Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Det händer inte mycket...

Kategori: Allmänt

...just nu..
Man kan nästan säga, att det går på "tomgång", ingenting händer ju!
Eller...maken har haft full upp, han har varit till tandläkaren och så är han ute och går med en annan "gubbe" tidigt på förmiddagarna och igår var han på en... man kan säga "anställningsintervju" för ett annat veteranställe som behöver folk, så för hans del så är det ju full fart!
I morgon kväll är vi bortbjudna till min allra bästa vän, vi är några som hjälpte henne med flytten och nu vill hon bjuda igen med middag och det vet man väl, att man ska aldrig tacka nej till gratis mat!
Blir med största sannolikhet väldigt trevligt!
På lördag ska vi åka till Eskilstuna tur/retur, det blir lunch och middag med äldsta dottern, "personen" och de små kungligheterna.
Ture med föräldrar kommer visst också och så blir det "personens" familj och visst, det känns lite nervöst att träffa dem alla, men det går bra, förhoppningsvis kommer de att vara en del av vår familj framöver..
Vi har valt att inte sova kvar, vi har ju vår "gatuskräck" att måna om och eftersom äldsta dottern är i Eskilstuna så har vi ju ingen kattvakt.
Vet ju att Elvis klarar sig ett dygn, han går ju in och ut som han behagar och mat kan man ju lägga fram, men bara tanken på att han ska vara ensam hemma på natten gör, att framförallt maken säger stopp!
Givetvis ska Elvis ha husse hemma, fattas bara annat!!
Jag är ju inte speciellt förtjust i att sova över hos folk så för min del så gör det ingenting att åka fram och tillbaka samma dag.
Ute är det ganska varmt, omkring nollan, men det ska visst komma snö och så ska det bli kallare..
Maken har ett snöskottningsjobb att göra om det nu blir snö, det var en dam som har ringt och förvissat sig om att maken kommer och fixar undan snön även om hon inte är hemma, hon åkte bort igår och kvar hemma är hennes rullstolsburne make och det är ju viktigt att hemtjänsten kommer fram och även nattpatrullen.
Måste ju vara skönt att veta för henne, att även om snön vräker ner så fixar det sig..
Skönt för maken också, att få känna sig behövd..
Ja, jag tar ju bara saker och ting för givet jag!
Nej, nu ska jag göra en Doroteagryta, en gryta som min mor gjorde då jag bodde hemma och som jag trott var ett påhitt från hennes sida, men så googlade jag på det och tamejtusan, det fanns recept på den!
Ska bli intressant och känna om den smakar som den gjorde då mor serverade den..
Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Paula i pörtet säger:

    Hej! Det var någon som mycket riktigt påpekade för mig att nuförtiden skulle inte utegångsförbud ha någon avskräckande verkan, ungarna är ju knappt ute! Nej, nu är det dator- och mobilförbud för hela slanten, hihi

    Jag gillar inte heller att sova över hos främmande, inte ens hos ungarna egentligen men åker man till Stockholm då får man allt finna sig i det, och bra går det ju även om man hellre rår om sig själv.

    Kramen

    2012-01-18 | 17:37:41
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Ninni säger:

    Det brukar bli rätt lugnt efter jul och alla helger. Det händer inte så mycket. Inte här hos mig heller.

    Vad bra att gubben din har att göra. Det är många (oftast karlar) som tycker att det är jobbigt att bli pensionärer så det måste vara guld värt att det finns "vetranställen" som kan ta till vara all kraft och energi som pensionärer har över och vill göra något med.

    Gratis mat ska man naturligtvis inte tacka nej till. Det vore dumt för då kan man gå miste om något gott. :-)

    Vad spännande att träffa nya människor. :-) Hoppas dotterns svärföräldrar är trevliga och lättpratade.

    Klart att ni måste åka hem till Elvis. Ensam hela natten... jag förstår att gubben protesterar. ;-)

    Blev den god, Doroteagrytan? Jag googlade efter receptet och hittade det och det är inget jag hört talas om tidigare men det är säkert suveränt gott med rökt skinka tillsammans med köttfärs.

    Ha det gött!

    Kram.

    2012-01-18 | 18:22:26
    Bloggadress: http://ninni1960.wordpress.com/
  • Tofflan säger:

    Så mysigt det låter med lördagens övning, men jag är som du, sover helst hemma! Grytan blir jag förstås nyfiken på, så nu ska jag Googla!

    Kramen!

    2012-01-19 | 11:17:57
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • åsa säger:

    Paula:

    Nej, utegångsförbud skulle väl ungarna bara bli glada om de fick idag..

    Har ju vanan inne att åka över dagen till E-tuna, har ju gjort det i en herrans massa år och jag tycker definitivt inte om att sova borta!

    Ha dé!/Kram

    2012-01-19 | 14:24:25
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • åsa säger:

    Ninni:

    Jag är övertygad om att det kommer att gå bra på lördag, det blir trångt, men "finns det hjärterum så finns det stjärterum" heter det ju..

    Grytan blev jättegod och jag förstår ju nu varför min mor gjorde den, det går att "dryga ut" den med vitkål, vi var ju fem barn och fattiga så den räckte ju långt..

    Ha dé!/Kram

    2012-01-19 | 14:27:53
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • åsa säger:

    Tofflan:

    Det ska bli intressant på lördag, framförallt maten..Jo förstår du, det ska visst serveras seafood till middag och det gillar jag!

    Doroteagryta kan man ju göra på kycklingfärs och man behöver inte ha något rökt med, den är lika god ändå..

    Ha dé!/Kram

    2012-01-19 | 14:30:54
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Doris säger:

    Hopppas att ni får det riktigt mysigt i Eskilstuna !

    Sköt om dig, kram.

    2012-01-21 | 06:37:40
    Bloggadress: http://farmordoris.wordpress.com
  • åsa säger:

    Doris:

    Det var en jättelyckad dag i E-tuna!

    Ha dé!/Kram

    2012-01-24 | 11:29:05
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: