Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Spenatsoppa stod jag och kokade...

Kategori: Allmänt

vid spisen då maken kom med telefonen, det var visst en dam som ville prata med mig... Visst, det var damen från Stadsarkivet i Eskilstuna som ringde upp och ville ha lite information... Hon började med att fråga (igen) varför jag ville ha dessa upplysningar... Ja, sa jag...det skulle ju vara intressant att veta, var jag varit alla somrar, varför jag och mina syskon var på barnhem, varför det aldrig förekommit några vuxna personer förutom våra föräldrar i åtminstone mitt liv, jag måste väl haft en på "barnavårdsnämnden" som visste vem jag var och vart jag var... Lappen runt halsen med namn, den kommer jag ihåg när jag stod där på perrongen och visste, att tåget, det kommer att ta mig måååånga mil från mamma och pappa och jag kommer inte att träffa dem på hela sommaren... Jag lovar, det jag har upplevt, det skulle jag aldrig utsatt mina barn för, det var kränkande att komma till en familj och stå där och vara "tacksam", att de skulle "förbarma"" sig över mig i flera veckor av sommaren (bra betalt fick de) och just det, att veta att JAG, JAG är inte lika mycket värd som tex. deras dotter som var jämngammal med mig.. Nu var ju den dotter ett "mjäk, en sån som hela tiden skulle vara i närheten av sin mor och enligt modern kunde inte hennes dotter göra några fel.. Jävlig var hon den dottern, men jag fick in en "rak höger" i magen på henne en gång, då hon snodde en femma som jag fått från min morfar och mormor med post! Jag menar, hur ofta fick jag post? Och så mycket pengar hade jag aldrig ägt! Har ingen som helst ågren eller dåligt samvete att jag gjorde det, tvärtom! Det var absolut första gången för mig och den posten snodde hon! För att återgå till kvinna på Stadsarkivet i Eskilstuna... Lite märkliga frågor ställde hon, jag svarade, men inte f-n fattar jag varför hon ställde så konstiga frågor, men det visar sig väl... Spenatsoppan, som jag stod och kokade, den blev fantastiskt god! Det trodde jag ju inte, men... Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • jonas säger:

    Hoppas du får svar på dina frågor :)

    2011-02-28 | 23:57:45
  • åsa säger:

    Jonas:

    Ja, det hoppas jag också...verkligen!

    Ha dé!

    2011-03-01 | 00:09:18
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Tofflan säger:

    Jag hoppas att du får svar på dina frågor. Samtidigt fattar jag att det känns kränkande när du får svara på Eskilstunadamens frågor. Nästa gång ska du kanske fråga henne varför hon frågar så mycket...

    Min pappa kom som krigsbarn till Sverige. Eller han skulle få komma ifrån kriget och äta upp sig. Jo jo, han fick slava och inte fick han tillräckligt med mat, heller. Jag bloggade om en del av hans historia en gång, Pappa och mackan, tror jag den hette. Fy så grymt!

    Kram på dig!

    2011-03-01 | 10:06:30
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • åsa säger:

    Tofflan:

    Nu jäklar är det allvarligt!

    Jag dömer aldrig någon ohörd, men äldsta dottern behöver hjälp och det omgående, för nu är det en allvarlig brytning och mitt jag

    säger, att jag måste ställa upp för dottern till 100% och det innefattar ju mina små kungligheter också...

    Visst kommer saker och ting bli enbart

    bättre...eller??

    Jag vidhåller, små barn, små bekymmer!

    MEN jag älskar mina döttrar, härifrån till universums slut........

    2011-03-01 | 23:10:04
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • åsa säger:

    Toffflan:

    Givetsvis kommer jag att ifrågasätta alla dessa "konstiga" frågor jag fåttt, men jag tror att jag ska ta det "öga mot öga" på Stadsarkivet med denna Einar, som både maken och jag var övertygande om att det var en kvinna...(stackars krake..)

    Ha dé!/Kram

    2011-03-01 | 23:14:15
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: