Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Katt eller Hund...

Kategori: Allmänt

....är det någon skillnad?
Ja, då menar jag på känslor som vi människor kan ha för dessa djur..
Vår hund "byrackan", det ljuger jag inte, om jag säger, att han var världens snällaste hund!
Han gjorde aldrig någon något, varken människa eller djur och han blev ju 14,5 år gammal och fick somna in efter vad veterinären trodde var en stroke.
Vi var ju jätteledsna och det var vi länge, sorgen var fruktansvärd.
Sa ju efter det att vi inte skulle ha några fler djur, men så blev det i alla fall så, att vi tog över Elvis från dottern då han inte trivdes med att bo i lägenhet efter att ha fått vara utekatt.
Elvis var drygt 8 månader då han kom till oss och han var en väldigt "bestämd" katt och husses ögonsten!
Dominant var han ju eftersom han spöade upp varenda hankatt på gatan ( och det finns en hel del kan jag tala om ) och det gjorde han trots att han var kastrerad!?
Hemma var Elvis jättemysig, han "pratade" med oss, frågade man om han var hemma, så svarade han alltid med ett jamande!
På morgonen kom han alltid upp till oss och la sig en stund och gosade, han brukade även vara med mig in på toa och sitta där och vänta på att jag skulle bli klar...
Jag trodde inte, att jag skulle bli så ledsen som jag blev när Elvis flyttade, när han liksom bara försvann...
Flera som jag pratat med har haft en så konstig attityd...
"Jamen, om han är "sån" då ska han ju avlivas och det direkt"!
Så har liksom snacket gått och jag blir ledsen över att folk inte kan respektera våra känslor, för vi älskade ju Elvis fast han var som han var, med sitt starka revirtänkande som inte bara handlade om andra katter, utan även människor..
Nu har han ju blivit Halläning och vad jag hört så trivs han bra där han bor och det känns ju bra, att han fått ytterligare en chans, för han är världens goaste katt och frisk är han och ett väldigt trevligt sällskap, bara han slipper att ha en massa barn omkring sig.
Det jag undrar, det är...
Varför är det inte lika givet att bara avliva en hund som kanske beter sig som Elvis gjorde?
Kan det vara för att en hund har högre "status" än en katt?
Vet ju många hundar som avskyr barn och som ägarna måste hålla väldigt "kort" och där ägarna inte litar på sin hund för fem öre...
Ja, ja, jag har mina tankar och funderingar..
"Knoll" och "Tott", som maken kallar Julius och Wilgot, de växer så det knakar!
Tänk, de är redan 7 veckor!
Idag så satt jag med en sovande Julius i famnen i 3,5 timmar!!
Ja, så fort jag försökte lägga ner honom så vaknade han, det var ju lika bra att sitta med honom då...
Tänk, att de är så otroligt olika!
Wilgot, han blir mer och mer lik sin moder för varje dag som går, han är mörk och har mörka pigment och kommer säkerligen att få mörka ögon medan Julius är ljus/rödlätt ibland ( beror på ljuset ) och han kommer nog att bli grå/grönögd och så har han ljusare pigment..
Helt olika till temperament är de, Julius han har inget tålamod alls, medan Wilgot kan ligga och filosofera länge, länge och under tiden har hans lillebror skrikit och hunnit bli halvt vansinnig!
Julius, han ler och han ler medan storebror studerar dig länge innan han kan kosta på sig ett litet leende..
Häftigt tycker jag!
Ja, att de är så olika..
Prinsen och prinsessan är fortfarande jätteduktiga med sina småsyskon!
En enorm hjälp är de till sin mor och det helt på frivillig basis!
"Jamen, de är ju så söta att man bara måste hålla på med dem" säger prinsen, "man kan ju inte låta bli att pussa på dem och har man börjat så är det svårt att sluta" säger han också..
Ha dé!/tant raffa
 
 

Kommentarer

  • Tofflan säger:

    Märkligt om det är skillnad på hund och katt, jag har inte tidigare märkt att det är nån skillnad så - i folks tycken, alltså. Snarare att man oftare har hört om kamphundar och andra som har attackerat hundar och människor och fått avlivas. Själv är jag hundmänniska, jag är rädd för katte, men jag vill självklart inte att nåt djur ska avlivas i onödan! Elvis blev säkert svartsjuk, vanlig "syskonrivalitet", tror jag!

    Spännande med tvillingarna! :D
    Kram!

    2012-08-17 | 19:41:39
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • åsa säger:

    Tofflan:
    Jag vet, att det är en skillnad mellan hund och katt, katter är ju praktiskt taget "gratis", ja, om man inte vill ha en raskatt med en stamtavla på ett par kilometer...
    Jag är också hundmänniska, men älskade Elvis trots allt..
    Ha dé!/Kram

    2012-08-17 | 21:29:37
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • TT säger:

    Jo, nog är det skillnad!
    Ingen lämnar väl en "sommarhund" när hösten kommer?
    Vi hade en valp som vi insåg aldrig skulle fungera bland barn som vi valde att ta bort vid nio månader, precis som vi gjort när vi haft en katt som inte velat sluta kissa inne.
    Jag älskar djur (utom ormar) men jag inser också att de ska fungera i vardagen. Ja, inte så att man tar bort dem för att de skäller eller så och vår gammelhund fick yngsta dotter med marklägenhet ta hem när hon inte var så pigg på att gå i trappor så visst försöker man alltid hitta lösningar.

    2012-08-18 | 21:22:49
    Bloggadress: http://tyratok.blogg.se
  • åsa säger:

    TT:
    Ja, visst är det skillnad!
    Blir ledsen då folk inte tycks fatta, att det inte är något lätt beslut man måste ta och att man faktiskt kan vara väldigt ledsen.
    Givetvis ska en hund eller katt fungera i vardagen, de ska ju vara familjemedlemmar..
    Nu har det ju löst sig väldigt bra med Elvis, han tycks trivas jättebra..
    Ha dé!

    2012-08-18 | 23:52:59
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Doris säger:

    Vi hade en katta som inte gillade barn, vi fick stänga henne inne när det kom barn på besök. Det är alltid trist när man måste ta svåra beslut med sina fyrfota vänner men ni verkar ju ha gjort helt rätt.
    Kram

    2012-09-30 | 19:43:16
    Bloggadress: http://farmordoris.wordpress.com

Kommentera inlägget här: