Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Debut...

Kategori: Allmänt

....som chaufför utav "jänkare"... Ja, tant raffa var alltså chaufför i går kväll, jag körde en Pontiac Grand Prix-65 och jag måste erkänna, att den var lite bredare än min Skoda Roomster! Det var mina grannar som undrade om jag kunde tänka mig att köra åt dem eftersom de hade druckit öl och vin till maten och jag hade ju inget speciellt för mig så.... Nu var det ju bra att jag fick "träna" lite eftersom vi "tjejer" ska åka lite cruising här i Falun framöver och det är meningen att jag ska köra. Vi åkte ut på landet och hälsade på några andra "raggare" (nu är ju inte tant raffa en sådan) och vi var till en plats som var så gudomligt vacker att jag frågade om jag fick ta med maken dit när han kommer hem och visa honom och det gick så bra så. Grannarna till de vi var hos, de hade bott i sin stuga i över två år, alltså året runt och de hade varken el eller vatten! Frun i huset, hon tyckte att det gick bra fast det var inte så roligt mellan november och mars...de hade bara solfångare och alla vet ju att det inte är så mycket sol dessa månader... Hon talade om, att om de ville titta på tv, så kanske det inte fanns el till lampan osv....Det handlade hela tiden om att prioritera vilket man ville ha, tv eller ljus. Men, det måste vara en ynnest att vakna på morgonen, öppna dörren och titta ut på deras utsikt, det var så otroligt vackert. Mannen i huset, han fann inga nackdelar, han tyckte allt gick bra och blev det tråkigt, ja då tog han hunden och gick till skogs och jagade. Det fanns varg, lo, björn, älg och vildsvin som passerade över deras tomt och det gällde att vara uppmärksam när man skulle till toan på mornarna... Björn var väl den som frun tyckte var otäckast eftersom de inte är lika skygga som de andra, vildsvinen kunde också vara lite "påträngande"... Eftersom det inte finns någon el där så blir det kolsvart när det blir kväll och jag vet i sjutton om jag skulle klara av att bo så året om, att alltid vara skraj när man tex. ska på toa, för tänk om man skulle springa ihop med en björn! Det blir så mörkt där att man inte ser sin hand om man sätter upp den vid ansiktet och då jäklar är det mörkt! I dag så verkar det bli skapligt väder här hos tant raffa och det känns bra att man inte behöver vattna ute för det vill jag lova, att regn, det fick vi här i går så det räcker för ett tag... Det regnade horisontalt och det fullkomligt vräkte ner! Nej, nu ska jag göra mig lite brunch, det är för sent för frukost och för tidigt för lunch. Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Ragnvi säger:

    Kära söta! Strongt gjort av dom utan el! Men som kvinna skulle jag nog tycka att det skulle bli för jobbigt! I allafall året om!!

    Jo, du läste nog rätt mellan raderna tidigare, en liten sommarflirt blev det nog...

    Just nu skiner solen i Trönö, då tjatar jag ut sambon att klippa gräset!

    2008-07-13 | 11:13:31
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • Paula säger:

    Vahärligt, kan nästan se mig dig med vinden i hårrufset (nähä var det ingen cab..) malligt körande i den bredaste av breda...ur vägen, för här kommer jag!

    Att bo så där utan el och vatten året om, det hade jag gärna gjort ännu för tio år sedan! Men idag, nä, har blivit alltför bekväm och alltför skröplig. Att ramla i mörkret på väg till dass oroar mig mer än ett vilt djur, fast, vem vet..

    Men jag tycker det är fantastiskt att det finns dom som väljer ett liv utan bekvämligheter, frivilligt, och att dom trivs med det! VIlken ålder var dom i? Inga barn förstår jag..

    Här skurar det som värst, enstaka skurar brukar ALLTID hamna här. Sen ska vi ut en sväng o reka i skogen, gjorde det igår med gröna kartan i handen och det var skoj!

    Ha en skön söndag, och hälsa byrackan!

    2008-07-13 | 12:02:33
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Åsa säger:

    Ragnvi:

    ja, det är nog oftast så att det är vi kvinnor som upplever det jobbigt, men det beror nog på att det (oftast) är vi som fixar och donar.

    Här blev det helt plötsligt "skitvädet".

    Ha dé!



    Paula:

    Nej, det var tyvärr ingen cab, men det var häftigt ändå.

    De som var åretruntboende, de var i våran ålder och båda hade förtidspension och frun i huset sa, att det hade varit mycket omständigare att bo som de gör om de hade yrkesarbetat för allting krävde mycket planering och det kan jag förstå.

    Barn hade de, även barnbarn och ett som var fyra år var hos dem under helgen.

    Byrackan hälsar tillbaka!

    Ha dé!

    2008-07-13 | 12:43:58
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Inga M säger:

    Aha, Du har varit ute och kört raggarbil!! Va roligt! Men visst känns det läskigt att köra en så stor bil! Jag tycker en sådan tar upp hela vägen när jag eventuellt sitter vid ratten.

    2008-07-15 | 07:59:07
    Bloggadress: http://inga.blogg.se/
  • Åsa säger:

    Jadu Inga, det var som att styra ett riktigt "slagskepp",lite annorlunda mot min vanliga bil./Ha dé!

    2008-07-17 | 12:17:21

Kommentera inlägget här: