Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Hösten...

Kategori: Allmänt

..är den absolut vackraste årstiden tycker jag och i år så överträffar den sig själv i alla dessa fantastiska färger... Jag blir så glad när jag ser alla dessa träd som fullkomligt sprakar utav färger, ja, man blir nästan lyrisk. För fem-sex år sedan så åkte jag, byrackan och en kompis till mig upp till Strömsund i slutet på september. Min kompis, hon hade fått för sig, att hon skulle vilja flytta till Strömsund(!) Jag vet fortfarande inte varför, men jag tyckte ju då, att hon åtminstone skulle ha varit dit innan hon lät flyttlasset gå.. Alltså...vi åkte iväg mot Strömsund (bara jag som hade körkort) och vi sa att..vad häftigt att få uppleva hösten "uppöver".. Nu var det ju så, att de enda lövträd som vi såg, det var björkar och de blir ju bara gula..så vi såg en massa tall och gran och så björkar...gula björkar...men, det var otroligt vackert ändå. Vi åkte alltså till Strömsund och vi hyrde en stuga på campingen där och sov en natt och sedan var vi runt och kollade upp arbetstillfällen och bostäder...kom fram till, att det var nog lika bra att stanna kvar i Falun. Det är jättefint i Strömsund, men jag tycker ju att det är fint överallt norr om Dalälven... Finast, det är det nog....ja, var är det finast? Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • SolSkuggan säger:

    Hösten är otroligt vacker.. Och om du frågar mig var det är vackrast så svarar jag utan att tveka en enda sekund.. Norrbotten och hälst då min älskade hemkommun Älvsbyn. Oj vad vi längtar till den dag då vi åter igen får flytta hem..

    Fast jag tror nog allt att det är närapå lika fint hos dig som du beskriver allt:)

    Kram på dig och sköt om dig.

    2008-09-25 | 00:19:18
    Bloggadress: http://solskuggan.blogg.se/
  • Lena säger:

    ...om du frågar mig fnissar så är inte Strömsund vackrast! - fast - det har ju en viss charm förståss ändå, med älven å så...

    Jag tror att det som är "hemlandsvyer" är det man tycker är vackrast. Det som lägger sig som bommull runt själen när man ser det. Jag märker det nu sen jag flyttat, när jag når hemtrakterna så blir det inte vackert, men det blir skönt i själen, vilsamt.

    OJJSAN - Nu har hon fått nån knäpp igen - tänker du, å så är det nog :)

    Men visst ligger det något i mitt resonemang?

    2008-09-25 | 08:34:26
    Bloggadress: http://momma.blogg.se/
  • Garbo säger:

    Otroligt bra ide' som man kanske inte tänker på när det drar åt flyttankar till.

    Ja nu e det vackert m sol o alla färger,njuter var dag o tänder höstbrasan inne kvällstid,livskvalite i små mått mätt.



    /Kram

    2008-09-25 | 08:38:38
    Bloggadress: http://garbo.webblogg.se/
  • malou säger:

    Finast, det är det runt Siljan. När man kommer körande från Falun och kommer i nedförsbacken precis där utsikten "öppnar sig" över Siljan, där är det så otroligt vackert. Fast det är föralldel inte så illa när man kör över Kinnekulle och ser ut över sjön heller...eller ute på Saltö i Bohuslän.

    2008-09-25 | 09:34:15
    Bloggadress: http://www.enjoydiary.net/no/malou
  • Åsa säger:

    Solskuggan:

    Norrbotten, där är det fint, jag håller med dig till 100%.

    Om det var så, att vi var tvugna att flytta, ja då flyttar jag inte annat än norröver, helst jättelångt upp....

    Ha dé!/Kram



    Lena:

    Inte tycker jag att Strömsund i sig är vackrast, men ju längre upp...

    Det är väl så, att "hemlandsvyer" blir som du skrev som "bomull kring hjärtat" förutsatt, att man har mått bra när man bodde där.

    Jämtland, det är ett enormt vackert landskap tycker jag.

    Ha dé!/Kram



    Garbo:

    Ja, att åka och "reka" lite innan man flyttar, det är nog ganska bra, speciellt om man ska flytta så långt som hon tänkte göra.

    Ha dé!/Kram



    Malou:

    Att komma från Falun åkandes förbi Söderås som det heter, det är otroligt vackert med Siljan som breder ut sig nedanför, verkligen sevärt.

    Det finns ju mycket vackert "neröver" också, men personligen så åker jag helst "uppöver"./Ha dé!

    2008-09-25 | 15:59:06
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Ragnvi säger:

    Hi, hi, hi! Han är för go byrackan! Tänk att han kan skriva också! Precis som gotussarna hos finnkärringen på nätet! Paula...

    Vackrast - tycker nog att varje plats har sin egen charm! Jag blir ju lyrisk vart än jag kommer!

    Förresten, du bor ju nästan "granne" med Majas, kan det vara 15 mil kanske? Mittemellan Bollnäs o Söderhamn!

    2008-09-25 | 20:20:03
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • //SoP säger:

    Just här där vi bor nu,är det precis så,tall o gran o Gula björkar- jag saknar lönnar-men om jag iddes gå utanför området,då är de där!Och med den värmevågen vi haft nu i veckan,så tror jag svampen kommer skjuta upp som-svampar ur jorden!

    2008-09-26 | 02:17:04
    Bloggadress: http://sisterofpain.blogg.se/
  • SolSkuggan säger:

    Hur har Tant Raffa det idag då. Hoppas bra säger jag:)

    Önskar dig en skön fredag. Här får man hålla i hatten minsann blåser som bara den. Fick ta några stenar och lägga fast bromattan. fick hämta den tvärs över vägen tidigare idag..

    Kram på dig:)

    2008-09-26 | 16:09:16
    Bloggadress: http://solskuggan.blogg.se/
  • Åsa säger:

    Ragnvi:

    Ja, jag får väl "lura med" mig maken dit när vi åker till Hudik framöver...

    Visst är byrackan duktig!

    Hoppas, att du får en bra fredagkväll./Ha dé!



    SoP:

    Såg att det skulle bli stormigt i helgen, men det går ju att plocka svamp ändå.../Ha dé!



    Solskuggan:

    Jaha, det är du som blåser hit all vind...nejdå, jag bara skojade!

    Helgen blir nog bra för nu har jag ju maken hemma till på måndag.

    Ha dé!/Kram

    2008-09-26 | 16:47:31
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: