Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Hemma igen....

Kategori: Allmänt

..från djursjukhuset..
Byrackan, han har genomgått en rejäl undersökning utav världens goaste veterinär.
Hon var otroligt noga och hon tyckte, att byrackan var en väldigt stilig äldre gentleman.
Att han "är som han är" trodde hon beror på en neurologisk skada, inte vestibulärt syndrom som de trodde från början.
Anledningen till det är, att byrackan är "sned" åt ett håll med huvudet,men så går han åt andra hållet...det som betecknar vestibulärt syndrom är att om de är sneda så går de åt det håll de är sneda åt..dvs. de går som i en cirkel..
Byrackan hade också ett svagt blåsljud på hjärtat, men det var inget allvarligt.
Han är ju stendöv, har starr och ser väl inte så där knivskarpt längre, men han är ju gammal och det är ju bara att gå till en gammal människa, vad har inte den för "problem"..
"Kisseriet", det kan bero på den neurologiska skadan trodde hon och det hoppas jag att hon har rätt i.
Nu så ska byrackan få trippeldos med cortison i tre dagar, därefter dubbel dos i en vecka och sen får vi se...
Alltså...jag måste väl vara den mest "blödiga" matte som finns, veterinären hann inte mer än fråga mig hur det var med byrackan förrän jag blev alldeles tjock i halsen och tårögd..
Jag ville ju veta, om byrackan lider på nå´t vis, gör han det så har vi kommit överens om att inte förlänga hans lidande genom att vara egoistiska, man måste ju vara realist, hur ont det än gör.
Nu trodde inte veterinären att han lider eller har ont för han visade inga tecken när hon bände och hade sig.
Alla som känner till whippets, vet hur de kan skaka, folk tror ju att de fryser bara för att de kan skaka så dant..
Nu är det så här, att byrackan, han gillar INTE att vara på djursjukhuset och där kan jag lova att han skakar..
Det gäller som matte, att vara "nypinkad", ja, matte alltså...för byrackan han vill sitta i mattes knä när vi väntar på veterinären och vi fick vänta i tjugo minuter..
Sammanfattat idag..Byrackan har inte ont och lider inte på nå´t vis, han är gammal och med åldern så kommer det olika krämpor.
Att han "kissar på sig" får man väl hoppas beror på att han har känslobortfall på grund av det neurologiska, ja, vi får väl se..
Det som känns skönt, (det låter kanske konstigt och dumt) det är att byrackan är gammal och det kan man inte göra nå´t åt utan bara göra som veterinären sa, låt honom ha en bra sista tid i sitt liv, han kan finnas kvar länge än, men det kan också bli andra "skavanker" som man får ta vart efter de eventuellt kommer.
Nu ska byrackan och jag mysa lite för att senare på eftermiddagen hämta de små vilddjuren på dagis.
Matte/mormor ska göra potatisplättar, det gillar de alla älsklingarna.
Oh, det känns skönt just nu, det är inte lätt att ha gamla djur..
Ha dé! / tant raffa

Kommentarer

  • Garbo säger:

    Phu! Lättad tillsammans med dig,vilken bra vetrinär det är A och O i såna här sammanhang,där vi går är alla toppen och vår stora hund blir så lycklig som enfaldiga vovvar blir ;) för han har ingen susning om att dom e vetrinärer dom e bara snälla och glada när han kommer...tycker han ja ;)
    Våra små skakar som asplöv o VET att dom alltid sticker dom med nåt vasst hur glada dom än må låta när dom hejjar,inte fullt så enfaldiga som den stora.

    E så glad för din skull att byrackan får hänga med ett tag till :)

    /Kram o nospussar från oss!

    2007-11-21 | 13:54:33
    Bloggadress: http://garbo.webblogg.se/
  • Åsa säger:

    Tack Garbo!
    Ja, jag hoppas verkligen att byrackan vill vara kvar hos oss så länge som möjligt, han är ju det bästa vi har.
    Han skakar så mycket hos veterinären att jag ser ut som en nåldyna på tröjan../ Kram

    2007-11-21 | 14:58:59
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Pia säger:

    Men herregud människa... varför har du inte talat om att du har en egen blogg??? Ända sen i maj har du haft den och jag har inte fattat det förrän NU och det tack vare Martina;-)
    Oj, vad mycket läsning jag har att gå igenom nu... ett halvår av Tant Raffas liv och leverne!!

    Puss o kram/ Pia

    2007-11-21 | 19:24:29
    Bloggadress: http://www.geocities.com/jaktgolden
  • lena säger:

    Ojj, va du kämpar - och här sitter jag i mitt lilla avskärmade bo och läser inte ens bloggar så jag vet ingenting.
    Vilken tur att det var så pass bra att det blev "hund hem" + medicin! Man ser ju hela skeendet framför sig när man åker iväg till djurdoktorn... Jag hade ju min kattresa för inte så länge sedan. Går fortfarande bra - peppar peppar....
    Hur gammal är han? Den äldre herren...
    /Lena

    2007-11-21 | 19:37:36
    Bloggadress: http://momma.blogg.se
  • www.dentatuerademamman.com säger:

    Undrar om de tar emot huvudlöss på ett sånt där djursjukhus? Om de hade en stor magnet och drog ut lössen direkt.
    Nu till allvar: Jag förstår att den där hunden betyder mycket för dig och att du kämpar för att hunden ska få ha det bra.

    2007-11-21 | 20:50:29
    Bloggadress: http://www.dentatuerademamman.com
  • Åsa säger:

    Ja du lillasyster Pia...lite hemligheter kan man väl få ha på ålderns höst..
    Vilken tur, att Martina upplyste dig, men jag har faktiskt talat om det, fast det var länge sedan./ Puss& kram!

    2007-11-21 | 22:07:49
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Åsa säger:

    Lena:Ja, du vet ju hur det är, hur mår Månsan förresten, det har jag glömt att fråga.
    Hoppas, att du mår bra och orkar med skolan, det är inte ett "latgöra" precis../ Ha dé!

    2007-11-21 | 22:11:03
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Åsa säger:

    Förresten Lena, byrackan blir 14 år...

    2007-11-21 | 22:12:51
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Åsa säger:

    Den tatuerade mamman: Jag skrattade när jag läste din blogg om hårlössen och den där elektriska luskammen.
    Såg en sån på On Off och frågade expediten om det var en "lössens elektriska stol", men expediten, han trodde nog att jag var helknäpp ( ja, det är jag ju förstås ) han bara glodde på mig som om....
    Ja, byrackan han betyder så otroligt mycket för oss och vi gör allt för att han ska ha det bra./ Ha dé!

    2007-11-21 | 22:17:43
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Paula säger:

    Hej! Har full förståelse för din oro! Det är ju så trist att inte djuren lever längre, att dom kan följa oss i vårt liv ända tills vi själva inte finns..
    Jag var tvungen att låta vår rottis somna in i maj, hon var 10 år, bara, pigg som bara den i övrigt, men sista året fick hon problem med hela bakdelen, benen, knäna, och till sist kunde hon inte ens sätta sig för att kissa. Vi såg hur hon led...men usch vilken hemsk tid som följde...man hörde henne tassa omkring i huset varje dag.
    Men så småningom har man dom bästa minnena kvar, o vi har kvar hennes "lillsyrra" samt två nykomlingar som vi adopterat av dottern.
    Ha det så gott med byrackan nu, njut av er tid tillsammans!

    2007-11-22 | 20:06:07
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Åsa säger:

    Tack Paula!
    Det går ju upp och ner hela tiden, så det gäller att ta tillvara på det som är.
    Har läst om din kära Larissa..har jag för mig att hon hette och jag har gråtit må du tro..
    Ha dé!

    2007-11-22 | 22:28:16
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se

Kommentera inlägget här: