Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Vaccination....

Kategori: Allmänt

..verkar vara ett hett ämne just nu.. Jag har vaccinerats mot influensa två gånger i mitt vuxna liv och jag har nog aldrig varit så sjuk som då... Eftersom jag är så jäkla gammal (55 år sedan i söndags) så har ju jag haft en hel del influensor i mina dar och jag lovar, vissa trodde jag aldrig att jag skulle överleva! När det gått över en vecka och man hela tiden haft feber runt 40-gradersstrecket och ihållande hosta, som för övrigt varit så hård att du är övertygad om att du måste ha hostat sönder MINST 3-4 revben och du vet, att detta kommer jag aldrig att överleva, då vet du...du dör inte utan kniv! Jag har alltså överlevt dessa influensor och jag vet, att jag säkert är immun mot en hel del, men jag kommer i alla fall att vaccinera mig, främst för mina nära och käras skull, tänk om mina små kungligheter skulle få svininfluensan enbart för att jag inte vaccinerat mig..morfar, han har ju redan haft svininfluensan i England och han var jättesjuk och han är så "på" att de små kungligheterna ska ha vaccin och framförallt lillprinsen med sina lungproblem. Kvällen i kväll, den har varit jättebra, vi bjöd helt spontant hit våra grannar Jim och Carina och deras härliga schäfertik Sessan.. Vi bjöd på "tonafischsandwisch the american style"....dvs. som min lillasyster lärde mig på 80-talet efter att hon jobbat i USA... Sandwischarna gick hem vill jag lova och de var väldigt goda och till dem drack vi ett gott vitt vin och alla var nöjda och belåtna.. Nu börjar det bli dags att krypa till kojs i min nya skööööna säng............. Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Ragnvi säger:

    Morning Åsa! Hoppas du fick sova gott på söta örat!

    Ja..man har ju haft några riktigt elaka influenser under de år som gått...så bra du beskriver hur man mådde! Den sista jag hade var 2001 tror jag...fy sjutton så dålig jag var. Ja alla var vi det!

    Idag ska vi börja i huset...kan nog bli så att lite för mycket kommer att slängas...eller köras till nån insamling, loppis, etc...

    Kramen!

    Ragnvi

    2009-10-10 | 07:30:38
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • Inga M säger:

    Alltså om man har sagt A får man säga B! Jag blir ju himla nyfiken på hur Du gör de här smörgåsarna. Om det inte är en väl förborgad hemlighet så kanske Du kan tänka Dig att lämna ut receptet.

    2009-10-11 | 07:32:18
    Bloggadress: http://inga.blogg.se/
  • åsa säger:

    Ragnvi:

    När vi plockade ur efter min svärmor så skänkte vi merparten till ett biståndscenter (inget som har vd eller andra "högt uppsatta" som ska plocka ut en massa i löner)...

    Hoppas, att allt går bra och att ni håller sams..

    Ha dé!/Kram



    Inga:

    Smörgåsarna är hur enkla som helst att göra, det är bara tonfisk (i vatten), majonnäs och fiiiinkackad gul lök som blandas (hur mycket utav tonfisk och majonnäs beror ju på hur många man ska göra), "dekorera" med tomat och ev. purjolök...

    Visst ja...man ska använda formfranska som man rostar..

    Bon apétit!

    Ha dé!

    2009-10-11 | 15:59:12
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • litentanta säger:

    Så skönt att läsa att åtminstone en till bloggare tänker som jag gör, annars verkar trenden ju luta mot att man ska "sköta sig själv och skita i andra" :-(



    Dottern, astmatiker och väldigt lätt för att få lungpåverkan, har redan haft en släng av... vanlig influensa eller svininfluensan och även om vi åkte in tidigt, efter ett knappt dygn, så hade hon tappat bra mycket av sin lungfunktion... :-( Hon fick Tamiflu, de tog bara vanlig sänka och körtelfeberprov på akuten den natten, så vi vet ju fortfarande inte vad hon hade..



    Ivf så tänker jag TVINGA henne att vaccinera sig, hon har på tonåringars vis nästan redan förträngt sina två veckor i säng och följande två veckor som ett gammalt kronvrak, alla skriverier om farligt vaccin och kvicksilver och allt de pratar om har nästan skrämt vettet ur henne men det struntar jag i, hon är inte 18 förräns i januari och fram till dess tänker jag bestämma ;-) !



    O självklart ska jag också vaccinera mig, inte av egen oro utan för att inte "dela med mig" till någon annan som kan fara hemskt illa.. Sorgligt att se hur egoistiska människor har blivit numer dock, jag vill INTE så jag tänker INTE... Hur kan det ha blivit så?



    Mysig blogg du hade förresten och vad snarlikt namn vi har, litentanta och tantraffa, fast du var ju lite fräckare förstås ;-)!

    2009-10-14 | 22:59:05
    Bloggadress: http://www,litentanta.blogg.se/

Kommentera inlägget här: