Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Ja, så är det....

Kategori: Allmänt

...en ny vecka igen då....
Här hos mig i Dalarna, så är det bara tråkväder, det regnar och regnar så nu finns det inte en gnutta snö kvar.
Få se, om det kommer någon snö till lucia, det skulle ju vara mysigt med lite vinterlandskap då, men om jag minns rätt så var det barmark och "skitväder" förra året också.
Lillprinsen och prinsessan ska lussa på dagis, så då kommer mormor att vara där och titta.
Prinsen, han ska vara stjärngosse har han bestämt och prinsessan hon ska vara lucia.
De har övat julsånger ett tag nu på dagis, det ska bli kul att få höra dem sjunga, de är ju så gulliga....
Byrackan och jag ska hämta barnen på dagis nu i eftermiddag, sen ska vi hämta modern på jobbet, brukar göra så när barnen börjar tidigt så att det inte blir en jättelång dag för dem.
Barnens moster har gjort ett så fint pepparkakshus till dem och vi ska "greja iordning" så som barnen vill ha det, det är ju deras hus, så de måste ju få bestämma själva....
Det blir väl som med mormors lilla adventsgran, allt pynt på samma ställe och allt glitter hänger på samma gren...
Men, det är sååå fint det de gör och det är viktigt, att poängtera det också.
Byrackan, han har fått skäll av matte i dag, (fast han hör ju inget) han hade snott julgranspynt från adventsgranen, det såg jag när jag kom hem från affären och det låg rester från pyntet i soffan....
Byrackan, han bara tittade på mig precis som om...jamen, det kan väl inte göra nå´t, det finns ju mer kvar i granen...
Men, det är positivt, att han gör bus, för det är ett tecken på att han mår bra och är som han brukar vara.
Hade tänkt, att vi skulle ta en promenad nu efter lunch, men det beror på om byrackan överhuvudtaget vill gå ut i det här skitvädret, jag tvivlar...
Ha dé! / tant raffa

Kommentarer

  • www.dentatuerademamman.com säger:

    Adventsgran har jag aldrig hört talas om. Vi har redan klätt våran gran, vi hade julfest i lördags och sedan 5 år tillbaka så klär vi granen til festen. Det är okej för vi åker ju bort över jul och nu får vi ha lite julmys längre tid. :)

    2007-12-10 | 16:08:29
    Bloggadress: http://www.dentatuerademamman.com
  • Garbo säger:

    Ja här skuttar vi inte heller ut direkt! ;)
    Massa kläder på vattentätt overall (förhoppningsvis) samt ett tunt regntäcke över,den lilla bara vägrar gå,henne får jag bära som vanligt...

    Ja den som finge se luciatåg,det var ett bra tag sen och då satt man där o blev så rörd så tårarna sprutade...

    Maken o jag hittade en jättego alkoholfri glögg m hjortron i på COOP så numera firar vi lucia m hjortronglögg lussebulle (i vanliga fall hembakt) och ett gång pepperkakor,det går d me'

    Nä fy nu stundar jobb i nätter 6 för mig så kan d gå när man har en chef som lägger ens schema o skiter fullständigt i min dygnsvila :(
    (kryphål)

    Ha d gött!
    /Kram :)

    2007-12-10 | 16:09:05
    Bloggadress: http://garbo.webblogg.se/
  • Åsa säger:

    Tatuerade mamman: Adventsgran kallar vi det, för vi klär alltid den till första advent.
    Det är en liten konstgjord gran som var den första att säljas på varuhus, den kostade 24:50 på EPA och jag fick den från min mina morföräldrar.
    Det är alltså modell "stenåldern"../ Ha dé!

    2007-12-10 | 18:23:15
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Åsa säger:

    Ja du Garbo, jag kan garantera, att jag kommer att "ula och grina" när de sjunger luciasången de små liven..
    Har också smakat hjortronglöggen, den får mer än godkänt.
    Kan inte vara mänskligt, att jobba sex nätter i rad när man har med gamla och sjuka att göra.
    Du får ha det så bra i alla fall./ Kram

    2007-12-10 | 18:27:16
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Elin säger:

    Hejsan moster!
    Här har vi inte sett snö sen förra vintern känns det som... det är skitigt o jävligt rent ut sagt! Men en liten strimma sol har jag fått... om du kollar in min blogg så får du se varför... nu ska jag bara komma in på högskolan eller få ett jobb ned-dimpandes i huvet så är mitt år gjort(så dags nu att
    flytet kommer kan man tänka men jag tycker att de fan e på tiden) hoppas allt e bra med er annars. Du får ge Byrackan en kram ifrån mig o Briam!

    2007-12-10 | 22:09:10
    Bloggadress: http://elinobriams.blogg.se
  • Paula säger:

    Tänk att jag lyckats missa de flesta Luciatågen...när min dotter var liten så jobbade jag som mest..någon gång var jag väl med men inte ofta. Barnbarnens lussetåg har jag missat för jag bor för långt borta...jaja, bara att hoppas att det blir några fler barnbarn, fast dom bor väl antagligen i Stockholm så det är samma visa där! Får väl nöja mig med fina foton på små änglalucior!

    2007-12-10 | 22:11:45
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Åsa säger:

    Men hejsan Elin!
    Kul, att du också har hittat hit, vi kan snart ha släktträff här...
    Så, Briam ska paras, det blir väl en valp till dig då...
    Han är fin Briam, påminner mycket om byrackan.
    Ha dé! / Kramar

    2007-12-10 | 22:22:02
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Åsa säger:

    Paula: När ens egna barn var små och lussade, då jobbade man ju som oftast.
    Nu är jag ju hemma om dagarna och då har jag ju möjligeten att vara med på lucia och det känns bara bra./ Ha dé!

    2007-12-10 | 22:25:24
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Storasyster säger:

    Hej lillasyster! När Briam får valpar, blir jag gammelmormor då??
    Roligt att din "adventsgran" har sådana anor!
    Kram på dig!

    2007-12-10 | 23:07:04
  • Åsa säger:

    Ja, du lär väl bli gammelmormor, kan inte tänka mig annat..
    Adventsgranen ja, den skulle mormor och morfild kasta tyckte hon, men det tyckte ju jag var synd så då fick jag den i stället.
    Ha dé! / Kram

    2007-12-10 | 23:36:05
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Elin säger:

    Jo de kan bli en liten parvel till mig men det beror ju lite på hur livet ser ut när det är dags och om jag får någon sån där magkänsla för någon av dom (hur många det nu kan bli) Briam var ju ödet som bestämde åt mig... får se vem som bestämmer nu =) tiken är iaf som Briam till sättet fast ännu mer glad i folk. Blir nog bra det här, det känns rätt (i magen du vet) =)
    Kram!

    2007-12-10 | 23:46:42
    Bloggadress: http://elinobriams.blogg.se
  • Åsa säger:

    Elin: Du känner...det är jag övertygad om..
    Ha dé! / Kram

    2007-12-11 | 22:58:04
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se

Kommentera inlägget här: