Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Ett telefonsamtal...

Kategori: Allmänt

..sen blir hela huset fullt med folk.. Yngsta dottern ringde på förmiddagen och undrade, om vi skulle vara hemma och ja, det skulle vi ju eftersom maken ska titta på skidor och bandy idag.. Dotter med sambo hade fått för sig att de skulle åka till Borlänge och Kupolen för att titta efter saker till babyn som snart gör entré (de fick presentkort på Kupolen i julklapp) och då passa på att umgås med oss här i Falun och få lite av mammas mat... (Äldsta dottern ringde och undrade om maten räcker till dem också och det gör den!) De små kungligheterna ska hämtas från kompisarna, de har sovit där i natt och jag vet, att de kommer att bli överlyckliga att få träffa älsklingsmoster, de längtar efter henne konstant! Det börjar dra ihop sig, det är inte mer än fyra veckor kvar av graviditeten och det är sååå spännande! Ja, själv har jag aldrig gått i nio månader utan fått för tidigt alla gånger ( 7, 5 och 3 veckor för tidigt) Jag har ju drömt, att de fick en pojke som fick heta Örjan-Otto!? Nu kanske det finns någon som heter just det, men jag tycker ju att det är en ganska dålig kombination, eller ärligt talat så tycker jag att det är skitfult! Vad det än blir och vad den än får heta så ska det bli så underbart att få hålla i en ny liten kunglighet och att få "snusa" på den och veta, att det är JAG som är mormor! Häftigt! Nej, nu ska jag skala lite potatis, det blir fläskfilégryta som serveras... Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Emma säger:

    Hej moster!

    Jag har en fråga som mor sa att du kanske kunde svara på... vad är Dalarnas motsvarighet till "sörmländskt"? Alltså, något som är typiskt för Dalarna är - vad? :)



    Sen tänkte jag bara skratta lite åt "Örjan-Otto", med tanke på att det är en kombination av namnen på 2 av husdjuren vi haft - en hamster och en hund... :)



    Ha de gött, med varma hälsningar från Etuna!

    2010-01-31 | 19:54:20
  • Ragnvi säger:

    Morning i stugan! Vi får verkligen hoppas att föräldrarna har nåt "bättre" namn på lut...fniss!

    Men som jag funderade; 7, 5 och 3 veckor...visst har du väl två döttrar?! Kom på efter en stund att du kanske menade 7½ och 3....

    Vi flyttar inte långt från lilla skrutthuset..man tar till höger nere i Kungsgår´n, antar att ni svängt vänster där...så det ska nog ordna sig!

    Kramen!

    Ragnvi

    2010-02-01 | 06:55:59
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • åsa säger:

    Emma:

    Hejsan på dej systerdotter!

    Jadu, det den där frågan ska jag grunna lite på...

    Ha dé!/Kram



    Ragnvi:

    Jag har två döttrar, men första barnet var en son som bara levde i 10 timmar eftersom han var så liten och det tillstötte komplikationer (det var ju 35 år sen och då fanns inte samma möjligheter för prematura som nu).

    Jaha, då vet jag/vi åt vilket håll vi ska vrida ratten...

    Ha dé!/Kram

    2010-02-01 | 09:12:48
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • TT säger:

    När jag väntade äldsta sonen såg jag ut som en elefant i sjätte månaden så många trodde jag skulle få tvillingar. Då tyckte brorsan vi kunde döpa dem till de fulaste finska namnen han visste... Kalevi och Terttu! :o)

    Men det blev bara en och han fick heta Robin.

    2010-02-01 | 15:45:52
    Bloggadress: http://tyratok.blogg.se/
  • åsa säger:

    TT:

    Jag har "varit ihop" med en finsk kille (när jag var vääääldigt ung) som hette Kalevi....

    Tur för din son att du valde rätt..

    Ha dé!

    2010-02-01 | 16:03:23
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Paula säger:

    Här undras det också...två döttrar får jag det till...

    Vet dom att det blir en grabb? Min dotter hette Valdemar när hon låg i min mage, men det var lite svårt att översätta till tjejnamn.,hihi

    Lycka till med altanen, du har problem med en alltför energisk karl, jag har precis motsatta problem....

    Kramen

    2010-02-02 | 13:34:16
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Emma säger:

    Hej igen moster! :)



    Jag ställde min fråga till Språkrådet (www.sprakradet.se), och enligt dem heter det "dalskt". Låter inte snyggt, men det är väl rätt. :)



    Ser fram emot att få veta vad nya lillskrutten ska heta! :)



    Ha de gött!

    2010-02-02 | 17:27:23
  • åsa säger:

    Paula:

    Jag har fött tre barn.

    Jadu, nu kallas ju magen för "örjan-Otto", även de små kungligheterna säger det...

    Jag skulle önska, att det fanns nå´t "mellanläge" på maken, men inte då!

    Ha dé!/Kram



    Emma:

    Jag har nog hört det uttrycket tror jag, det låter ju lite konstigt, men...

    Om nu "Örjan-Otto" blir en tjej så kaaaanske hon får heta vad er gammelmormor hette...

    Ha dé!/Kram

    2010-02-02 | 18:42:19
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: