Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Prova något nytt...

Kategori: Allmänt

...ska jag göra idag... Fick tidningen Buffé igår (ICA:s tidning) och läste ett recept på "pulled pork", har sett ett program från England där en man gjorde just "pulled pork" och det såg så gott ut att jag redan då till maken, att "det där måste vi testa"! Sagt och gjort, inhandlade benfri fläskkarré idag, en bit på dryga kilot och den biten la jag i en gryta, saltade och pepprade, la i två gula lökar i klyftor, en hel vitlök i klyftor och så "Hickorysås", en hel flaska häller man på och så på med locket och in i ugnen, 125 grader i 4-5 timmar... Man äter bröd till, baguett eller källarfranska, (men jag köpte pitabröd, det måste ju funka bra det med!) Tomatsalsa, rödlök, majs och gräddfil skulle man också ha och köttet, det ska bli så mört att man delar det med en gaffel i grytan, tillsammans med det som finns med i grytan så blir det säkert gott! Gillar att testa nya grejor och sånt som sköter sig självt, det är ju toppen! Det har varit en fin dag här hitintills, omkring 7-10 minusgrader och sol, man får ju vara tacksam att det inte är kallare.. Förkylningen håller i sig, känner att det är på bättringsvägen, men jag säger än en gång, tack gode gud för nässpray! Saknar redan mina små kungligheter, de är hos fadern och vi kommer troligen inte att träffas förrän på måndag, men om jag känner mig frisk i morgon tar jag nog en tur till Gävle och lillprinsen, det händer ju nya saker varenda dag med honom och det är så tråkigt att man missar det. Maken har jag satt på ett nytt projekt i "snickarboa", då är ju han nöjd ett tag.. Hans humör har blivit bättre så jag har inte införskaffat några cigaretter.. Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Tofflan säger:

    Oj vilket härligt långkok! Har du funderat över att bli "testlagare" i Buffé? Jag har funderat på det själv, men min situation är så knepig: varannan vecka är jag och Anna ensamma. Jag äter inget annat kött än kyckling och kalkon. Anna har diabetes. Varannan vecka lagar vi mat åt fyra barn som alla har olika smaker, men ffa gillar kött... Blir lite svårt att vara testlagare...



    Skönt om förkylningen är bättre, men visst är det tur att det finns nässpray... Ge dig inte ut för tidigt, bara!

    Kram!

    2011-01-20 | 15:37:39
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • åsa säger:

    Tofflan:

    Ja, det är härligt med mat som "rader sig själv" och man slipper passa hela tiden.

    Nej, jag är nog ingen som skulle passa som "testlagare", älskar att laga mat och bjuda på, men inte "offentligt"...

    Ha dé!Kram

    2011-01-20 | 18:42:20
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • SoP säger:

    Haha, jag sparade tidningen just för det- sa idag till Sambon att åh det är ju det där jag sett flera ggr i engelska program! :-D Du vet när de lägger kött i bröd o det ser så himla gott ut. Har gjort ngt liknande som Jamie gjorde,karre/skinkstek? med massor av paprika och tomater i ugnen ,som blev Otroligt mört o saftigt, och Smakrikt. :-)

    2011-01-21 | 01:18:10
    Bloggadress: http://sisterofpain.blogg.se/
  • Doris säger:

    Det låter otroliga gott, kan du skriva och berätta hur det smakades !?

    Sköt om dig !

    Kram

    2011-01-21 | 01:32:51
    Bloggadress: http://farmordoris.wordpress.com
  • Ragnvi säger:

    Morning! Vill också veta vad du tyckte om maten!

    Läste ditt inlägg om pedofilen i Sundsvall...helt jävla otroligt att det ska få hända...igen! Jag blev spysjuk!

    Kramen!

    Ragnvi

    2011-01-21 | 05:58:39
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • TT säger:

    Det där måste jag testa, lät ju helt suveränt gott!!

    2011-01-21 | 22:41:17
    Bloggadress: http://tyratok.blogg.se/
  • åsa säger:

    SoP, Doris, Ragnvi och TT:

    Maten blev jättegod!

    Gillar att man kan plocka ihop lite som man vill, "smaken är ju som baken"..

    Jag gjorde efter receptet i buffé, kryddade kanske lite mer, men annars så och det är fantastiskt hur mört köttet blev och maken blev alldeles "lyrisk" över all vitlök som fanns med i grytan (han älskar vitlök!)

    Nu stank han så alla vampyrer kommer nog att hålla sig lååångt borta från vårt hus lååång tid!

    Ska testa igen, men då med lite annan "piff"..

    Men..testa att göra, vi tyckte ju att det var jättegott och man kan ju variera tillbehören i det oändliga...

    Smaklig måltid!

    Ha dé!/Kram

    2011-01-22 | 11:08:18
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: