Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Home sweet home...

Kategori: Allmänt

..så är det..
Hur trevligt det än är att vara på semester så är det sååå skönt att komma hem!
Måste säga, att skotska högländerna var en otrolig upplevelse!
Det är fantastiskt vackert och jag har aldrig förr sett så mycket ljung!
Mil efter mil med lila ljung på dessa gröna berg, det går liksom inte att beskriva, varken i ord eller bild!
Whiskeyroad har vi också åkt och sicken otur, att det var maken som körde i England och Skottland...
Min första avsmakning gjorde jag klockan 9.15 på morgonen och den sista vid 18-tiden på kvällen och det var en riktigt bra dag tycker jag!
Det finns ju otaliga destillerier och vi bestämde oss för en viss "road" och inhandlade så pass som reskassan tillät.
Bott bra har vi gjort, både B&B på pubar och privat och även på hotell, det är ju en chansning att åka utan att ha bokat något i förväg..
Nu var ju inte vädret speciellt bra, + 6,5 grader i Skottland, regn på tvären och blåst, fy sjutton vad det blåste!
Tänkte ju att vi skulle ta en båtresa till något destilleri på någon ö, men jag (vi) ville inte riskera att bli sjösjuka, vilket jag vet att åtminstone jag hade blivit och då hade det ju varit "assint" att göra det..
På hemvägen var vi till ett ställe i norra Yorkshire som heter Goathland, där spelades en serie in som vi gillade både maken och jag, den heter "Aidensfield" så nu har vi varit in på den puben och tagit en öl och det var precis som i serien, det var sååå pittoreskt allting!
Whitby heter närmaste staden, det är en hamnstad och vi såg en säl mitt i city!
Den staden, den hade mycket som var intressant, vi gick en "spökvandring" på kvällen och det var lite "ruggigt" för det vimlade av små gränder (där kan gamla stan slänga sig i väggen) och mörkret lade sig mer och mer...
Är ganska imponerad av mig själv faktiskt, jag fattade vartenda ord som sades och jag har pratat engelska hela tiden utan att ta hjälp av maken!
Det där med bilkörning...
Det blev ju ganska många mil och i Storbtitanien, där är maken outstanding när det gäller att köra, (även en vänterstyrd bil,) men han erkände att det var väldigt annorlunda mot att köra en högerstyrd som han alltid gjort i vänstertrafik..
Men i övriga europa där det är högertrafik, där är tamesjutton jag bättre!

Kan inte förstå, varför han retar upp sig så mycket i onödan...

Nu är vi hemma och det är skönt!

Elvis, han låg på dörrmattan i hallen när vi kom hem och efter det har han knappt vikt från husses sida, han följer maken som en hundvalp!

Visserligen for han iväg som skjuten ur en raket då maken startade gräsklipparen, med efter att gräset var klippt så...

"Fjäskfärs" har han fått och jag tyckte nästan att jag såg ett leende i mungipan på "fågelskräcken"..

"Fågelskräck" ja...dottern talade om när vi talades vid för några dagar sedan att Elvis just då hade tagit en duva och han hade fullt upp med att "leka" med den!

Varför nöja sig med en sketen sparv när det finns större..
Nu ska jag titta lite på tv, "gäster med gester" kan ju vara riktigt underhållande...
Ha dé!/tant raffa

 

Kommentarer

  • Inga Magnusson säger:

    Trevligt att läsa om resan till England o Skottland! Jag hade nog inte heller åkt båt i det vädret.

    2011-09-04 | 09:06:14
    Bloggadress: http://inga.blogg.se/
  • åsa säger:

    Inga:

    Visst hade det varit intressant att besöka vissa öar, men...

    Vet ju, att jag har tendens till att bli sjösjuk så..

    Ha dé!

    2011-09-04 | 12:19:51
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Tofflan säger:

    Välkommen hem!!! :D

    Kul att läsa om era bravader, men synd att du inte har bilder på bloggen!

    2011-09-04 | 14:26:54
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • Doris säger:

    Välkommen hem, låter som om ni hade en riktigt trevlig semester även som vädret kanske kunde varit bättre ;-).

    Kan tro att Elvis var glad att få er bägge hem igen ;-).

    Sköt om dig, kram.

    2011-09-04 | 18:59:44
    Bloggadress: http://farmordoris.wordpress.com
  • åsa säger:

    Tofflan:

    Tack!

    Ja, du vet...jag har ju bestämt mig för att ha en "bildfri" blogg, men man kan aldrig veta, jag är ju kvinna och kvinnans privilegium här i livet är att ändra sig (enligt mig)..

    Ha dé!/Kram

    2011-09-04 | 19:47:13
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • åsa säger:

    Doris:

    Tackar!

    Det finns ju egentligen inget dåligt väder, men det var ruggigt om man så säger..

    Elvis, han är jättenöjd med att vi kommit hem, det märks, inser att råttan han kom in med igår kväll var en "present" för att vi var hemma..

    Ha dé!/Kram

    2011-09-04 | 19:50:11
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • TT säger:

    Låter ju underbart! Skulle gärna vilja åka till Skottland någon gång och luffa runt lite.

    2011-09-04 | 21:15:34
    Bloggadress: http://tyratok.blogg.se/
  • åsa säger:

    TT:

    Jag rekommenderar verkligen Skottland, högländerna är fantastiskt!

    Ha dé!

    2011-09-04 | 22:25:12
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: