Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Debatt...

Kategori: Allmänt

...har jag och maken tittat på ikväll och jag säger då det... Först handlade det om Big Brother och hur det programmet påverkar deltagarnas psykiska hälsa, det kan ju vem som helst lista ut, att det inte är speciellt bra för psyket att vara inlåst i så många veckor, helt utan kontakt med yttervärlden. Ja, de hade ju tagit dit Linda (Rosing?!) eller vad hon hette på den tiden då hon var blondin, nu är hon ju gift och har inte enbart bytt efternamn, hon har bytt hårfärg också... Men hon, hon hade ju mått så dåligt då hon var med i BB, men hon sa inget om att hon tack vare BB tjänade en massa kosing... Bloggaren "Kissi(e)" var också med och jag säger bara...... Det tragiska är tycker jag, att hennes blogg har 100.000 läsare varje vecka! Gissa, om tjejen tjänar stålar på en blogg, som inte säger ett förbannade dugg! Det säger ganska mycket om Sveriges ungdom av idag... Sista debatten, den handlade om fosterhem och barnhemsbarn som farit illa under sin barndom och som ska (om det finns möjlighet) få 250.0000:- i "ersättning/skadestånd" för sina hemska upplevelser och inte att förglömma, en ursäkt från Sveriges statsminister! Kan så väl känna frustrationen hos de som satt med i studion och representerade en del utav dem som var drabbade, själv så hade jag svårt att hålla tårarna borta, som vanligt när det handlar om just det här och jag undrar ju varför? Har ju suttit med tårar rinnande under dagen då jag läst det (lilla) som Einar skickat till mig och jag har inte kunnat förstå, varför jag mådde dåligt, varför jag inte kan låta bli att gråta? Vad har hänt mig i min barndom? Kan inte minnas att jag blev sexuellt utnyttjad eller något annat traumatiskt. Kommer mycket väl ihåg, att på barnhemmet fanns det bara en (1) personal som var snäll och som tyckte om barn och det var kokerskan, som alltid höll till i köket.. Kan inte minnas en enda till som var snäll, kan ju vara så, att jag bara vill förtränga dessa personer, för kränkta och illa omtyckta, det var vi hela tiden vi var där, det såg personalen till.. Måste säga, att utav det jag läst idag så...inte var det lätt att vara fembarnsfamilj och sjuklig då på 50/60-talet, fy sjutton! Men, men, livet går vidare och jag kan ju inte hänga upp mig på saker som hände för snart 50 år sedan, men ledsen, det är jag till och från.. Nu ska jag ta och gosa lite med Elvis, han är ju sur på mig för att jag klippte klorna på honom så det gäller att fjäska lite... Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Tofflan säger:

    Jag tycker att du nån gång ska skriva ner din historia. Kanske bara för att ha den och läsa den för dig själv - eller kanske dela med dig till andra!

    Många (unga) besöker Kissie och skrattar åt henne också - av olika skäl... Jag undrar vad hon är för en person, egentligen.........



    Kramen!

    2011-03-04 | 12:24:19
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • åsa säger:

    Tofflan:

    Jag har skrivit ner min historia, den finns kvar för mina barn om de nu skulle undra något när jag är borta.

    Kissie, hon är ju jävligt smart, men så blåst samtidigt!

    Kanske så man ska vara...

    Ha dé!/Kram

    2011-03-04 | 14:34:32
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Ninni säger:

    Jag tycker det är bra att du tar reda på det du kan ifrån din barndom för det är ju något som ligger där som ett sår även om du satt dit många plåster för att det inte ska blöda igenom. När du kommit igenom det jobbiga så kommer du nog att må bättre på många sätt, tror jag.

    Min farbror var barnhemsbarn på en instutition för handikappade barn eftersom han fick polio som liten och blev förlamad från midjan och neråt. På den tiden (slutet av 30-talet) var det inte ens en tanke på att handikappade barn skulle få bo kvar hemma för de trodde ju inte föräldrarna om att klara av det. Jag vet hur han lidit av detta hela sitt liv, liksom min far som led för att hans bror inte fick bo hemma medan han själv fick göra det. Jag tror far har dåligt samvete än idag för det. Min farbror levde ett gott liv som vuxen med ett bra yrke med bra betalt men hans barndom följde hela tiden med honom. Min farbror är nu död sedan 4 år tillbaka.

    Massor med kramar till Dig!

    2011-03-04 | 20:17:10
    Bloggadress: http://ninni1960.wordpress.com
  • åsa säger:

    Ninni:

    Tack för dina ord, de värmer och du har alldeles rätt i att, ju mer jag får veta desto mer "läker" jag och vi syskon vi hanterar saker och ting på olika vis..

    Känner med din farbror och även din far..

    Ha dé!/Kram

    2011-03-04 | 22:19:15
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Ragnvi säger:

    Morning! Förbenade blogg.se...det lägger sig reklam över texten hos dig o andra...även i kommentarerna!

    Men av det jag har kunnat läsa så förstår jag att det "gnager" i dig....är nog bra att du "skriver av" dig lite. Sorgligt är det ju i dagens samhälle också...senast igår var ju ämnet aktuellt igen...

    Kramen!

    Ragnvi

    2011-03-05 | 07:04:31
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • åsa säger:

    Ragnvi:

    Ja, varför är det reklamtext rätt som det är..?!

    Irriterande är det!

    Jag försöker få reda på så mycket som möjligt om min barndom och det är enbart för min egen skull, mycket som man idag kan tycka är "konstigt" var det ju....

    Ha dé!/Kram

    2011-03-06 | 11:13:42
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: