Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Väntar på att...

Kategori: Allmänt

...en dam ska ringa tillbaka från Stadsarkivet i Eskilstuna.. Har för andra gången nu tagit kontakt med dem för att få utdrag från deras "rullar" om vad som hände mig när jag var liten... Barnhem var ju vi syskon på flera gånger och att vi hamnade där berodde ju på att mamma var sjuk och pappa hade ingen möjlighet att ta hand om oss själv. Sommarhem har vi ju varit på nästan alla syskon och jag vill ha reda på VAR någonstans JAG varit, minns ju flera ställen, men inte alla.. Nu var ju inte den där damen från Stadsarkivet som jag pratade med speciellt tillmötesgående, snarare tvärtom! Men varför vill du ha reda på dessa saker? Ja, så sa hon och jag svarade att...ja, det handlar ju om mig och min barndom, tycker att det är min rättighet att få ta del utav det som står om mig i era "rullar", mina syskon vet jag ju att deras liv har jag ingen rättighet till, men mitt liv är mitt! Allt som hände under barndomen, det har liksom legat där och inte "gnagt", men det har funnits där och kanske kan jag få reda på varför jag är den jag är.. Vill också kunna berätta för mina barn vad jag varit med om, men det "fattas" en hel del, kanske beroende på att jag förträngt en massa, för ingen ska komma och påstå, att det var enkelt att vara liten och vistas hos okända människor hela somrarna, att alltid vara den som skulle "falla till föga" och vara artig och väluppfostrad, det fanns ju barn i familjerna jag var hos och de fick oftast bete sig precis som de ville, men inte jag inte! Usch och fy! Bra betalt fick de för att ha sommarbarn också, men ingen kollade väl upp hur bra "sommaföräldrar" de var, stryk fick jag, det minns jag i alla fall! Nej, nu får hon den där "solstrålen" från Stadsarkivet ta och höra av sig snart.. Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Inger Rozen-Chintoh säger:

    Tant Ruffa!

    Fick du stryk när du var sommarbarn?Usch då!

    När jag var barn hade vi sommarbarn,men inte fick mina föräldrar "bra betalt",vad jag minns.Jag var ju enda barn så mina föräldrar tyckte att det var bra att jag hade en lekkamrat.Mina föräldrar jobbade båda i vår affär.På landet.Hos oss blev barnen lika behandlad som mig!Ha en bra dg,IngerRozén.P.S.Hittade din blogg hos Rankan.

    2011-02-24 | 15:53:25
    Bloggadress: http://chintohs.blogspot.com
  • Tofflan säger:

    Vilken dum fråga av damen! Det är väl din ensak?! Hoppas du får svar.

    Kramen!

    2011-02-24 | 18:26:50
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • åsa säger:

    Inger:

    Det fanns säkert de som tog till sig sommarbarn och gjorde det med hela sitt hjärta, det vet jag för mina syskom som var hos samma familjer flera år, de hade det jättebra.

    Själv kommer jag ihåg en familj jag var hos i Västerås, där var fadern i huset onykter, ja rent av kanonfull varje kväll...(där satt inte smockan fast..)

    Men som sagt var, det fanns väl bra familjer också och din familj var en sådan..

    Ha dé!



    Tofflan:

    Ja, inte har "människan" hört av sig än...

    Javisst är det min ensak, men det var nog "fel person" som svarade..

    Ha dé!/Kram

    2011-02-24 | 18:52:37
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • paula i pörtet säger:

    Är inte deras uppgift att hjälpa till? Trist med såna surkärringar...

    Klart man funderar när man blir äldre, och man vill känna till sin egen historia. Jag har också många frågetecken som inte går att reda ut eftersom ingen längre är i livet. Dock bodde jag ju hemma hos min ensamstående mamma, och även mormor bodde med oss många år. Det var ett riktigt kvinnokollektiv det, i tre generationer!

    Har du bra kontakt med syskonen idag?

    Trevlig helg i Gävle, hälsa lillglutten

    2011-02-25 | 16:23:43
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • åsa säger:

    Paula:

    Nog är det så, att ju äldre man blir, desto mer vill man ju ha reda på...

    Du har rätt, det var en riktig surkärring och hon har inte hört av sig än, det var visst en lång fikarast..

    Min kontakt med mina syskon, den är väl "sådär", vi nöter ju inte ut varandra om man så säger, men jag vet att de alltid finns där för mig.

    Älskar alla mina syskon och kommer så alltid att göra.

    Jodå, jag ska hälsa lillglutten från Paula!

    (Fick ett mms på en "slagen hjälte" nu ikväll, det kostar på att ha 1-årskalas!)

    Ha dé!/Kram

    2011-02-25 | 19:56:25
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Ninni säger:

    Klart att du ska ha rätt att få reda på sånt som hänt i ditt liv! Vad är det för bemötande?

    Säkert har du förträngt en del och glömt en del ändå och kanske ingen har kunnat berätta och fyllt i det åt dig heller.

    Jag hoppas du får svar och klarhet i vad som hänt i ditt liv.

    Kram.

    2011-02-26 | 13:42:15
    Bloggadress: http://ninni1960.wordpress.com
  • åsa säger:

    Ninni:

    Ja, nog tycker jag att det finns massor som behöver få en förklaring och det här är ju ett steg på väg...

    Ha dé!/Kram

    2011-02-26 | 17:04:19
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: