Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Lite olika syn på det där med frukost...

Kategori: Allmänt

...har vi maken och jag..
"Det här, det är riktig frukost det" säger maken då han sitter och smaskar i sig grisfötter!
Elvis sitter på golvet bredvid och slickar sig om munnen, han får sig en smakbit emellanåt så han är väldigt nöjd!
Själv sitter jag med en tallrik fil och blåbär, det tycker jag är frukost, men det är väl tur, att "smaken är som baken"...
Det ska ju vara så bra med blåbär för synen sägs det ju, jag har ju fått väldigt dåligt mörkerseende och då så har jag börjat med både blåbär via tablettform (hälsokost) och att äta blåbär så ofta som möjligt.
"Tron kan ju försätta berg"...heter det ju och jag kommer att få falkblick, kan ju inte tro annat!
Trettonhelgen är det och idag ska maken se på skidor hela dagen, han njuter dessa dagar, även fast det inte går så bra för svenskarna..
Jag som inte har samma intresse, jag får väl försöka roa mig med något annat, har ju en strykhög som bara blir högre och högre, så visst finns det att göra om man bara vill..
Ute är det kallt idag, det är faktiskt 8,5 minus, tänk att förra året hade det varit svinkallt i flera veckor vid den här tiden, tur att vi klarat oss från det i alla fall.
Det regnade ju i förrgår och igår vade det "sisådär" väder, plusgrader på dagen och så blev det kallare under kvällen/natten och nu är det glansis på gatan!
Maken var ute och gick i en timme på morgonen tillsammans med en granne och han sa att det var med fara för både liv och lem som man var ute och promenerade idag, men förhoppningsvis så har kommunen varit ute och sandat..
Vill förtydliga lite angående de små kungligheterna och deras fader..
Fadern har barnen varannan helg och det är ju bra, men det jag inte riktigt kan förstå, det är att om han ändå är hemma med deras nya barn, varför kan inte de små kungligheterna få vara hos dem någon gång ibland även fast det inte är "hans helg"?!
De bor väldigt nära varandra, det är så pass att de små kungligheterna med lätthet skulle kunna gå dit själva om de fick för oss vuxna..
I "min värld" så hade ju jag som mor eller far varit glad om de små ville komma lite då och då, speciellt då de fått en lillebror som de vill knyta an till, det är ju svårt att göra om man bara träffas varannan helg..
Nu jobbar ju dotter/moder hela denna vecka och det är ju bra tycker jag att de små kungligheterna inte får vara på fritids då en av föräldrarna är hemma, då är ju fadern "tvungen" att ha dem eftersom han är ledig..
Nej, man kanske skulle ta en dust med strykhögen..
Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Paula i pörtet säger:

    Hej! Inga grisfötter till frukost, nejtack! Men inte heller blåbär, jag har ätit havregrynsgröt nu sedan i påskas i stort sett varje morgon. Jag skulle minska ner på smörgåsar och tänkte unna mig mackor på helgerna men sen hittade jag inget gott frukostbröd så då fick det vara..

    Lyssnar på skidskyttestafetten, ska nog gå o se upplösningen nu, har problem att sitta många timmar o glo, då tappar jag koncentrationen

    Ha en skön helg nu o var glad att katten tar råttorna

    Kramen

    2012-01-05 | 19:29:31
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Tofflan säger:

    Du, jag äter hellre frukost med dig än med din man och Elvis!!! Blåbär fick jag av mammakusinen förra veckan, det ska jag skopa upp i yoghurten, jag ser skitdåligt, ffa i mörker!!

    Kramen!

    2012-01-05 | 20:30:06
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • åsa säger:

    Paula:

    Ja du, grisfötter, det får maken och Elvis ha för sig själva!

    Smörgås äter jag sällan, men ibland kan det vara riktigt gott..

    Ha dé!/Kram

    2012-01-06 | 18:05:38
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • åsa säger:

    Tofflan:

    Blåbär, det gillar jag, att det dessutom är bra för synen är ju inte helt fel..

    Ha dé!/Kram

    2012-01-06 | 18:07:05
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Ninni säger:

    Jag vill ha frukostmat till frukost - inte middagsmat. Grisfötter äter jag hur som helst inte alls. Blåbär ska jag nog införskaffa. Hittade tyvärr inga i våra skogar häromkring i höstas så jag får väl köpa. Kapslar med blåbär hoppar jag över. Men det är ju med förhoppningen att förbättra synen jag vill äta blåbär. Vaniljyoghurt med blåbär och flingor vore inte så dumt. Men just nu har jag svårt att hitta frukostar som tilltalar mig men det beror ju på min nuvarande medicinering.

    Det är ju tur att vi fruntimmer alltid har något att "roa" oss med. Det finns alltid något för oss att göra medan våra stackars karlar ofta blir sysslolösa... men inte skulle de då få för sig att ta över några av våra sysslor för den skull... inte då min karl i alla fall.

    Idag har jag dock gett honom ansvaret för köket eftersom jag är i så pass dåligt skick idag så jag inte ens klarar av att hålla mig vaken för att se skidåkningen. Magknip och hjärtklappning turas om i min kropp idag och värken ska vi bara inte tala om..

    Jag förstår hur du tänker vad gäller de små kungligheternas pappa. Och det är synd att han inte förstår vilken chans han har att få bra relationer till alla sina barn nu.

    Ha en skön helg!

    Kram.

    2012-01-07 | 16:54:28
    Bloggadress: http://ninni1960.wordpress.com/
  • åsa säger:

    Ninni:

    Håller helt med dig angående frukosten!

    Jag köper frysta blåbär i lösvikt på ICA, lite dyrt, men va sjutton, man lever ju här och nu..

    Så synd att du inte är kurant, kan det bero på all medicin du måste äta?

    Hoppas du kryar på dig snart!

    Ja, man får väl hoppas, att fadern inser vad det är han går miste om..

    Ha dé!/Kram

    2012-01-07 | 23:09:33
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Kristina säger:

    Tack raraste du för ditt besök hos mig och dina hjärtevärmande ord! Jo jag fick för mig att testa bloggandet igen. Har insett att mina statusar på fejan vill bli lite väl långa, bättre då att blogga;)

    Ja dessa grisfötter, maken älskar dem!Tror det är pillandet och gnagandet som verkar vara det ultimata i detta=) Själv anser jag dem alldeles för hårda och beniga, var finns det nån mat i dessa förresten! Ja vi som inte ser sporten, vi får allt försöka hitta egna sysselsättningar och egentligen är det ju inte så svårt, men huruvida det är roligt ja det är en annan historia=)Jo jag förstår din tanke runt ikring barnbarnen och deras far, hoppas han inser att han och alla barnen har största nyttan och glädjen att träffas så ofta de bara kan. Vet inte, men kan det vara hans nya kvinna som vill ha ett ord med i laget.Rätt vanligt att den andre partnern skiljer på mina och dina.. Ha nu en finer söndag! Lev väl och kram!

    2012-01-08 | 13:05:23
    Bloggadress: http://solskuggan.blogg.se/
  • åsa säger:

    Kristina:

    Ja, smaken är ju som baken gudskelov!

    Barnbarnen far ju inte illa på något sätt, men man (jag) kan ju ha synpunkter ändå och tycker att det är synd att han inte visar större intresse, men det ordnar sig nog till slut..

    Ha dé!/Kram

    2012-01-09 | 13:56:47
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: