Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Vet inte....

Kategori: Allmänt

....om det var Piff eller Puff som knackade på mitt altanfönster nu på morgonen...
Det var en ekorre i alla fall som pockade på uppmärksamhet och jag blev så full i skratt.
Vi har en fröautomat med fågelfrö som hänger utanför fönstret, men det tycks inte duga åt ekorren för han tiggde nå´t annat att smaska på..
Jag är ju en sån person, som tycker synd om alla djur när det är vinter och kallt så jag gör det som de flesta absolut inte gör, jag matar skatorna också!
Jamen, varför ska inte de få hjälp med maten, när alla andra fåglar är välkomna till fågelborden och fröautomaterna..?
Nu ville ju ekorren ha lite smaskigt att stoppa i sig så jag kastade ut lite kakor som var kvar efter helgen och barnbarnens besök.
Jag tror, att både ekorren och skatorna blev nöjda, de satt i alla fall bredvid varandra och smaskade...
Jag har en hackspett som är på besök med jämna mellanrum, den är helt tokig i talgbollarna som jag brukar ha hängande bredvid fröautomaten.
Det tar inte så lång stund för hackspetten att sätta i sig en liten talgboll, det är otroligt hur den kan få i sig så mycket på en så pass liten stund.
Det är väldigt intressant att studera hur den beter sig och den är ju jättetjusig.
Här hos tant raffa har det faktiskt kommit ganska mycket snö i helgen, maken har varit ute och skottat ett flertal gånger.
I går var det många kallgrader, men i dag är det nära nollstrecket igen...
Barnbarnen har varit ute och åkt pulka och så har de gjort en snödrake..och de satte marschaller på ryggen på den så det såg ut som en "elddrake".
Tänk, vad roligt barnen har så fort det kommer lite snö, det finns ingen hejd på fantasin...underbart!
Byrackan....ja, han gillar ju inte att det kommer snö, jag tror inte att han gillar någonting nu för tiden...
Så fort man kommer ut så vill han hem igen...eller så är det så att han glömt bort varför han ska gå ut...vem vet..
Jag har en granne, (vet att hon läser min blogg ibland) hon har en schäfertik som fullkomligt älskar snön, tänk, vad roligt det skulle vara att ha en sån hund, min byracka, honom får man dra ut i kopplet vissa dagar...
Nu är ju min byracka en gammal gentleman, ja, han är ju faktiskt gammal och man får väl ha överseende med hans divalater...för en riktig diva, det är han ibland...
Det är måndag i dag och maken är på hemmaplan och jobbar, ganska ovanligt faktiskt...
Det innebär, att han ska ha matdosa med sig varje dag och det är inte det lättaste, att ha fantasi och kunna variera maträtterna..han är ju nöjd vad han än får i sin dosa, men nog vill jag att det ska vara en fröjd för både öga och gom när han tar av locket....
Få se, vad jag kan hitta på att servera honom till middag i dag, det är ju det som blir i matdosan i morgon.
Nu ska jag göra mig iordning och försöka få med mig byrackan på en promenad, har jag tur så kommer han ihåg varför han ska gå ut...
Ha dé!/ tant raffa

Kommentarer

  • Garbo säger:

    Precis som här då,alla e välkomna till vårt fågelbord,äpplena från i höstas har rådjuren redan låtit sig väl smaka :)
    Man ska va snäll emot djuren,dom var här först!

    /Kram

    2008-02-06 | 16:33:56
    Bloggadress: http://garbo.webblogg.se/
  • Åsa säger:

    Du har helt rätt Garbo!

    2008-02-06 | 18:05:41
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Anonym säger:

    inte kul att doggen är krasslig, du går hårt åt tito beltran, han är säkert inte guds bästa barn, men tidningarna skriver nog lite som dom vill, jag har själv svårt för karlen,
    jag är nog snarare sen än tidig till möte!

    2008-02-06 | 20:01:41
    Bloggadress: http://latmasksamtal.blogg.se
  • Åsa säger:

    Så du tycker att jag gick hårt åt när det gällde Tito Beltran....jag skrev egentligen inte HUR illa jag tycker om honom, det skulle inte passa sig i en blogg...
    Ha dé!

    2008-02-06 | 21:55:47
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Paula säger:

    Hej! Nu har jag läst ikapp så jag vet vad du pysslat med! Men vad du säger, att någon ska bestämma över vad du skriver! Bah, i mitt liv händer just ingenting, o passar det inte att läsa om mitt lilla inskränkta liv så låt bli att läsa! Modebloggar o inredningsbloggar finns det gudinog av ändå...jag gillar iaf mycket att komma hit o ta del av din tillvaro! Så det så!
    Har just varit ute på en sparktur, den sista för denna gången, nu hade jag behövt vattenskidor istället! Dom har hyvlat vägarna bara, och i kanterna finns bara lös modd. tre plusgrader och jag hatar detta! Däremot har jag jyckar som vill ut oavsett väderlek, och ibland skulle jag önska dom var som din byracka....hihi, man är väl aldrig riktigt nöjd!
    Nä, nu ska kvällens middag förberedas, va trevligt att du får ha gubben hemma ett tag som omväxling!
    Jag ska koka ris, steka viltskav, göra en liten gratäng av det med riven ost skjuts in i ugnen ett tag.
    Ha det gott/Kramen

    2008-02-07 | 16:23:28
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Åsa säger:

    Tack Paula!
    Men visst är det väl så, att man skriver det man själv vill, passar det inte så....
    Här har det också varit vattenskidväder i dag, livsfarligt halt!
    Ha dé!/Kram

    2008-02-07 | 19:15:55
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se

Kommentera inlägget här: