolling Stones är några..



    Idrottsstjärnor:

    Ingo, Floyd (boxare), Pelé (fotboll), Sixten Jernberg, Assar Rönnlund (båda skidor), "Tumba", "Honken" (ishockey) och många fler..



    Typiska helgnöjen:

    Jag kommer ihåg, att mina två äldre syskon och jag var på bio (matiné), ibland sprang man som ett "skållat troll" mellan biograferna för att hinna med både 1 och 3 föreställningarna..

    Alla affärer var stängda på söndagarna och vet du...vi gick i skolan på lördagarna, antingen till 11 eller 12..



    Hur var det i skolan:

    Ja..det var helt annorlunda mot idag, vi satt stilla i våra bänkar och när jag gick i "småskolan" dvs. 1-6 då fick eleverna faktiskt stryk av läraren ibland, oftast killarna som fick "handpåläggning" som bestod av en smäll med öppen hand i bakhuvudet!

    Vi var tvungna att lära oss en massa psalmer utantill (i kristendomen som det hette) och jag har alltid tyckt, att det var såååå onödigt, har aldrig haft nå´n nytta av dessa psalmer..

    Grupparbeten, det kan jag inte minnas att det förekom överhuvudtaget, vilket är mycket vanligt idag..



    Hur var lärarna:

    Stränga, men oftast rättvisa...men det fanns ju redan då lärare som hade sina "gullegrisar" och oftast var det de som kom från "finare" familjer som lärarna hade ett gott öga till och jag tror ju att det förekommer idag också (eller, jag vet att det gör det).



    Hur var eleverna:

    De flesta var väldigt artiga (man tordes inte annat), man hade en väldig respekt för läraren och rektorn, det ska man inte prata om..

    Tysta under lektionerna, ganska "drillade" skulle jag vilja säga..

    _____



    Det var inte så mycket jag kunde bidra med, hoppas att du har nå´n nytta av det..

    Ha dé!



    Ingrid:

    Ja, jag har skinande fönster även fast det regnade...

    Ha dé!/Kram



    2009-11-18 | 10:24:14
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Kicki säger:

    Hej!

    Jag hittade hit från Paulas blogg. Jag blev så full i skratt av ditt inlägg med karlar som "lägger sig i" hemarbetet.

    Jag minns vilket helsicke det var när min gubbe "flyttade hem" och tog hand om stallet som varit mitt jobb i ca 30 år. Det var inte så himla enkelt varken för honom eller för mig.

    Nu är vi pensionerade båda och hästarna är ett minne blott. Inomhus är han ganska timid, hör till den gamla skolan som inte fått lära sig att laga mat osv.

    Skulle vara intresant att veta var lunchrestaurangen i Avesta ligger som du skriver om. Den lät ju toppen, och som boende i Vikmanshyttan så är man ju till Avesta nu och då. Maten där brukar vi inta vid Dalahästen, jättefrächt salladsbord har dom.

    Kul att läsa din blogg!

    hälsningar

    Kicki

    2009-11-18 | 15:22:39
    Bloggadress: http://www.travarens.se
  • Malin säger:

    Tack för dina svar. dem var till stor hjäp :)

    2009-11-18 | 19:04:33
  • Mai säger:

    Men, fan va du är rolig!!!

    Jag tycker du skulle skriva en bok, du som skriver så himla bra, jag menar, du har ju varit med om en hel del..!



    Puss från syrran!

    2009-11-19 | 01:07:35
  • åsa säger:

    Kicki:

    Välkommen hit!

    Jag anser att karlar, de ska enbart vara tysta och göra det vi kvinnor säger...nejdå, de kan ju få ha åsikter ibland, men när de ska lägga sig i, då är det risk för tex. huvudvärk...

    Lite svårt att hitta till "Älvans" restaurang för det är väldigt dåligt skyltat, men det finns en liten skylt med gaffel och kniv till vänster efter bron, mittemot Gamla byn och det är bara att leta sig fram, den ligger precis vid älven och man kan sitta vid fönsterbord och se älven rinna förbi och bara det var en njutning.

    Ha dé!



    Malin:

    Varsågod!

    Ha dé!



    Mai:

    Om jag skulle skriva en bok, då hade jag i alla fall en köpare då..?!

    Ha dé!/Kram (& puss förstås)

    2009-11-20 | 08:29:37
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: