Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Sagogrynssoppa...

Kategori: Allmänt

...kommer jag ihåg, att jag hade med mig som matsäck på tåget då jag var på väg hem från "sommarhemmet" där jag varit i åtta veckor som sexåring och jag hade precis som de finska "krigsbarnen" en namnlapp runt min hals... Sa just till min make i kväll, att jag kan inte förstå, att jag reagerar så starkt när jag ser sådana program som jag just sett i kväll om de finska krigsbarnen, kan det bero på att det finns en massa i min barndom som jag har förträngt? Jag och mina syskon, vi var borta från våra föräldrar åtta veckor varje sommar och jag undrar fortfarande varför? Jag har ringt till riksarkivet i Eskilstuna (för tre år sedan) och bett om att få reda på varför vi blev behandlade som vi blev vi fem syskon... Jag vill framförallt få reda på VAR jag varit, det är en massa ställen jag varit på och jag lovar...ALLA utom en har tagit mig som "sommarbarn" enbart för betalningen! De som inte tog mig för betalningen var faktiskt ett äldre par som hade mist sin ende son när han var 23 och de var verkligen underbara, de hette tant Karin och farbror Edvard och faktiskt, båda var pensionerade! Jag har varit i Småland, i en liten by utanför Vetlanda som jag tror hette Bäckaby (?) och där var det inte roligt...jag lovar.. Jag har varit i Nässjö också och där var det inte heller så roligt..Växjö var inte nå´n höjdare det heller... Tänk er...sex år och veta, att nu kommer jag till en familj som jag inte känner och där ska jag tillbringa hela sommaren OCH mamma har sagt att jag måste vara artig och snäll (man var ju det på den tiden). Nu hade ju jag sån tur, att en gång hade min storasyster hade varit där året förut (Bäckaby) och mamma hade varit dit och hämtat henne och familjen hade tagit kort på min syster och min mamma och det kortet hade de i ett album..det snodde jag och hade under min kudde varenda natt..så dé så! För att återgå till det där jag skrev i början om att jag reagerar som jag gör när jag tittar på program som tex. det ikväll om finska krigsbarn, det var ju likadant när jag såg ett program om barnhemsbarn, tårarna bara strömmade på mig och jag förstod inte alls varför jag reagerade som jag gjorde, men nu vet jag ju... Jag (och mina syskon) har ju varit på barnhem och jag vet ju nu, att de tog ifrån oss allt vårt "jag". Man fick inte ens ha sina egna kläder utan man fick följa med personalen upp på vinden där de hade hur mycket kläder som helst, men inga som följde modet.... OCH.. dessa kläder var man tvungen att ha, man kunde lika gärna gått omkring med en skylt runt halsen där det stod: Här kommer en barnhemsunge! Inte nog med det..det fanns personal som jag vid vuxen ålder har kommit underfund med om att de avskydde allt vad barn var...Ja, det är väl ett under egentligen att vi klarat oss här i livet alla fem syskon och jag är evigt tacksam över det, men jag blir så fruktansvärt illa berörd utav dokumentärer som speglar hur det kunde gå till på 50-60- talet. Nu tänker jag ta en diskussion igen med mannen på riksarkivet i Eskilstuna, nu jäklar ska jag ha reda på var jag varit under så många somrar! Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Maria säger:

    Önskar dig en härlig måndag !

    kram Maria

    2008-12-29 | 12:27:33
    Bloggadress: http://hippamorsan.blogg.se/
  • Mai säger:

    Ja du...



    Ett sommarhem jag var på var jag tvungen att äta grisfötter MED HÅR PÅ!! Jag glömmer det aldrig!! Inte fan vågade man säga ifrån!!

    Ett annat var jag på 5 somrar i rad, och där stortrivdes jag..(Lammhult). Man längtade ju hem förstås emellanåt, men jag grät när jag åkte därifrån.



    Puss från Mai

    2008-12-29 | 19:46:17
  • Ragnvi säger:

    Men oj vilken historia du har med dig i ryggsäcken! Fullt förståeligt att du känner o reagerar som du gör! Kan nästan inte föreställa mig hur du och alla andra klarade av det! Missade det programmet men hoppas det går i repris...vet att det var Bollnäsbor med där.

    Jag var två år på kollo i fyra veckor, men det var ju frivilligt och för det mesta bara kul, men kan ju ana vilket trauma det var för dig o andra....

    Styrkekramar till dig Åsa och det är väl din rätt att få veta vart du varit! Håller tummarna!



    PS. Känns som om jag aldrig kommer att kunna sova "ikapp" nu för tiden....gäsp!

    2008-12-29 | 19:48:03
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • TT säger:

    Det är tragiskt att bli ivägskickad så där när man är barn.

    Hoppas du får någon klarhet i dina funderingar.

    Kramar

    2008-12-29 | 22:10:28
    Bloggadress: http://tyratok.blogg.se/
  • åsa säger:

    Maria:

    Tackar så mycket!

    Ha dé!/Kram



    Mai:

    Ja, i Lammhult hade ni det bra storasyster och du, jag tror att det var jag som fick flacka runt till olika varje sommar.

    Det där med att klaga...fanns inte i vårat vokabulär utan man fick bita ihop och gråta i sin ensamhet..

    Ha dé!/Kram



    Ragnvi:

    Det är väl inte så konstigt att man "är som man är"..nejdå, men inte sjutton skulle jag kunna skicka bort mina barn flera veckor varje sommar men det fanns väl en anledning antar jag och det är ju den jag vill ha reda på.

    Ha dé!/Kram



    TT:

    Ja, inte var det roligt när sommarlovet kom, man fasade för det och det var ju ett lov som alla andra verkligen såg fram emot.

    Ha dé!/Kram

    2008-12-30 | 09:51:50
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • SolSkuggan säger:

    Så smärtsamt kära du... Så oerhört traumatiskt detta måste ha varit för dig. Varför blev ni bortskickade varje sommar? Och vad jag kan läsa har ni även varit på barnhem senare då kanske..

    Jag blir så ledsen när jag läser hur du så liten behövde ha det så tungt. Barn ska få njuta av sin barndom och ha det gott men tyvärr tyvärr är det inte alls så i många fall.

    Nu önskar jag dig ett gott slut och ett riktigt riktigt gott nytt år.

    Innerlig kram och puss på pannan.

    2008-12-30 | 12:52:41
    Bloggadress: http://solskuggan.blogg.se/
  • åsa säger:

    Solskuggan:

    Våra föräldrar var sjuka och tidvis låg mor på lasarettet, det var då vi var på barnhem, det var i olika omgångar.

    Sommarhem vet jag faktiskt inte riktigt varför vi var på, men det måste väl bero på att de var sjukliga antar jag.

    Grymt tycker jag att det var, att aldrig längta efter sommarlovet eftersom man visste att då skulle man bli bortskickad...

    Jag har aldrig varit ifrån mina egna barn mer än nödvändigt och jag har alltid en längtan efter de små kungligheterna, kanske beror det på hur det var när jag var barn...vem vet..?

    Önskar dig ett gott slut och ett riktigt Gott Nytt År!

    Puss på pannan tillbaka!

    Ha dé!/Kram

    2008-12-30 | 14:01:32
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Pia säger:

    Jadu, kära syster... nog har vi alla fem syskon våra funderingar om varför vi blev bortskickade varenda sommar? Själv var jag väl bara ca 2 år första gången, och sedan var det varje sommar fram tills jag var 12. Jag hade ändå turen att komma till samma ställe varje år, men känner ändå att det är ett slags trauma som ligger där och gnager. Precis som du säger, så är det ju frågan om VARFÖR? Inte nog med att vi blev bortskickade hela somrarna, det var ju barnhemmet också... undrar hur mycket man var hemma egentligen? Det jag minns från barnhemmet är exakt det du säger, man blev fråntagen sitt eget Jag. Sista gången jag var på barnhem var jag 6 år, och då vet jag att jag hade varit där flera gånger... VARFÖR?? Undra på att man är lite knäpp??

    Massa kramar till dig, Gustav, barn o barnbarn!!! Pia

    2008-12-30 | 18:29:30
    Bloggadress: http://khemosabi.bloggagratis.se
  • åsa säger:

    Pia:

    Du var ju den jag tyckte allra mest synd om, som inte ens hade ett "eget språk" och hamnade hos helt okända människor.

    Visserligen var de snälla mot dig, men de var ju inte mamma och pappa...

    Sicken tur, att det blev "fôlk" av oss i alla fall.

    Ha dé!/Kram

    2008-12-30 | 19:16:50
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • SolSkuggan säger:

    Bästaste Åsa.. Det kan inte ha varit lätt för era föräldrar heller. Sjuka och inte ha orken att ta hand om er. Kan själv inte tänka mig att vara ifrån varken dotter eller barnbarn.

    Nu vet jag varför du blivit så klok och rar:) Så lätt att tycka om. Mycket ligger i våran egen barndom.

    Förstår verkligen att du älskar dina kungligheter över allt annat precis som jag gör.

    Kram igen:)

    2008-12-30 | 19:32:06
    Bloggadress: http://solskuggan.blogg.se/
  • Storasyrran säger:

    Hejsan lilla syster!

    Ja, visst är det jobbigt att tänka på alla dessa sk "sommarhem". Jag var också hos många olika familjer, en del mycket bra, en del mindre bra. Längtade hem som en tokig gjorde man, mest efter mamma förstås. Det var nog tidens anda, man såg inte på barn då som man gör nu. Då var det helt i sin ordning att skicka iväg ungar med namnlapp om halsen, eller med en socialarbetare som man aldrig sett förut. Anledningen var nog dels att mamma skulle få vila, dels att vi skulle få komma ut på landet, äta upp oss, sola, bada och leka med andra ungar. Jag t.ex gick på simskola utanför Nyköping. De gånger vi var på barnhem, så var det för att mamma var på lasarettet och pappa jobbade. Vi hade "hemsyster" också vid något tillfälle. Kommer ihåg "syster Svea" och hennes goda plättar... Det var nog inte så lätt alla gånger att ordna upp det med så många ungar, det fanns inga dagis då och släkten bodde långt bort. Jag har gått i terapi och har lagt bitterheten bakom mig nu. Det som hände oss var inte för att någon ville oss illa, tvärtom, sedan att vi inte minns det med glädje alla gånger, det är en annan sak.

    Kram från storasyster!

    2008-12-30 | 21:52:24
  • Storasyster säger:

    Glömde - alla som vill veta vad ev myndigheter har arkiverat kring sin person, kan helt enkelt skriva till stadsarkivet och begära ut sina uppgifter. Skriv namn, personnummer och vilka register man önskar utdrag från, så kommer det på posten efter en tid.

    2008-12-30 | 21:57:55
  • SolSkuggan säger:

    Har lite svårt att släppa dina minnen.. Ser mycket framför mig trots att jag inte haft det som du i barndomen. Men väl i äldre dar..

    Tänker på dig och kramar om..

    2008-12-30 | 22:26:46
    Bloggadress: http://solskuggan.blogg.se/
  • åsa säger:

    Storasyster:

    Jag är medveten om att det var i all "välmening" som vi blev bortskickade vareviga sommar och jag kan tala om för dig, att sommar för mig har alltid varit förknippat med ångest, jag har aldrig njutit av en sommar, inte ens som vuxen.

    Terapi är nog nåt som vi andra syskon också skulle behövt gå på, men...

    Jag vet inte om jag är bitter, men jag kan inte förstå varför?

    Syster Svea kommer jag också ihåg, hon var snäll hon!

    Jag tror, att det som barndomen förde med sig har format mig väldigt som vuxen och även fast jag inte träffar mina syskon (er) särskilt ofta så älskar jag dem (er) väldigt mycket för vi har ju gått igenom samma saker och hur det än är så ställer vi upp för varandra.

    Ha dé!/Kram

    2008-12-30 | 22:41:47
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • åsa säger:

    Solskuggan:

    Kan bara säga..tack!

    Ha dé!/Kram

    2008-12-30 | 22:43:06
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • anne säger:

    Tyvärr missade jag programmet om de finska krigsbarnen. Min pappa skickades, ett par år gammal, med lapp om halsen med tåg över Haparanda till Sverige från Finland. På ett barnsjukhus i Stockholm avlusades han och kurerades för rakitis innan han hamnade på Gotland. Han hade mardrömmar hela sitt liv om det som hände. Och när det gällde min farmor, så gjorde hon det inte för barnens bästa, tyvärr.



    Jag hoppas du får de svar du eftersöker, jag förstår att du vill veta.

    2008-12-30 | 23:46:51
    Bloggadress: http://annnne.blogg.se/
  • åsa säger:

    Anne:

    Ja, det är massor jag funderar över och jag hoppas och tror, att jag ska få svar nå´n dag.

    Ha dé!

    2008-12-31 | 00:13:52
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: