Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Rotmos och....

Kategori: Allmänt

....fläsklägg har vi ätit i dag min käre make och jag.
Giss, om han har längtat efter det!!!
Att vara i England i flera veckor och äta deras mat, det kan få vem som helst att gråta...
Det är pommes frites till ALLTING och så vita bönor till ALLTING oftast de båda kombinerade....ni kan ju tänka er..
Ja men, nu fick min man det som han hade som önskning, jag kan lova, att han njöt...varenda tugga!
Lillprinsen var här hos mormor och morfar när det kokades rotmos och han tyckte, att det luktade ungefär som bajs...man vet ju hur det luktar utav kålrot....
Lillprinsen, han brukar alltid smaka på allting, men se rotmoset det kastade han bara en trött blick på och konstaterade att,-det där, det tycker inte jag om...nehej sa jag, ska du inte smaka?
Nejdu mormor, det behöver inte jag...
Tänkte, att det här kommer du att tycka om när du blir stor, men när han blir stor, inte f-n finns det väl någon som står och kokar rotmos och fläsklägg, hur ska det finnas tid til det? Fläsklägget måste ju koka några timmar i alla fall.
Rotmoset går ju snabbare men tar ju sin tid ändå.
Tänk, vad mycket god husmanskost det är som bara kommer att försvinna!
Näringsriktig kost med råvaror utan en massa tillsatser av allt möjligt.
Det är inte många som tänker på, att "långkok", det sköter sig självt, man hinner göra en massa under tiden det kokar och tänk bara på, hur mycket pengar man spar om man gör allting från råvarorna.
Undrar, hur många det är utav dagens ungdomar som vet vad kams är, eller klimp...det är så synd att det försvinner till fördel för pizza, tacos, kebab och allt annat xxxx, jag vill inte skriva vad jag menar, nå´n får väl gissa...
I helgen så var yngsta dottern hem hit och jag sa, att..vi ska äta kalops till middag.
-Är det sant sa hon, menar du på riktigt...alltså, kalops...hemgjord...Guud vá häftigt!
Det känns ju bra, att man fick vara häftig för en gångs skull.
Äldsta dottern med barn blev serverade kokt frukostkorv med pepparrotssås i veckan, hon tyckte nästan att det var "retro"...Hon hade inte ätit det sedan hon bodde hemma och det är ju ett tag sén.
Jag anser att man måste slå ett slag för husmanskosten, det är ju rejäl mat, mättande och näringsrik!!

På tal om rejäl mat så har min käre make bestämt, att här ska det tamejfan ätas surströmming inom det snaraste...
Enligt honom så finns det ingen rejälare mat än det....
Ha dé! / tant raffa

Kommentarer


Kommentera inlägget här: