Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Barockträdgård och Carl Larsson....

Kategori: Allmänt

...har vi hunnit med redan idag..
Makens kusin med fru från Tyresö hörde av sig igår och talade om, att de skulle på en bussresa till Dalarna, närmare bestämt sevärdheter kring Falun!
Vi mötte upp dem vid bussen tidig förmiddag och gick med på guidad tur vid Stabergs barockträdgård och det var ju intressant.
Det var även Engelsk motorfordonsträff där och det var många gamla fina Engelska bilar och motorcyklar, fast det var liksom utanför bussresans program...
Efter det så styrde bussen kosan mot Sundborn och det gjorde vi med, kusin med fru åkte med oss, på så sätt fick vi mer tid att prata med varandra.
Makens kusin, som fyller 70 nästa år har Parkinson och en början till demens så det var viktigt att träffa dem och jag säger bara det...
Fy vad sjukdom kan göra med en människa, han var bara en skugga av sitt forna jag och jag såg, hur ledsen maken blev när han såg förändringen, vissa saker går väldigt snabbt..
Kusinens fru, hon var som alltid lika glad och språksam, men hon erkände för mig att det hade varit väldigt jobbigt och att det säkerligen kommer att bli ännu jobbigare, fast som hon sa, "den biten tar jag då", "just nu är det så här och det får vi vara tacksamma över"..
Hon är beundransvärd, som alla anhörigvårdare!
De skulle enligt programmet gå guidad tur på Carl Larssongården, men före det så var det lunchbuffét och maken tyckte att vi lika gärna kunde äta den så...inte tackar jag nej till att slippa laga mat!
Jättegott var det!
Efter lunchen åkte maken och jag hem, vi fick ju i alla fall några timmar tillsammans och nu så har vi kommit överens om att maken och jag tar en tur till Tyresö i sommar.
Kan ju inte påstå, att Falun visat sig från den bästa sidan när det gäller vädret, spridda skurar, blåsigt och inte varmare än 11 plusgrader!
Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Tofflan säger:

    Underbar dag! Men demens och parkinson är fruktansvärda sjukdomar. Fy...



    Kram till dig!

    2011-05-28 | 19:58:11
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • åsa säger:

    Tofflan:

    Det gäller att leva, här och nu!

    Ha dé!/Kram

    2011-05-28 | 21:36:09
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Doris säger:

    Det låter ju som om ni fick det riktigt trevligt men jag håller med, Parkinson är en trist sjukdom ...

    Sköt om dig !

    Kram

    2011-05-30 | 01:25:07
    Bloggadress: http://farmordoris.wordpress.com
  • Inga M säger:

    Vädret envisas ju med att inte bli riktigt sommar, det är kallt och blåsigt och regnigt här. Jag tror ju på att månen vänder väder och i så fall blir det bättre på onsdag.

    2011-05-30 | 11:05:37
    Bloggadress: http://inga.blogg.se/
  • paula i pörtet säger:

    Hej! Vi var till Falun igår, inbjudna på morsdagsmiddag. Jag hade läst att Ture skulle besöka dig så därför tog jag inte kontakt. Vi hade planerat ett besök på Carl Larsson-gården också, men tiden rann iväg...körde småvägarna från Smebacken och det var fint men tog förstås längre tid, så besöket i Sundborn blir en annan gång. Har aldrig varit där men vill gärna se det.

    Förutom den förbenade blåsten är allt bra hos mig, ha en fin måndag/Kram

    2011-05-30 | 12:46:41
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • åsa säger:

    Doris:

    Vi hade riktigt trevligt och Parkinson är inte roligt, fast det drabbar ju väldigt olika..

    Ha dé!/Kram



    Inga:

    Visst är det ovanligt blåsigt, temperaturen är väl mer "normal" för årstiden, men på grund av blåsten så känns det ju kallare!

    Jag tror också att det kommer att vända den här veckan.

    Ha dé!



    Paula:

    Tänk, att Falubesöken infaller då Ture är på besök..

    Nästa gång så ser ni till att komma en sväng ändå!

    Vi skulle ju kunna planera in en Sundbornstur...

    Så ni blev bjudna på morsdagsmiddag, jag fick bjuda jag...

    Ha dé!/Kram

    2011-05-30 | 22:49:22
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Ninni säger:

    Vad kul att komma iväg ut på lite sevärdheter. :-)

    Jag har aldrig varit till Sundborn men har väl tänkt att nån gång ska det väl bli av i alla fall.

    Min pappa har parkinson och fick diagnosen strax före jul. Medicinerna har gjort en del underverk för honom så han fungerar bättre nu än tidigare men jag håller med dig om att sjukdomar kan förändra mycket. Allrahelst demenssjukdomar. Jag tar av hatten för din kusins fru och alla andra anhörigvårdare. Skulle inte de finnas skulle kommunerna gå på knä.

    Kram.

    2011-06-02 | 12:54:10
    Bloggadress: http://ninni1960.wordpress.com

Kommentera inlägget här: