Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

"Grannsämja"....

Kategori: Allmänt

...skulle rubriken kunna vara... Jag vet, att jag är tjatig om grannhundar som skäller... Vi har en granne som bor snett ovanför oss och denne granne har två hundar, eller rättare sagt, en av hundarna tillhör dottern, en Jack Russel och så finns det ytterligare en terrier, vet inte riktigt vad den heter just den terrierrasen men den är ettrig och bjäbbig.. Den stackars Jack Russel´n som för övrigt heter Tuva, hon skäller, ja, hon skäller! Nu har maken varit ute och hållt på med än det ena än det andra i två dagar och Tuva, hon har skällt konstant hela tiden! Den stackars hunden är ensam hemma hela dagarna och jag kan inte förstå, vad folk tänker med som skaffar hund när de inte tar hand om den! Igår kom herrn i huset snett ovanför oss hem från jobbet (han har den andra hunden med sig på dagarna), han hämtade Tuva och så kom han och gick förbi maken och mig som var ute och han hejade och vi småpratade lite och så sa jag, att...den här hunden, hon måste ju vara hes nu... Varför då frågade han och jag svarade att, eftersom hon skällt hela dagen så måste hon väl bli hes...?!?! Han förklarade hennes beteende med att hon är en terrier!! Jamen...vad säger att just en terrier skäller hela tiden? Kan det inte bero på att hundstackaren är ensam hemma hela dagen, att hon är understimulerad, att hon kanske är ledsen.. Ibland blir jag så trött på folk! Nu så kommer väl inte den grannen att prata med mig mer, men det gör mig ingenting, men om det är så, att deras hundar återigen skrämmer vettet ur lilla prinsessan, ja då.... Dottern bor ju bara ett hus därifrån och eftersom hundägarna inte har någon som helst koll på sina hundar när de är ute så brukar hundarna jag både fotgängare och cyklister och de hundarna har lyckats göra prinsessan hundrädd och det är väl lätt att räkna ut vad jag tycker om det... Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Ragnvi säger:

    Morning! Stackars hund! Beundrar dig som inte går i bitar! Ensam hela dagarna...finns ju även en lag som säger annat nu!

    Stackars Pruppen också! Båda mina ungar var kolikbarn...isch! Men prinsessan är då för härlig! Konsum...fniss!

    Kramen!

    Ragnvi

    2010-04-16 | 06:50:58
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • åsa säger:

    Ragnvi:

    Kan du fatta, hur folk är..?!

    Tycker så synd om hundstackarn, hon måste ju känna sig helt övergiven..

    "Pruppen", han är det synd om, man riktigt ser hur ont han har och det skär i ett mormorshjärta.

    Ja, hon är härlig med sina kommentarer lilla prinsessan och du må tro, att hon är en riktig glädjespridare!

    Ha dé!/Kram

    2010-04-16 | 08:46:13
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Inga M säger:

    Det råder förbud mot att ha hund lös den här tiden på året så jag antar att man kan polisanmäla överträdelser. Helt obegripligt för mig hur man kan låta en hund ligga inne och skälla så hela dagarna. Det kan man säkert också anmäla till polis eller till kommunens djurskydd. Det finns lagtext på hur ofta en hund har rätt till utevistelse och den ska inte lämnas ensam så. Om man jobbar och har hund så får man lämna den på tillsyn, någon form av pensionat dagtid så den får stimulans och sällskap. Hundar är flockdjur, trivs inte att vara ensamma.

    2010-04-18 | 07:30:41
    Bloggadress: http://inga.blogg.se/
  • åsa säger:

    Inga:

    Ja, inte sjutton kan det väl vara "lagligt" att en stackars hund ska vara ensam hela dagen, speciellt inte om den så tydligt "talar om" att den inte mår bra...

    Vet inte hur vi ska göra ännu, ska nog prata lite med andra grannar, de måste ju också höra eländet..

    Ha dé!

    2010-04-19 | 09:11:16
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: