Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Luciavaka...

Kategori: Allmänt

...ska man väl ha i natt...eller..? Tänk, vad många tonåringar som kommer att vara snörfulla i kväll/natt och vad många det kommer att vara som ångrar att de smakade alkohol överhuvudtaget och tänk vad många det kommer att vara som tycker att det var det häftigaste de varit med om... Kommer så väl ihåg en lucianatt för kanske 4 år sedan, det var svinkallt 20-25 grader.. Maken och jag hade gått och lagt oss och somnat när jag helt plötsligt vaknar av att jag hör röster på nedervåningen och maken låg inte i sin säng... Jag satte på mig morgonrocken och gick ner och på nedervåningen var maken och ett ungt par (16-17 år), en kille och en tjej som var dyngraka! Det hade knackat på dörren och maken hade vaknat, gått ner och öppnat och utanför hade det stått en kille som hade fullt sjå att få tjejen att stå upp och han frågade om de var nere på stan... Ner till stan från oss är det ca. 3 km och killen talade om att tjejen hade somnat i en snödriva och han tyckte att det var "jobbigt"! Dessa ungdomar, de bodde i Svärdsjö (ett par mil ifrån stan) och de hade ju missat sista nattbussen så han undrade om de fick sova kvar hos oss...!? Tjejen, hon var i "fosterhem" och hon vågade ju inte åka hem, för vad skulle hända..?? Jag talade om för henne (det lilla som gick in) att hon var tvungen att ta konsekvenserna av sitt handlande och att de absolut inte fick sova kvar utan att de skulle hem. Jag ringde taxi och frågade hur mycket det skulle kosta att skjutsa dem till hemorten och vi kom överens om ett pris, taxin kom och hämtade ungdomarna och taxichaffisen sa till mig att..det här var tamejf-n det snällaste han varit med om.. Nu var det ju så här, att maken och jag hade drukit vin till maten (var nog körbar, men chansar aldrig) och jag ville absolut inte ha folk jag inte känner sovandes i mitt hus. Det här kostade oss ganska mycket faktiskt, men jag hoppas ju att vi fått varsin stjärna i himlen maken och jag. Tänk, om inte killen hade varit med, då hade ju tjejen frusit ihjäl i snödrivan som hon somnat i, det var ju svinkallt den natten. Jaja, det står inte på förrän de små kungligheterna ska fira lucia utan oss vuxna..hualigen! I kväll ska jag titta på "på spåret" för att efter det knäppa över till "Idol" och jag tror faktiskt att jag ska värma lite glögg för det är sååå "juligt" ute, det har snöat hela dagen, det har nog kommit ett par decimeter med snö och det är ett par minusgrader, så här vill jag att det ska vara fram till jul. Maken sa idag när jag talade om hur det såg ut utanför fönstret, att..det var barmark när jag åkte.. Det är kallt och rått i London, i morse hade maken fått skrapa bilrutan, men det är ingen snö, det har de fått uppe i Newcastle där han var förra veckan. Nej, nu ska glöggen värmas... Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Garbo säger:

    Fantastikt! en eloge för eran varma omtanke om ungdomarna,sånt värmer i allafall en kall lussenatt och en stjärna på himmelen har ni garanterat fått!



    Ja här var det snö imorse och på dagen snöade det så vackert för att sen gå över i regn!!!

    Nu e det plaskig barmark och fryser det på blir det knögglig knagglig isbana att försöka stå och gå på...



    ja du lär nog få se en liten lusse imorgon rantav 2 :)

    Det e så fint m småkottar som sjunger m glitter i håret och har jag riktig tur så kanske grannens barn knackar på med ljus i hår :)



    Ha en underbar helg!"

    /Kram

    2008-12-12 | 18:12:36
    Bloggadress: http://garbo.webblogg.se/
  • Ragnvi säger:

    En stjärna! Ni får tusenfalt! Sicken himla tur att det var just hos er han knackade på!

    Lika många stjärnor får den okände som en nyårsnatt lämpade av min son...kanon..."kompisarna" hade lämnat honom i snödrivan! Den okände kom hem med honom...

    Prinsesskorvar, hi, hi! Dom är för go dina barnbarn!

    Kramen!

    2008-12-12 | 19:08:05
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • Zara säger:

    vilka änglar ni är!

    Kramar i massor!

    2008-12-12 | 20:38:18
    Bloggadress: http://atomers.blogspot.com
  • TT säger:

    Ujuj, vilken tur de hade, kidsen, som träffade så rätt.

    Ni har nog fått en helt egen stjärnhimmel där ovan av den ovanligt barmhärtiga behandlingen.

    Vi har snö här nu också, och faktiskt fem minusgrader, ovanligt!

    2008-12-13 | 09:12:54
    Bloggadress: http://tyratok.blogg.se/
  • Inga M säger:

    Vilken omtanke! Ni var verkligen snälla som hjälpte ungdomarna så här. Hörde de aldrig av sig efteråt med ett tack eller så? Eller deras föräldrar? Eller soc för flickan som var i fosterhem?



    Egentligen borde Ni väl ha fått ersättning för Era utlägg eller åtminstone ett varmt tack!

    2008-12-13 | 09:42:50
    Bloggadress: http://inga.blogg.se/
  • åsa säger:

    Svarar alla:

    Ungdomarna har vi aldrig sett någon mer gång, men jag vet att killen fick reda på våra namn och adress utav en bekant till oss som vi talade om händelsen för och som råkade jobba på det ställe killen gjorde praktik.

    Visst sved det i plånboken, men va sjutton gör man...

    Förresten så kommer jag ihåg, att tjejen hade sina biologiska föräldrar boende inte allt för långt ifrån oss, men de hade ju ingen kontakt.

    Vi hoppades ju maken och jag, att båda skulle få sig en tankeställare och inte försätta sig i en liknande situation någon mer gång, men vem vet...

    Ha dé!/Kram

    2008-12-13 | 12:44:58
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Annaa M säger:

    Ja, det var många som stod och skrapade rutorna när jag åkte in i London i tisdags! Angående Newcastle och frysa ihjäl i snödrivor så berättade släktingen som gått på college strax utanför just den staden hur hopplösa de lokala ungdomarna var på att inte klä på sig ordentligt. Studenterna utifrån gick insvepta i ytterplagg och ylle, medan tjejerna från orten sprang ut i partyklänningar och sandaler i frost och snö. Förra vintern frös minst två unga tjejer ihjäl just i samband med fylla.



    Lussesupandet trodde jag var en förlegad företeelse. Tog slut för rätt många år sedan, åtminstone i större städer. Lusseförbud i skolan och alternativa fester tog väl död på alltihop. Mina barn var ute igår men det hade inget med lusse att göra, det var ju fredag.

    2008-12-13 | 14:47:52
    Bloggadress: http://annaamattsson.blogg.se/
  • åsa säger:

    Annaa:

    I England, där klär de sig konstigt på vintern tycker jag, det är som du skriver, en del har full "vintermundering" medan en del är barbenta med sandaletter fast det är i julveckan och kan vara bara ett par varmgrader...

    Här i Falun har det nog inte varit så farligt med ungdomssupandet i natt, det finns så många olika alternativa nyktra aktiviteter och det tycker jag är jättebra.

    Ha dé!

    2008-12-13 | 16:58:03
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: