Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

I kväll så....

Kategori: Allmänt

...ska det bli spännande att se det första avsnittet utav Sverige campar, hoppas, att det blir lika bra som koloniområdet Iris.
Jag har alltid beundrat de som campar hela somrarna, det kan vara två vuxna och två-tre barn i en husvagn..
Om man ska bo i husvagn, ja då måste man nästan vara lite "petit"..ja alltså, inte storvuxen som en annan..
Har ju bott på campingar, men då i små stugor som man hyr och det har ju gått bra. (Har även tältat)
Man har en "serviceinrättning" med toa, dusch, disk och tvättmöjligheter.
Så långt är väl allt bra, men varför ska man göra allting mycket krångligare bara för att det är sommar och semester..?
Har man tur, ja då får man en plats nära "serviceinrättningen" så man slipper gå så långt för att göra sina behov, duscha och diska.
Jag kan faktiskt inte se nån tjusning i att bära disken flera hundra meter och behöva köa till toaletten på morgonen..
Alltså...göra allting så mycket krångligare än det behöver vara..
MEN..det är ju tur, att vi är olika, det finns nog fler som tycker att det är livet, än de som tycker tvärtom.
När mina barn var små, då bodde vi alltid på vandrarhem när vi var på semester och det var jättebra, men nu när jag är en medelålders kärring, ja då vill jag bli lite bortskämd på semestern (om jag åker på någon) inte sjutton vill jag släpa en massa disk i en balja och trängas med en massa andra för att få diska.
Nej, jag vill kunna sätta mig vid ett dukat bord och bli uppassad, för det är semester för mig.
Nu låter kanke det väldigt "kapitalistiskt", men det är det inte...så sällan som jag överhuvudtaget vill åka hemifrån, ja då kan jag kosta på mig att bli bortskämd.
Det jag menar, är att det oftast är kvinnan som även på campingen sköter hushållssysslorna och då blir det ju bara jobbigare för henne.
Förresten..såg på dokumentären "vi som överlevde Rågsved" i söndags, det var en väldigt bra film gjord utav Tom Ahland.
Han om någon kan fånga livsöden på film och det var gripande att se, hur det var då i början på sjuttiotalet.
Kommer ihåg de inslag som han hade med i filmen från -72 och -80.
Helt ofattbart att så många ungdomar hamnade i drogträsket från samma område, men det var ju som en tjej sa..det var en livsstil och helt naturligt där vid "slänten" i Rågsved..
Roligt att se, att det var några som klarat sig i alla fall, fast det var tragiska människoöden.
Här hos tant raffa skiner solen redan, det är kallt, - 8 grader och det ska visst bli kallt i dag, men det gör ingenting, byrackan han vill bara ligga i solen och njuta, så jag har lagt hans fällar lite strategiskt på olika "solställen".
Bortskämd..?!
Nej...inte byrackan inte!
Nu ska jag försöka att uppbringa lite energi så att jag får nå´t gjort.
Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Garbo säger:

    Missar första avsnittet ikväll då jag jobbar till 21 men sonen han kan man väl kalla petit för han är om inte lång så i allafall smal ;) och bor i husvagn uppställd på tomten.
    Jag skrev just om rågsved inne hos mig när du var in o skrev...bra dokumentär som satte fart på minnet.
    Här är det svinakallt,byggarkillarna ränner ut o in och fönstrena står öppna burr!

    Må så gott/Kram

    2008-03-04 | 08:31:17
    Bloggadress: http://garbo.webblogg.se/
  • Paula säger:

    Jag tittade också på Rågsveds-programmet. Jag kom till Sverige 1978 o flyttade till Stureby som ligger åt samma håll. Men det var lugnt o mysigt där vi bodde. En fin dokumentär, stackars hon som mist alla sina tre bröder...

    2008-03-06 | 23:04:31
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Annaa M säger:

    Mina barn skriker av skratt åt bara trailern för programmet. Varför? Vi bor ju på krypavstånd till Rågsved... De tycker det är så roligt med den djupt fördomsfulla rubriken, som om Rågsved inte är något man kan bo i utan att med förvåning konstatera att man överlevde. Jag har ju t ex själv bott där. Missade programmet som jag gör med det mesta.

    2008-03-07 | 16:30:05
    Bloggadress: http://www.annaamattsson.blogg.se

Kommentera inlägget här: