Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

"Bjursvicku"...

Kategori: Allmänt

...finns det nåt som heter och allt som innefattar den veckan utspelar sig i just Bjur´s...eller Bjursås som det heter om man ska prata "fint" ;)
Bjursås ligger omkring 1,5 mil norr om Falun och har ett ställe som heter Dössberget, där det är en enormt vacker utsikt över nejden och det är en gammelgård, så det finns olika små byggnader som inhyser flera saker, som tex en handelsbod, motormuseum och mycket annat, det fanns som idag, kvinnor som stod och "bykade" kläder på det vis som man gjorde på den ti´n och det finns korvförsäljning, glödstekt sill, jolpä på kakú (förra årets potatis mosad med smör och salt på ett tunnbröd) inget fick ju förfaras!
DM i tuppgalning var det också!
Sååå roligt att se, hur svårt det var för ägarna att få sina tuppar att gala!
De gal ju annars för att varna sina hönor för olika saker, rovdjur och sånt och så vet jag, att de galer för att få in sina hönor i hönshuset om det kommer en räv, eller en rovfågel, tuppen har galandet som en varningssignal alltså...
Nu var det ju inga hönor med så...ja, det behövdes ju inte varnas för faror så det blev inte så mycket galande och jag tror, att det var "Karl-Henry" som vann!
 
Efter "galenskaparna" så var det glödstekt sill...
Ja, det var sill, potatis, knäckebröd, smör och dricka och det var klart godkänt, men jag tycker inte om glödstekt sill!
Gillar inte stekt salt sill med löksås heller!
Men, en potatis och liiiiite sill fick jag ner, tillsammans med Vikabröd och en lättöl!
Vet ju, att jag inte gillar tôcke där, men jag testar och testar, nån gång tycker jag kanske att det smakar riktigt gott!
 
Bygdespel skulle det också bli, men då ville jag åka hem..
Jamen, mitt högra underben är dubbelt så tjockt som mitt vänstra och jag kan tala om, att det gör förbaskat ont!
Känns som att det ska till att explodera när som helst och  det är en allt annat än angenäm känsla...
 
Nu kom Morris in, går rakt över tangentbordet och sätter sig lite strategiskt och väntar på att jag ska klappa honom, men jag tänker pussa honom mitt på nosen, för då vet jag att han går och lägger sig hos husse och lämnar mig och datorn ifred ;)
 Ha dé!/tant raffa
 

Kommentarer

  • Tofflan säger:

    Ha ha ha, det där med DM i tuppgalning lät riktigt sköj! Undras när det blir SM... Och EM. Och VM...

    Jobbigt med benet! Mina ben är bråkiga också, hittar ingen bra viloställning för dem. MEN... hittade ett par, nej två par! - sandaler i mina gömmor, varav ett par för utomhusbruk, som funkar trots hälsporrarna! Mycket nöjd! :-)

    2014-07-21 | 20:37:36
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • åsa säger:

    Tofflan:
    Det är inte roligt med mitt ben, men än så länge kan jag ju gå på det så det får man väl vara tacksam över i alla fall.
    Du har tur du som kan shoppa i garderoben :)
    Ha dé!/Kram

    2014-07-21 | 21:29:07
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Tofflan säger:

    Går det inte att göra nånting med ditt ben??? Det måste vara skitjobbigt! Jag gnäller så snart det blir varmt, men mina ben syns det inte ens på, bara känns, att de är svullna.

    Kram!

    2014-07-22 | 20:17:42
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • åsa säger:

    Tofflan:
    Har opererat benet så många gånger att det är ärrbildningar inte bara utanpå, inuti är det värre och givetvis dålig cirkulation och efter att ha haft "sjukhussjuka" 3 år så vill jag inte skära nåt mer i benet.
    Jättejobbigt är det, men jag försöker stå ut..
    Ha dé!/Kram

    2014-07-23 | 20:11:56
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • paula i pörtet säger:

    här vinner tupparna SM, varje morgon! min väckningssignal på mobilen är också en galande tupp o ibland vet jag inte vilken som låter! låter inte bra med benet, jag sitter just nu med armen högt, men man orkar ju bara korta stunder. Dössberget hälsade vi på ifjol men jag har inte varit på lilla lumsån, di vill jag, har du varit där?
    kram

    2014-07-24 | 11:18:29
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • åsa säger:

    Paula:
    Din krake (ja, jag menar det snällt) som har sån jäkla otur!
    Varmaste vädret någonsin och du har problemet med armen, men tur ändå att du fick ta av gipset.
    Lilla Lumsån vet jag inte vart det ligger, så dit har jag inte varit!
    Ha dé!/Kram

    2014-07-24 | 17:32:20
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se

Kommentera inlägget här: