Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

"Nu är glada julen slut...

Kategori: Allmänt

...slut, slut"...
En lite annorlunda jul blev det ju för oss i år och igår var det näst sista "julafton" här..
Sista, det kommer att bli i början av januari då "personen" kommer hem från jobb och har uttryckt en önskan om att få fira en riktig julafton med nära och kära.
Lugnt och skönt har det varit, äldsta dottern och de små kungligheterna var hit på fredag eftermiddag/kväll, julafton var vi ensamma maken, Elvis och jag, det blev en tur till kyrkogården i Långshyttan.
Juldagen var vi bara hemma och igår (annandagen) så kom Ture med föräldrar och de små kungligheterna med moder och vi hade en riktig julafton, men ingen julmat, utan det var kalkon som inmundigades.
Riktigt gott var det och alla åt med god aptit, det finns kvar till lunch idag också..
Helt otroligt väder har det ju varit hela julhelgen, omkring 5-10 plusgrader och de sista dygnen väääääldigt blåsigt!
Finns väl inga som klarat sig undan "Dagmar" som stormen döptes till och nu väntas visst "Cato"..
På torsdag ska vi åka till Hudiksvall tur/retur för svägerskan fyller 60 år, det gör hon imorgon och faktiskt ena mågen också, fast han fyller inte riktigt lika mycket...
Det blir att svänga förbi Gävle på hemvägen och gratta mågen och på så vis gör vi "två flugor på smällen"!
Ture, han fyller ju 2 år i februari, men han har redan ett favoritord och det är NEJ!
Ett otroligt stort ordförråd har han och man förstår så väl vad han säger och vad han vill, men som sagt favoritordet är NEJ!
Världens coolaste "nästan tvååring"!
Ja, det är häftigt med barnbarn!
Just nu är Ture med moder till moderns farföräldrar och det är alldeles tyst i huset, det är bara bruset från datorn som hörs och det känns ganska skönt (ett tag)...
Jag ska ta mig till affären, det behövs lite basvaror och eftersom det faktiskt är vardag idag så hoppas jag att det inte är allt för mycket folk ute, klarar inte riktigt av att trängas...
Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Tofflan säger:

    Oj oj, här blåser det som 17 också! Men här är julen slut, Fästmön slängde t o m ut sin gran igår - inte ett barr satt kvar på den... :D

    Kram!

    2011-12-28 | 09:24:34
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • åsa säger:

    Tofflan:

    Skrattade högt för mig själv när jag läste det där om Annas gran, ingen bra sådan alltså...

    Här får grejorna vara framme, åtminstone ljusstakarna till tjugondedag Knut.

    Ha dé!/Kram

    2011-12-28 | 09:59:35
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • paula i pörtet säger:

    Hej och god fortsättning!

    Jag är lite nyfiken, har aldrig tillagat en hel kalkon, det var väl det du gjorde?

    Inbillar mig att den är torr, jag har ju köpt kalkonfilé och inte lyckats få den särskilt saftig. Nu kan jag ju inte köpa en hel kalkon bara åt Hasse o mig men tänkte att man kanske kunde satsa på en till påskmiddagen om jag visste att den blev bra! Något recept du följde, eventuell fyllning?

    Kram

    2011-12-29 | 20:02:28
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • åsa säger:

    Paula:

    Ja, det var en hel kalkon jag hade och jag fyllde den med äpple, katrinplommon, lök, persilja och så lite bacon.

    Jag stekte ihop allt litegranna, vet inte om man ska göra det, men det blev bra, alla åt med god aptit.

    Kalkon är inte så torrt, jag kan nog tycka att kyckling kan vara torrare..

    Det som är så bra, det är att det räcker till så många!

    Ha dé!/Kram

    2011-12-30 | 19:53:00
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: