Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Vissa ljud...

Kategori: Allmänt

...kan vara väldigt enerverande..
Nu har en lastbil stått och låtit illa i dryga halvtimmen en bit från vårat hus och just det ljudet känner jag stör mina "franska nerver"!
Förmodar att det ör någon form av hydralik de måste använda sig av, men....
Annars då?
Jodå, maken är fortfarande förkyld, han har haft feber och varit allmänt "ynklig", sådär som karlar gärna blir, men som sagt, han är feberfri och när jag påpekar att han ser väldigt pigg ut, då blir han så "ämlig" och talar om att han minsann fortfarande mår dåligt...
Ja, ja, tids nog frisknar väl han till han också!
Tisdag är det och det är Lucia idag och det är första lucia på flera år som jag inte varit på dagis och sett barnens fina framträdande och visst känns det lite vemodigt..

Fick ju se luciatåg i kyrkan för ett tag sedan så helt utan har jag ju inte blivit.

Kom att tänka på en lucianatt för flera år sedan då det knackade på vår dörr mitt i natten, maken öppnade och där stod en kille och en tjej väldigt fulla, dyngraka skulle jag vilja säga!

Ute var det -27 grader och tjejen hade en kortkort kjol på sig, en jacka som slutade vid naveln och under en liten top!

Inte nog med det, hon hade ramlat i en snöhög och det är ju inte svårt att föreställa sig hur hon mådde..

De hade missat sista nattbussen till Svärdsjö, som ligger drygt två mil från Falun och skulle börja gå från stan och gick åt alldeles fel håll!

De hamnade alltså utanför vårat hus och det var ju tur att vi vaknade så att de fick komma in i värmen, annars hade åtminstone tjejen förfrusit både det ena och det andra..

Det slutade med att vi ringde efter en taxi och kom överens med chauffören om ett fast pris (500:-) och så skjutsade han hem dem till Svärdsjö, han fick lova att lämna av dem vid dörren så att de inte var ute i kylan igen och irrade!
Kontentan av det hela är, att det är dyrt att vara snäll!
Till och med taxichauffören tyckte att vi var alldeles för snälla, men vad gör man?
Man får ju hoppas, att det är "karma" så att man får igen det på något vis, om man nu skulle behöva det..
Förresten så visste en bekant vem killen var och hon hade pratat med honom och tyckte att han skulle höra av sig till oss, men inte ett ljud, det skulle ju varit intressant att få höra hur det hade gått, speciellt för flickan eftersom hon bodde i fosterhem och det var just därför som vi tyckte det var viktigt att hon kom hem på natten...
Ute är det plus 2,5 grader idag och jag tycker det är lite synd, för då försvinner ju snön så fort, mulet är det också, så pass att lyset får vara tänt inomhus..
Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Tofflan säger:

    Du är allt bra snäll, du!

    Oljud av värsta sorten är ylande ungar och grannar som borrar! :-(



    Kram!

    2011-12-13 | 22:33:11
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • åsa säger:

    Tofflan:

    Ja, vi var snälla den gången och att vi inte skjutsade själva berodde på att vi druckit vin till maten, det kostade ju skjortan, men jag hoppas och tror att det ordnade sig för ungdomarna.

    Lastbilshelvetet stod kvar i över tre timmar!

    Trodde jag skulle bli heltokig innan den tystnade och grannar som borrar, spikar och har sig, det slipper ju vi...

    Ha dé!/Kram

    2011-12-13 | 23:48:08
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • paula i pörtet säger:

    Hej, bor så långt från barnbarnen att jag aldrig sett dem på Lucia...trist men så är det. Idag skulle maken till Malung o jobba, jag höll på att smälla av. Han ska ha max 10 mil till besöken, dit är det 15 och en beräknad körtid på 2tim 20min. Nu ska han till Stockholm imorgon han får ta upp detta med resor på dåliga vägar vintertid. Närmare besök annars får det vara. Dessutom blev bägge dagens besök avbokade, det är nog ingen som har tid eller lust o sitta o prata energifrågor nu före jul! Det har jag full´förståelse för.

    Hoppas maken kryar på sig!

    Kram

    2011-12-15 | 19:31:42
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • åsa säger:

    Paula:

    Ja, inte tycker jag att Hasse ska vara ute på vägarna när det är svinhalt, det är ju att "leka" med faran, man vet ju hur dåliga folk är på att köra i vinterväglag.

    Du har rätt i det att folk inte har tid/orken att diskutera energi så här veckan före jul, det är ju bara att gå till sig själv..

    Ha dé!/Kram

    2011-12-16 | 16:55:30
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Inga Magnusson säger:

    Trist att Lucia har blivit en fyllehelg också.



    Din goda handling ger Dig bestämt en stjärna i himlen i alla fall. Jag tror att man mår bra av godhet.

    2011-12-17 | 23:54:00
    Bloggadress: http://inga.blogg.se/
  • åsa säger:

    Inga:

    Ja, det verkar som att man inte kan fira just Lucia utan alkohol och det är synd tycker jag.

    Förhoppningsvis så står sankte Per där och ger mig ett plus i protokollet...

    Ha dé!

    2011-12-18 | 11:51:14
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Doris säger:

    Tänk så snälla ni var mot det unga paret, hade ju faktiskt kunnat slutat illa för dem om ni inte hade varit så givmilda !

    Kram

    2011-12-19 | 06:48:58
    Bloggadress: http://farmordoris.wordpress.com
  • åsa säger:

    Doris:

    Hade de inte frusit ihjäl så hade de i alla fall förfrusit sig rejält.

    Hade hela tiden i tankarna att det kunnat varit våra barn..

    Ha dé!Kram

    2011-12-19 | 09:54:26
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Ninni säger:

    Vilka snälla människor ni är som betalar taxi hem för ungdomar ni inte ens känner. Jag hoppas att deras föräldrar/fosterföräldrar får reda på detta och tänker till lite nästa gång deras ungdomar är ute på nattetid och kanske tar sitt ansvar och ser till att de kommer hem ordentligt.

    Stor kram till dig och din make! ♥

    2011-12-31 | 00:45:36
    Bloggadress: http://ninni1960.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: