Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Lugn och skön julafton...

Kategori: Allmänt

...hade vi, helt utan stress..
Träffades hos äldsta dottern och "personen" vid 11-tiden igår för julbrunsch och kom hem igen vid 23-tiden på kvällen..
Det var så lugnt  och skönt och alla var nöjda och belåtna, många julklappar blev det och så otroligt god mat!
"Personen" hade gjort något jag aldrig ätit förut, grillade fläsksvålar och jag var lite skeptisk till det först, men när jag väl smakat så tyckte jag att det var en riktig hit, jättegott faktiskt!
Turebus, han har ju sovit på "loftet" och han gillar verkligen det!
Han kallar det för "mitt loft" och visst, det är väl hans då...
Idag har vi varit och ätit "restlunch" hos dottern och tänk, det var lika gott idag!
Svärmor till dottern är där och kommer att vara kvar till den 29:e och efter det tycker jag att dottern ska ha guldmedalj!
Behöver jag säga något mer...
Ibland tycker jag att folk ska hålla tyst..
Folk fattar inte hur det är att ha tvillingar, "dubbelt jobb" säger de och tror att det bara är dubbelt, jo tjena!
Har man två lika gamla som inte är synkroniserade för fem öre, då kan man lätt räkna med att det ALLTID är någon av dem som är vaken på dagen och ofta även på natten och att få in det i huvudet på en äldre dam, det är inte det lättaste! (Åtminstone då man väljer att inte lyssna!)
Men, att påstå att barn på ett halvår är bortskämda för att man tar upp dem i famnen då de är ledsna, då blir tant raffa lite irriterad och att sedan säga, "hade jag haft dem så skulle de få skrika sig trötta och att skrika stärker bara lungorna"...!?
Ja, ja, tror ju inte att hon blir anlitad som barnvakt..
Ha dé!/tant raffa
 
 
 

Kommentarer

  • SoP säger:

    :-/ den svärmodern är född 1900 kallt ? inte ens jag i min barnokunnighet tänker sånt-

    2012-12-25 | 18:39:55
    Bloggadress: http://sisterofpain.blogg.se
  • åsa säger:

    SoP:
    Ursäkta mitt ordval..
    "Kärringen" är 74 år och pensionerad distriktssköterska och jag tycker då synd om dessa patienter...
    Tänk, va svårt det vara för "äldre" att enbart hålla käften!
    Känslokallt tycker jag!
    Ha dé!

    2012-12-25 | 19:32:36
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Tofflan säger:

    Men jisses, är hon dessutom pensionerad distrikta... Stackars alla ungar hon hade hand om när det begav sig... Tur att tant Raffa är mer sansad och klok! :D
    Kram!

    2012-12-26 | 15:15:45
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • åsa säger:

    Tofflan:
    Jag kan ju säga så här...vi "klickar" inte!
    Ibland får man lov att vara tyst, men det är något den damen aldrig fått lära sig..
    Ha dé!/Kram

    2012-12-26 | 17:18:12
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Inga M säger:

    Usch, det var en ruggig inställning till små barns behov. Klart att barn som är ledsna ska lyftas upp och få tröst. Inte blir de friskare av att skrika. Fast jag undrar lite över detta att föräldrar idag alltid tycks söva barn på olika sätt, de somnar inte längre själva i sängen.

    När mina barn var små så minns jag att jag försökte lägga dem vid samma tidpunkt, antingen det handlade om att ha vilopauser under dagen eller för natten. Och så lite återkommande rutiner; mat + bad + sovkläder före varje nattsömn. Sen blev det läggning i säng i mörkt rum, ganska tyst. Ofta funkade det utan skrik eller protester. Om det ändå blev skrik så fick det pågå högst fem minuter. Om barnet inte lugnat sig och somnat inom den tiden så tog jag upp det och det fick vara uppe en stund till och så nytt läggningsförsök igen och upptagning efter fem minuter om det inte lyckades osv. Vet inte hur jag skulle ha klarat av tre barn födda inom tidsrymd av knappt tre års tid annars. När trean föddes var ettan 2 år och 10 månader. Men det var inte bara jag som gjorde så, utan det var nog vanligt även om man hade bara ett barn.

    Det funkade oftast jättebra och jag sövde aldrig någon av dem om de inte var sjuka eller något speciellt annat hänt.

    2012-12-29 | 07:16:15
    Bloggadress: http://inga.blogg.se
  • åsa säger:

    Inga:
    Jag har heller aldrig sövt mina barn och det gör inte dottern heller, utan det är rutiner som gäller.
    Jag är av den åsikten, att man kan inte skämma bort så små individer med uppmärksamhet och kärlek utan det ska vara en självklarhet!
    Nu är hon väldigt "speciell" denna dam och visst, det får man väl vara, men det får ju vara någon måtta..
    Ha dé!

    2012-12-29 | 08:21:34
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se

Kommentera inlägget här: