Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Läste en...

Kategori: Allmänt

....insändare i lokala morgontidningen som fick mig att se rött!
Det var en kvinna, som ansåg att ALLA förtidspensioneringar skulle omprövas...
HON hade förtidspension och HON kunde minsann jobba två timmar/dag och då tyckte hon, att eftersom HON mådde så bra utav att göra det, så då kunde alla som har förtidspension också göra det....Hur puckad får man vara??
Jag skulle vara jätteglad om jag kunde jobba, det skulle vara roligt att ha ett "socialt nät" som jobbarkompisar faktiskt är och det skulle vara roligt att kunna bidra med mer pengar i hushållskassan varje månad.
Att det finns de som faktiskt skulle kunna jobba fast de har förtidspension, det vet jag, men att "dra alla över samma kam", det tycker jag är oförskämt!
Tänk, vad skönt det skulle vara, att vakna en morgon, efter att fått SOVA hela natten OCH att kunna komma upp ur sängen UTAN hjälpmedel, att SLIPPA medicinera för att överhuvudtaget kunna "fungera", det är en utopi för min del.
Men, jag skulle ju må bättre om jag jobbade två timmar/dag, enligt puckot...
Jag blir så jäkla trött på såna människor, de kan inte ha en aning om hur det är att vara handikappad, att vara beroende utav andras hjälp.
Det är så jag skulle kunna spy!!!!
Hoppas för f-n att försäkringskassan omprövar puckots pension.
Usch, jag känner i hela kroppen hur förbannad jag blir bara jag tänker på hur korkade en del är och faktiskt vilka fördomar det finns mot oss som har förtidspension.
Nej, nu måste jag ta och lugna nerverna....
Ha dé!/ tant raffa

Kommentarer

  • //SoP säger:

    Tur jag inte läste det- *morrar instämmande*

    2007-12-04 | 22:20:36
    Bloggadress: http://sisterofpain.blogg.se
  • Åsa säger:

    Ja du, det är otroligt hur folk/puckon är funtade egentligen.
    Det där puckot, hon kan inte vara en som är i behov utav förtids/sjukpension för i så fall skulle hon aldrig uttryckt sig så...eller???
    Hon kanske bara är dum i huvudet och har pension på grund utav det, det måste väl finnas sådana också..
    Ja, jag är då så förbannad så.../ Ha dé!

    2007-12-04 | 22:54:58
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Storasyster säger:

    Håller med dig, man kan inte dra alla över en kam. Däremot skulle kanske en del förtidspensioner ses över, unga människor mår troligen bättre om de har arbete och "socialt nät" som du skriver om. Har bott granne med en ung kille som missbrukade alkohol och var förtidspensionerad. Ibland får jag för mig att man valt en enkel utväg med "hopplösa fall". Men ingen ska tvingas ut i arbete som inte har förmågan. Har för övrigt läst hela din blogg, roligt att få en inblick i livet där uppe! Kram på dig!

    2007-12-05 | 16:38:12
  • Annaa M säger:

    En fråga som osökt infinner sig är var på arbetsmarknaden man skulle göra av alla dessa nuvarande förtidspensionärer som i så fall skulle anses kunna jobba ett par timmar om dagen. Satt förra året och gick igenom ett antal fall där sjukskrivna, i många fall långtidsskjukskrivna kvinnor i övre medelåldern med flera olika diagnoser, hade blivit nekade full sjukersättning för att de ansågs kunna ta "ett på arbetsmarknaden förekommande lättare arbete". Oberoende om det fanns lediga sådana jobb på orten eller någonannanstans, om de var utbildade för dem och alltså skulle ha en chans att få dem. De föll helt enkelt mellan stolarna i välfärdssystemet. Åh, jag blir så arg!!!!!

    2007-12-05 | 16:50:35
    Bloggadress: http://www.annaamattsson.blogg.se
  • Paula säger:

    Ja hur ska man kunna dra alla över en kam! Jag läste idag i lokaltidningen om en 55-åring som städat på industrier hela sitt liv. Redan på 80-talet började hon få problem med nacke, axlar och rygg...Nu har Fk bestämt att hon är fullt arbetsför! Trots att hon inte kan lyfta locket på kaffekannan eller hålla i ett glas med sina genomvärkta reumatiska händer! Hallå, vad är det frågan om?? Själv provade jag ju nu i höstas att jobba 2 timmar per dag, 3 dagar i veckan, men inte ens det orkade jag...jag hade faktiskt hoppats att jag skulle det..men ingenting i mitt liv fungerade, och utöver dom två timmarna var det bara vila och sova som gällde.
    Bara att ta sig till jobbet och hem igen gjorde mig både matt och trött.
    Ha det så gott det går/Kramen

    2007-12-05 | 17:45:23
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Anonym säger:

    skit i puckona, dårar finns det överallt, varför bry sig, du känner det du känner, det äger du, klappjakten på sjuka- och arbetslösa har antagit orimlga proportioner!
    keep up the good spirit!

    2007-12-05 | 19:51:22
    Bloggadress: http://latmasksamtal.blogg.se
  • Åsa säger:

    Men vad roligt att min storasyster också har "hittat hit"!
    Nu är det bara storebror kvar....
    Ja du, det är ju tyvärr så, att de flesta som fastnat i ett missbruk har förtidspension och det gör väl att "vi" får ett dåligt rykte.
    Hoppas, att ni har det bra "där nere". Ha dé!/ Kram

    2007-12-05 | 22:25:15
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Åsa säger:

    Annaa, Paula och latmasken..
    Det är ju så, att det är klappjakt på sjuka och arbetslösa, man kan ju undra, hur det ska sluta.
    Men, så länge som det finns såna där puckon som anser, att alla ska kunna jobba, hur sjuka de än är, det gör ju att situationen aldrig blir bättre... (det sitter visst bara såna puckon i regeringsställning, tyvärr!)
    Kan inte förstå, var de ska ta alla jobb ifrån, det finns ju inte jobb till friska välutbildade, hur ska det då kunna finnas jobb till de som är sjuka...
    Själv har jag bara haft fysiskt tunga arbeten och det är väl en bidragande orsak till att man "är som man är"...
    Ha dé!

    2007-12-05 | 22:36:46
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Garbo säger:

    Försökte kommentera inlägget ovan men fanns inget kommentatorsfält att skriva i!?? :-o

    Ja visst e det för djävligt att dra alla över en kam,det är ju individuellt vad en människa klarar av att göra.

    Jag har en bra slogan från F kassan,vad sägs om:
    Vi bryr oss inte om hur gammal du är vi frågar bara efter vad du kan göra, till o med en dement kan slicka frimärken"

    Fy fasen så det har blitt!
    Jag tycker inte du ska ta åt dig,du vet bäst själv och strunta i ins'ändaren,det finns alltid folk som är provokativa.

    Ha en trevlig helg du o byrackan! :)
    /Kram

    2007-12-07 | 08:57:49
    Bloggadress: http://garbo.webblogg.se/
  • Åsa säger:

    Tack Garbo!
    Jag fick mig ett gott skratt när jag läste din slogan, det stämmer ju...
    Ha en bra helg du också.
    Ha dé!/ Kram

    2007-12-07 | 09:21:31
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se

Kommentera inlägget här: