Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Hutlöst...

Kategori: Allmänt

...tycker jag!
Ja, det som är hutlöst, det är det att i går (söndag) var jag och äldsta dottern på en "kurs", hon ska ta körkort och eftersom hon ska övningsköra med mig så måste jag gå en "handledarutbildning" på en körskola.
Denna "utbildning" kostar 300:- och är tre timmar lång...
Nu är vi två stycken som ska vara handledare åt dottern så det kostade då 600:- OCH det kostar att få intyget godkänt på länsstyrelsen...
Egentligen så är det väl petitesser som jag retar upp mig på, men jag dög ju som handledare åt min andra dotter för några år sedan och hon klarade körkortet galant..
Nu är det så, att om du har tex. 3 barn och det är ett par år mellan dem så måste du gå på handledarkurs för alla 3!!!
Alltså 3x3oo:- + 3x länsstyrelsen...inte klokt!
"Kursen" den bestod i att en "trafiklärare" gick igenom boken och så fick vi ställa frågor och besvara lite frågor som hon ställde...
Allt detta var för att de skulle försöka nå "nollvisionen", det är ju bara det, att olyckor med förare som övningskör är väldigt ovanliga..
Hur som helst, det retar mig!
Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Martina säger:

    Det där retar mig också till tusen! Precis som om det inte är dyrt nog att ta körkort, det är en massa idiotiska avgifter som tillkommer. Jag kommer nog aldrig ha råd att ta körkort... :-(

    2008-05-19 | 18:15:25
  • IKA säger:

    Är det inte så att de "små" sakerna retar mer och av den meningen att de är små. Att det kostar pengar att köpa en ny bil, renovera huset, resa, köpa kläder etc etc, det retar inte lika mycket för det är man inställd på, men saker som i ditt fall, fungerat utan kostnad förr, helt plötsligt inkluderar en summa - det är sannerligen retfullt!

    Allt oväntat som kostar är sådant som får oss frustrerade, irriterade och kanske ibland även gnälliga. Har hänt mig flera gånger och det är inte skoj.

    Ha det så gott och jag hoppas att vädret hos dig är bättre än här. Bara regn, stundom hagel och grått.

    Hej på en stund, kommer tillbaka
    /IKA

    2008-05-20 | 07:37:29
    Bloggadress: http://Busikan.wordpress.com
  • Garbo säger:

    HUTLÖST! och LARVIGT Principfast!

    /Lycka till i allafall/Kram

    2008-05-20 | 08:52:08
    Bloggadress: http://garbo.webblogg.se/
  • Anonym säger:

    Martina:
    Ja, det med alla löjliga avgifter hit och dit, det drabbar ju de som inte har råd med "extravaganser", det är tillräckligt dyrt att ta körkort ändå.
    Fick veta av J att länsstyrelsen skulle ha 175:-/intyg dvs. 350:- till...så redan nu innan J överhuvudtaget får övningsköra så är vi uppe i 950:- helt sanslöst!
    Ha dé!

    IKA:
    Ja, visst retar man sig mer på små "skitsaker" och det är väl tur, annars var man väl uppretad för jämnan.
    Här hos mig är det verkligen växlande väder, ena stunden skiner solen och rätt som det är kommer det lite regn varvat med hagel..
    Ha dé!

    Garbo:
    Ja, det är hutlöst och det har säkert tillkommit enbart för att det ska tjänas pengar på ungdomar eftersom det är flest ungdomar som tar körkort och de flesta har väl föräldrar som betalar..
    Ha dé!/Kram

    2008-05-20 | 13:42:37
  • Ragnvi säger:

    Förstår precis hur du känner det ang. körkortet!!

    Min dotter har hållit på o harvat i flera år nu...

    Sonen gick en utbildning där körkort ingick, tack o lov!
    Du, har du aldrig funderat på att joina TisdagsTemat?
    Ha en bra dag!

    2008-05-21 | 07:54:15
    Bloggadress: http://Rankans.blogg.se
  • Åsa säger:

    Ja du Ragnvi, nog har jag funderat på tisdagstemat må du tro, den som lever får se...
    Ha dé!

    2008-05-21 | 10:45:35
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se

Kommentera inlägget här: