Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Tjatigt...

Kategori: Allmänt

...värre är det...kontakten jag har med tele 2.. Det senaste "budet" var att jag inte ska stänga av datorn på hela dagen och att jag så mycket som möjligt ska var "aktiv" på nätet... Här hos tant raffa är det mulet i dag, det är "lågt i tak" och jag tror att det kommer att regna så småningom. Maken ska ut och klippa häckar och han drar verkligen på det, undrar om han tycker att det är tråkigt..?! Han ska till England och byrackan och jag ska skjutsa honom till Arlanda i morgon och jag menar...häckarna klipper inte sig själva.. Vi har ju "nya" grannar på den ena sidan och jag vet inte hur man ska få dem att förstå, att häcken mellan oss, den är gemensam och det är ju inte bara vi som ska klippa den. Förut var det inga problem, vi klippte varannan gång och man behövde aldrig säga nå´t utan det skedde "per automatik". Yngsta dotter har flyttat hem ett tag igen, hon ska till Norge och jobba så hon har hyrt ut sin lägenhet och det står inte på förrän hon åker. Måste ju säga, att det känns lite konstigt att få hem henne igen, har ju "navlat av" henne för längesedan men, det kommer nog att gå bra eftersom hon kommer att bo på "loftet" och sköter sig själv, det är bara måltider och dusch som hon utför i huset hos oss. Men, det är ju så, att helt plötsligt måste man ta hänsyn på ett annat vis... Byrackan, han är ju hellycklig förstås, men det är lite jobbigare än vanligt för honom att helt plötsligt ha tre stycken att hålla reda på. Han hör ju inte oss så det är ett förbaskat rantande hela tiden för att kolla var vi är, det blir nog ett maraton per dag för honom. Inte undra på, att han är så trött på kvällarna.... Nej, nu ska jag ta och göra lite nytta... Ha dé!/tant raffa

Lillprinsen...

...var ledsen igår, för han hade gjort ett pricktest som visade att han var allergisk mot pälsdjur och framförallt mot hundar! Nu har ju vi byrackan men som dottern hade sagt på lasarettet...det finns en naturlig anledning till att han inte kommer att finnas i evigheter... Vår yngsta dotter är också allergisk mot pälsdjur och den allergin "sätter sig" på ögonen, hon får knottror på hornhinnan som kan vara ganska irriterande. Lillprinsen, han får astmamedicin som han ska ta morgon och kväll och han har ju haft den medicinen ända sedan han var liten, men mest behövt den vid förkylningar, men nu ska han inhalera morgon/kväll vilket som. Jag hämtade dem vid lasarettet och han var på jättebra humör ända tills vi började prata om vad de gjort för undersökningar och då blev han så ledsen och sa, att han ville inte ha allergi och det kan man ju förstå, men jag tror inte att han vet vad som menas med allergi utan han tänker nog på det där med pälsdjur, för hans högsta önskan är att få en katt.... Det är ju tur, att han aldrig varit lika efterhängsen efter byrackan som hans lillasyster, kunde hon så skulle hon nog krypa under skinnet på byrackan, så mycket älskar hon honom och hon pussar på honom så fort hon hinner. Vi var ju och åt kräftor i går kväll och det serverades även en jättegod svamppaj så vi åt och drack väldigt gott.. Nu ska jag ta och hänga lite tvätt, ska chansa och hänga ut den, få se, om det fortsätter vara uppehåll... Ha dé!/tant raffa

Återstår att se....

Kategori: Allmänt

....hur länge det funkar den här gången.... Jaaaa...vad säger man...inte så mycket antar jag utan man får väl vara tacksam så länge skiten håller.. Annars så har det varit ganska bra ändå den här gången man ofrivilligt varit utan dator, måste erkänna att det blir mycket gjort när man inte sitter vid datorn med jämna mellanrum. Maken har ju varit hemma också så jag har haft sällskap hela tiden, men nu ska han tillbaka till England i nästa vecka igen och det verkar som att det blir ett par månaders jobb (men...det kan ju ändras från en dag till en annan). Byrackan, han mår bara bra, lite trött, men han är ju en gammal gentleman så det är väl som det ska antar jag. I kväll är vi bjudna på kräftor hos grannen med schäfertiken och byrackan han får hänga med, han gillar faktiskt den tiken och hon gillar honom. Mormors lille prins har börjat på förskolan!! Tänk, att han blivit så stor, det är inte klokt vad tiden har gått fort, det känns som om det vore nyss han föddes och var så liten och sjuk och helt plötsligt är han stora karl´n... Han har börjat på fritids också och han tycker att det är roligt och det är ju bra. Lilla prinsessan, hon får klara sig själv på dagis nu, det finns ingen storebror där som "tar hand" om henne, han är ju på fritids efter förskolan, men jag tror ju att prinsessan klarar sig ändå. Hon har ju sin "kille" som är jämngammal med henne och de går på samma avdelning och de brukar leka varje dag. Det är svårt för oss vuxna att inse, att de små liven blir större och att de klarar sig utan att vi är som hökar över dem. Nu ska tant raffa ta och byta om till målarkläder, jag ska måla lite på huset, det är lika bra att passa på innan de "spricker upp" till en ny regnskur. Ha dé!/tant raffa

Byrackan är...

....trött! Han har varit till Furuvik i dag och det var så många intryck för honom att det räcker säkert i flera månader.. Det var otroligt mycket hundar där, har nog inte varit med om att det vimlat så av hundar förutom på hundutställningar, det förstår ni nog var konstigt för byrackan. Han var så duktig, det har ju aldrig varit nå´t problem att ha honom med sig, men nu så hör han ju ingenting så det var nog konstigt för honom. Han var väldigt stel när vi skulle åka hem och det kan jag förstå, det är ju bara att gå till sig själv, jag kunde knappt röra mig och då hade jag ändå haft kryckor till hjälp.... Vi åkte alltså till Furuvik i dag och lillprinsen, han är en riktig "karusellfreak", han njöt verkligen utav att åka karusell så det var bara att köpa ett åkband. Morfar, han gillar också det där med karuseller och bergochdalbanor...det gör inte jag, inte på samma vis i alla fall. Lilla prinsessan, hon var inte alls intresserad av karusellerna, men hon är ju bara tre år så hon är nog för liten, fast hon hade roligt ändå. Lilla prinsessan förresten...hon sov över hos sin kille natten som var....de hade somnat i samma säng...!! Sicken tur, att de inte var tio år äldre... Tufft gjort utav henne, hon har ju aldrig sovit borta hos nå´n kompis förut, men det hade gått så bra så. Prinsen hade brodern till prinsessans tillkommande sovandes hos sig på natten så man kan säga, att mammorna bytt barn... Båda kungligheterna har blivit så stora bara det sista dygnet, lillprinsen han börjar ju i förskolan nästa vecka, då börjar allvaret...hualigen vad tiden har gått fort! Lilla prinsessan för att hon sovit borta för första gången. Jag såg alltså otroligt många hundar i dag OCH gravida kvinnor! Nog för att jag hört att det är "babyboom" i år...men... Jag såg också så otroligt många kvinnor, som inte har nå´n form av självkritik. Även om man är överviktig (som jag är, överviktig++..) så behöver man inte klä sig som om man var trådsmal, det kallar jag för brist på självkritik! Jag vet, att man ska få se ut hur man vill, men..... Nog om det.. Nu har vi bara Nusnäs och dalahästtillverkningen kvar att göra med barnbarnen innan deras vardag börjar igen, men de har fått uppleva väldigt mycket under sin sommarledighet så jag tror att de är ganska "mättade". Nej, nu ska jag servera maken och mig lite thé och så ska jag titta på programmet om kvinnor som svettas otroligt mycket (där platsar ju jag). Ha dé!/tant raffa

Fiskelyckan blev....

Kategori: Allmänt

....tre små aborrar! Utav de tre så var det lillprinsen som fick en och det var ju jätteroligt eftersom det var första gången i hans liv som han höll i ett metspö... Bara det att gräva efter mask var ju en upplevelse för dem, de ville inte gärna hålla i masken så det fick tant raffa göra, men att gräva, det tyckte de var kul och att leta i jorden, det gjorde de gärna. Nu är det ju så, att de flesta sjöar kräver fiskekort, men se det struntade vi i...med påföljd att så fort vi hörde en bil så trodde vi att det var "tillsyningsmannen" som kom...men, vi klarade oss... Lilla prinsessan hon tröttnade ganska snart på att stå med ett metspö och vänta på napp så hon gick omkring och gjorde en massa annat i stället. Lillprinsen, han var sååååå stolt över fisken han fick och när de kom hem så fick de vara med och rensa fiskarna och steka dem, men han gillade inte smaken, det är bara lax som han tycker om. Men det är ju bra att han smakar i alla fall, det brukar han göra med allting faktiskt. Dottern, hon har aldrig varit speciellt intresserad utav fiske, det märktes efter att hon använt mitt kastspö...det kommer att ta tid innan jag fått ordning i härvan.... Det var inte en enda mygg!! Bara det var ju helt otroligt! I dag ska vi ha en "mellandag", vi ska inte göra nå´t speciellt, maken är ju sjuk (förkyld) och jag känner att det blir bra med en dag som man bara kan slappa och inte ha nå´t på agendan. Få se, om vi åker till Furuvik i morgon med barnbarnen, det beror lite på hur vädret blir, det behöver inte vara solsken, men uppehåll vore ju bra. Furuvik, det är en bra park tycker jag eftersom man får ha hunden med sig och det måste vi ju eftersom det blir hela dagen vi kommer att vara där. Vi har också tänkt att vi skulle ta med barnbarnen till Nusnäs och dalahästtillverkningen där, det kan ju vara roligt att få se, hur de gör hästarna från allra första början. Det finns hur mycket som helst att göra med barnen om man bara vill, lite synd att allting är så förbaskat dyrt.. Men, vi åker ju inte på nå´n semester så det får väl kosta.. Nej, nu ska jag ta en kopp kaffe och så ska jag sätta mig med en god bok och bara strunta i allt annat. Ha dé!/tant raffa

Vi ska ut och....

...fiska! Ja, dottern med sambo, de små kungligheterna och tant raffa ska ut på fisketur. Maken och byrackan stannar hemma eftersom maken blivit sjuk (ja, han har också fått den förkylning som jag har) men alla vet väl hur sjuka män blir vid en förkylning.... Han sa till mig att...din förkylning gick över ganska snabbt va..? Mja...sa jag, jag är ju fortfarande görförkyld, men jag klagar inte så mycket.... Jag brukar ta lite nässpray när det blir för jobbigt att andas genom munnen och det brukar ju kännas ganska bra ett par tre timmar och det får man väl vara tacksam över. Fiska ja... Jag vet inte när jag var ute och fiskade sist, det måste vara över tio år sedan och jag som älskar att sitta med mitt spö och vänta på napp. Jag äger faktiskt ett väldigt fint kastspö, men jag har aldrig gillat att kasta, utan att meta, det är min melodi. Jag tror, att det blir premiär för lillprinsen och prinsessan, de har nog aldrig varit på fisketur förut och det ska bli jättekul att få lära dem hur man ska göra, ja, det där med att sätta masken på kroken och att ta bort "slamsorna" när man ska agna om... Få se, hur de reagerar om vi skulle få napp.... Datorn....jag hoppas och tror, att den ska fungera utan strul nu... Trodde väl aldrig att jag skulle bli så "beroende" utav datorn att jag nästan fick abstinensbesvär när den var inlämnad på reparation, jag som varit så "anti" mot datorer förut, men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig.... Nej, nu ska jag ta och göra mig i ordning, fiskegänget kommer nog snart och då ska vi ut och gräva efter lite mask. Ha dé!/tant raffa

Om gud vill och....

Kategori: Allmänt

...teknikens under fungerar som det ska så.... Sitter just nu vid min egen dator och ska göra ett litet blogginlägg, få se, om det håller.. Har ju inte haft tillgång till min dator på flera veckor och jag måste erkänna, att det varit tomt. Maken var ju till England på jobb, han skulle vara där i en vecka, men som vanligt blev det mycket längre, det blev fyra veckor! Under den tiden så hade jag inte nå´n dator hemma som fungerade och jag fick låna dotterns några gånger, men det blir inte alls som när man har sin egen. Byrackan, han mår bara bra, vi har varit på en "minisemester" till Stenungsund eftersom maken var dit på jobb i tre dagar och vi fick bo på hotell byrackan och jag... Vi bodde på Stenungsbaden, det var ett jättefint hotell helt i marin stil och alldeles nyrenoverat. Det som var lite synd, var att så fort byrackan var ensam en liiiiiten stund så skällde han och när jag var och åt frukost fick han sitta i bilen för där var han tyst. Man blev ganska så begränsad eftersom det var ett fruktansvärt dåligt väder, det regnade tamejsjutton på tvären och det blåste full orkan! Men, vi fick ju bo på hotell gudskelov och det är ju inte helt fel med hotellfrukost.... Nu ska tant raffa vara lite social med make, dotter och de små kungligheterna som för tillfället är ute och hoppar studsmatta och är så osams man bara kan bli mellan varven (kungligheterna alltså). Hoppas, hoppas, att datorn fortsätter att fungera som den ska annars så blir jag tokig(are)... Ha dé!/tant raffa