Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Ôcke kravel....

Kategori: Allmänt

...man är... Skulle fålla upp ett par byxor idag och blev så f-bannad! Jag kunde först inte hålla i synålen mellan tumme och pekfinger och jag lovar...jag svor! Har ju fått så "dåliga" händer, vissa dagar kan jag knappt greppa med dem och värst är det med högerhanden och speciellt tummen... Nu har inte jag sytt något på väldigt länge och det sista jag broderade var lilla prinsessans namn på dopklänningen, det är ju över tre år sedan... Men...sådant här gör mig så irriterad, att jag inte kan göra saker längre som var naturligt för inte så längesedan. Min far, han fick polio (barnförlamning hette det då) i början på 50-talet, det gick en epedimi då och han blev förlamad i armar och händer, han fick tillbaka rörligheten till viss del, men han kunde inte använda sina tummar och jag förstår så väl nu, hur jäkligt det måste ha varit för honom. Det är faktiskt så, att man använder tummarna väldigt mycket, det märker man när man inte kan.... Kommer också på mig med att göra precis som min far när det krävs att jag måste använda handen "fullt ut"...jag använder pek och långfinger istället och det funkar... (ibland).. Efter många om och men så blev byxorna uppfållade i alla fall och det är ju tur, att man är envis (efter min mormor)! Nu börjar det bli lite kyligare ute igen, det ska visst bli svinkallt och det gillar jag inte! Gillar heller inte när det är flera plusgrader och plaskigt, nej, ett par minusgrader räcker för min del, förresten så kan det lika gärna bli vår nu tycker jag... ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • TT säger:

    Precis vad jag menar, kan det aldrig vara LAGOM! :D

    Tråkigt när inte händerna funkar, jag tappar ofta saker ur högerhanden, på förra jobbet åkte det en och annan kaffekopp i tangentbordet... pärlorna ska vi inte prata om vad dom ramlar ur greppet!

    2009-01-14 | 18:44:05
    Bloggadress: http://tyratok.blogg.se/
  • SolSkuggan säger:

    Inte så mycket ork men vill bara säga att jag tänker på dig vännen min.. Kram.

    2009-01-14 | 21:49:52
    Bloggadress: http://solskuggan.blogg.se/
  • Garbo säger:

    Ush va jobbigt för dig men tur du e så envis.

    På tal om sy så fick jag förfrågan av en vän igår om jag skulle börja sy nu när jag fått symaskin,jag sa att jag får vänta lite då jag inte haft råd med tyg...hennes vän som va där sa att jag har en hel kasse full samt hundklädesmönster,du kan få det!

    Va!!! sa jag Guuuu va snällt tack så hemskt mycket!

    Sen frågade jag om jag skulle baka till henne ;)

    Så nästa gång jag har vägarna förbi min vän ska jag hämta upp en kasse o sen börja exprimentera m hundkollektionen :)



    Sköt om dig min vän/Kram

    2009-01-15 | 08:17:39
    Bloggadress: http://garbo.webblogg.se/
  • åsa säger:

    TT:

    Pärlor...finns inte en suck att jag skulle kunna hålla på med det, men "man får väl vara glad för det man kan"...

    Ha dé!/Kram



    Solskuggan:

    Tack för att du har mig i dina tankar, jag tänker ofta på dig också.

    Ha dé!/Kram



    Garbo:

    Javisst ja..du har ju dina "småttingar" att sy till och de brukar ju alltid vara välklädda och fina.

    Vilken tur, att du får lite tyg för det brukar ju vara jättedyrt.

    Ha dé!/Kram



    2009-01-15 | 11:43:27
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Ragnvi säger:

    Hej tant Raffa! Trodde det var ett annat set du sydde på, hi, hi!

    Men skämt åsido...förstår dig. Ibland vill inte korvarna hänga med! Jag har en morbror som fick polio på 30-40-talet och han blev lam i ena armen, men en dängare på att spela trumpet var han ändå!



    Blev inte mycket sömn inatt tyvärr och blir väl inte inatt heller; ingen doktor ringde idag heller...suck!

    Kramen!

    Ragnvi

    2009-01-15 | 17:50:02
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • SolSkuggan säger:

    Åsa.. Vilken fighter du är:) Jag beundrar dig verkligen du ger inte upp i första taget. Fast nog är jag lite ledsen över att du ska måsta ha såna problem med både värk och stela leder..

    Är det reumatism du har..?

    Min Far hade också barnförlamning fast det var när han precis lärt sig gå anno 1912.. Det gjorde att han fick ett ben kortare än det andra..

    Sen hade jag en älskad faster som föddes med 2 tummar på vardera hand. De opererade då (på den tiden) bort båda tummarna och hennes pekfingrar fick bli tummar. Oj så duktig hon var, hon stickade och virkade som vilken annan som helst, till och med bättre..

    Tack för det du delar med dig av jag älskar att läsa alla dina ord.

    Kram kram Åsavän:)

    2009-01-15 | 22:24:11
    Bloggadress: http://solskuggan.blogg.se/
  • åsa säger:

    Ragnvi:

    Kan förstå att du inte kan sova, men du ska se, att imorgon så får du ett "bra" besked utav doktorn och du ska veta att jag tänker på dig och förmedlar enbart positiv energi!

    Ha dé!/Kram



    Solskuggan:

    Jag har problem med lederna och det är reumatiskt, fast jag är inte förvärkt, som min farfar var, men det är problematiskt ändå...

    Efter tre år med "sjukhussjuka" och dundermedicin så blev jag mycket sämre i mina leder, ja, i hela min kropp, men jag ger tamejsjutton inte upp!

    Hade en kompis, hennes bror var född med sex tår på varje fot....

    Det gläder mig att du tycker om att läsa det jag skriver, jag är ju ingen poet som du...

    Ha dé!/KRAM

    2009-01-15 | 22:37:39
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Thalina säger:

    Hamnade här och började läsa.Ser att din far hade polio och det hade min mor också,men på väldigt många gick det tillbaka.Min mammas högerhand såg ut som om den alltid var knuten men hon lärde sig att skriva med den och vet att hon lärde sig många knep.Huvudsaken är nog att man inte ger upp och ser att du klarar mycket trots besvär.Ha en bra dag kram THALINA

    2009-01-16 | 09:06:21
    Bloggadress: http://thalina.blogg.se/
  • åsa säger:

    Thalina:

    Ja, "nöden är uppfinningarnas moder" heter det ju och det stämmer..

    Min far, han fick sk. "postpolio" dvs. han fick tillbaka symtomen efter 40 år och det var nog inte så lätt för honom, men han grejade det också.

    Ha dé!/Kram

    2009-01-16 | 09:33:35
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Paula säger:

    Hej, ja, det är ett elände med händerna. Jag har artros i alla fingerleder, tummarna är förstås värst. Begriper inte hur du klarar dig när inte maken är hemma, jag får jämnt be om hjälp med saker jag inte får upp eller orkar lyfta...

    2009-01-17 | 17:54:51
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • åsa säger:

    Paula:

    Jamen...jag har ju min lillprins, han är övertygad om att jag inte skulle klara en dag utan honom...

    Ha dé!/Kra,

    2009-01-17 | 18:22:19
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: