Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Är det fjäsk...

Kategori: Allmänt

...eller... Att göra levergryta (kycklinglever) bara för att "mågan" och mågen tycker att det är så gott..? Ja, jag gillar ju det själv också, men det är ju inte en maträtt som man brukar ställa sig att göra den här årstiden, i alla fall inte jag.. De var här på middag hela familjen, utom maken då, han är ju fortfarande i England och de som inte gillar lever fick annan mat.. De små kungligheterna har kommit hem från fadern och allt är som "vanligt" igen. Kvällen igår var väldigt trevlig, vi bjöds på potatisgratäng, fläskfiléspett, grönsaksspett, svampsås (svamp plockad i skogen bara fem meter från deras grind) och en tzatziki som dottern gjort med mango och ananas, den var underbart god! Som dessert åt vi färsk frukt och bär.. Efter maten så satt vi ute och spelade TP, det var jag och mågen i ett lag mot de tre andra... Förlorande lag fick utse en som var tvungen att bada i poolen som var sviiiinkall och de som förlorade, det var vårat lag (efter många om och men...) och mågen, han slängde av sig kläderna och hoppade i! Tack för det! Ja, det var en jättetrevlig kväll och det där med Rosévin och Fanta...nja..det finns ju godare.. Nu är det här hos mig som om man stängt igen en dammlucka, helt tyst, men det kan ju vara skönt det med... Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Inga M säger:

    Nej det är inte fjäsk att bjuda på något som någon önskar sig. Jag brukar allt försöka göra köttbullar när barnen kommer hem, helst med älgfärs, det är mest uppskattat, för det har de inte själva.



    Din ordbild där att det är tyst som när man stänger en dammlucka var fin. Så kan det vara! Och det behöver inte vara fel. Ofta översköljs vi av så många intryck.

    2009-07-20 | 10:38:39
    Bloggadress: http://inga.blogg.se/
  • maria säger:

    rosevin och fanta?

    låter inte som någon vidare god blandning:)

    Hoppas du har en bra dag

    mvh Maria

    2009-07-20 | 18:03:53
    Bloggadress: http://mar18pett.blogspot.com
  • åsa säger:

    Inga:

    Ibland, kan det vara skönt att bara "lyssna på tystnaden", speciellt om det varit mycket sorl runt omkring en..

    Maträtter, det blir väl lätt så, att man lagar det som man vet att de gillar skarpt, det är ju trots allt "mammas mat"..

    Ha dé!



    maria:

    Rosévin och Fanta, det är en populär blandning (faktiskt)..

    Ha dé!

    2009-07-20 | 20:09:05
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Ingrid säger:

    fjäsk....nej det tycker jag inte.

    Det är väl bra att laga mat som gillas.

    Kram Ingrid

    2009-07-20 | 21:40:26
    Bloggadress: http://ingridspotpurri.blogg.se/
  • Ragnvi på jobbet... säger:

    Tjena Åsa! Om det är fjäsk...då fjäskar jag ofta!

    Fast kycklinglever har jag aldrig gjort faktiskt!



    Hi, hi...du badade inte?! Vet du, jag funderade över det där med rosévinet o Fantan...var på systemet igår o inhandlade lite, men skippade Fantan!

    Kramen!

    Ragnvi

    2009-07-21 | 10:22:40
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • åsa säger:

    Ragnvi:

    Kycklinglever, den köper jag fryst, behändigt och billigt och så är den mildare i smaken än "vanlig" lever tycker jag..

    Jadu, jag föredrar nog Rosévinet utan tillsatser..

    Ha dé!/Kram

    2009-07-21 | 13:30:57
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Paula säger:

    Halloj igen, nädu, mycket har jag hört om, men Fanta och rosévin? Inte var det gott heller va?

    Ah. nu förstår jag, det är då festivalen är när ni åker till Stockholm! Men, min kryssning har jag just avbokat....ville så gärna följa med barn och barnbarn till min födelsestad, men nu blev det så att de stannar i Stockholm ett dygn efteråt, och det orkar jag nog inte med...varken att vara på Grönan en heldag och sen sova på vandrarhem o sen ta bussen upp till Dalarna. Nä, maken tittade på mig och sa att det där, det kommer inte du att palla med...och så är det nog tyvärr, det finns ju en anledning till att jag är sjukpensionär, jag kan ignorera värken ett par dagar, magen är värre med, men nu kände jag att det blir för många dar utan vila. Shit, att man ska va så skröplig!

    Det var inte många dagar maken din ska stanna hemma, bara en snabbis igen...

    Kramen

    2009-07-23 | 17:19:21
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Paula säger:

    Tycker förresten inte kycklinglever är någon "tung mat" som inte passar på sommaren, däremot kanske en levergryta av kalv- eller nötlever är mera vintermat. Jag gillar inälvsmat även om det inte blir så ofta..

    2009-07-23 | 17:20:27
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • L säger:

    Inte svinpest! Ha en trevlig helg!

    2009-07-24 | 17:51:55
    Bloggadress: http://latmasksamtal.blogg.se/
  • åsa säger:

    Paula:

    Jag förstår dig, det kan vara jättejobbigt att spendera en hel dag på Grönan och du gör alldeles rätt i att lyssna på din kropp.

    Jadu, det är inte ofta maken är hemma längre tider inte, få se hur det blir till vintern, han har fått erbjudande om pension...

    Ha dé!/Kram



    Latmasken:

    Vilken tur, att det inte var svinpesten!

    Ha dé!

    2009-07-25 | 12:11:22
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: