Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

"Kostnad per barn, per dygn"....

Kategori: Allmänt

...på barnhem var.. 1961 kostade vi 4.50:-/barn och dygn.. 1965 hade det blivit dyrare, då kostade vi 6.00:-/barn och dygn! Har alltså fått papperen från Einar (skrattar fortfarande) och det var inte så mycket han kunde bidra med, min personakt är ju försvunnen... Men, jag vet nu, att jag varit sommarbarn utanför Vetlanda, Nässjö, Västerås, Leksand (det har jag alltid känt, just när jag åkt förbi den byn, att jag varit där tidigare) och att jag varit hos ett par i Eskilstuna, det kommer jag så väl ihåg, för det var sista stället. Koloni var vi på min storasyster och jag, det var 1958-59 och märk väl, att jag är född 1954 i oktober och min syster i april-55), så inte var vi gamla inte.. Måste erkänna, att det var känslomässigt väldigt jobbigt att läsa papperen från Einar, att det var som det var... Ett exempel är från frun i huset där jag var utanför Vetlanda, hon skickade en räkning till barnavårdsnämnden i Eskilstuna på ersättning för "resgodsbiljett" 3.50:- (undrar om det var mig hon menade) samt för 2 taxiresor á 30:- och det var undertecknat med "högaktningsfullt"... Nu hade den familjen "droskbilsrörelse" så de visste väl hur man skulle göra för att få betalt antar jag, för i min värld så skulle ju jag ha skjutsat det lilla barnet utan ersättning.. Mycket känslosamt märker jag, för varje gång jag läser de anteckningar som finns. Inte var jag sinnesjuk eller sinnesslö heller och det var ju tur! Jodå, det har en läkare kunnat konstatera om mig enligt utlåtande... Kan inte låta bli att jämföra mig med de program man sett på tv om tex. "resandefolket", de blev ju också undersökta om de "led av" något som hade med "sjukt sinne" att göra... Nu ska jag ta och kolla lite efter de adresser jag fått fram, inte så att jag ska ta kontakt med någon utav dem, men det skulle vara roligt att se, var jag varit och kanske finns det en massa minnen som "poppar" upp, har ju haft en tendens att förtränga min barndom, skulle så gärna vilja komma ihåg mer... Förresten så var killen från Relacom hit idag, han tyckte själv att han gick som en "taskig repris" här hos oss! Nu har han kollat igenom ALLTING och skulle det krångla igen, ja då har vi fått hans direktnummer, slipper alltså telefonkön hos Tele-2 och felanmälan, inte kattskit det inte! Nej, nu ska jag ta och klippa klorna på Elvis som är här hos oss ett tag, hans klor är sylvassa och ett populärt ställe att "kloa" på är vår nya soffa och det gillar jag inte! (Han gillar INTE att klippa klorna så det kommer att bli en "strid på kniven"!) Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • SoP säger:

    har ni ingen klöspinne hemma? eller bräda att sätta på väggen? Jag har en hörnbräda o mina älskar den! ska byta den för nu hänger den i trasor! Börjar han kloa på annat så sätt honom vid pinne/bräda- sätt gärna lite kattmynta på den med. Han är ju en han o reagerar mer på det. Apropå Einar- o allt du fått redapå o upplevt när du var barn- Alltså, jag kan inte riktigt fatta Varför folk Arbetade med barn om de inte tyckte om barn? Jag skulle aldrig i mitt liv söka jobb på dagis t.ex- Så himla bra betalt kan det väl inte ha varit? Vi hade sommarbarn två somrar i början av 70talet,från Tyresö där vi bodde innan småland,o jag tror de trivdes,ena tjejen var här båda somrarna.

    2011-03-04 | 01:19:32
    Bloggadress: http://sisterofpain.blogg.se/
  • åsa säger:

    SoP:

    Hemma hos dottern finns en stor "klösmöbel", men vi tog inte med den, kanske dumt gjort men...

    Jag tror inte att det var som nu på den tiden då jag var liten, att de som jobbade med barn åtminstone skulle tåla att barn fanns..

    Nu har ju inte alla dessa erfarenheter utav sommarhem som jag har och visst, det fanns två ställen utav alla som de var snälla på och det är ju jag tacksam över..

    Ha dé!

    2011-03-04 | 11:59:21
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Ninni säger:

    Låter jobbigt att läsa pappren från Einar. Kan inte sätta mig in i hur det är...

    Vad bra ni fick direktnumret till reparatören - det är ju risk ni måste använda det. Men jag hoppas ni slipper det nu.

    Kram.

    2011-03-04 | 20:09:50
    Bloggadress: http://ninni1960.wordpress.com
  • Doris säger:

    Låter otroligt svårt att erinra sig sådan minnen ...

    Skickar en försiktig kram

    Vardande klösandet så "klösas" det hejvilt här även om vi har klösträ ;-). Vi vill ju inte klippa deras klor eftersom de SKA ta mössen så vi är övensens om att det blir inte några nya soffor här ;-)

    Önskar dig en bra början på veckan, kram

    2011-03-07 | 00:09:46
    Bloggadress: http://farmordoris.wordpress.com
  • Inga Magnusson säger:

    Det är spännande att forska i sin egen historia och sina anfäders och anmödrars. Jag håller på ibland och lever mig in i det. Det Du berättar är ju speciellt, man lämnade bort barn mycket enklare förr, utan särskilt mycket koll har jag en känsla av. Och det fanns inte så många möjligheter för en ensam mamma att ta hand om de egna barnen och samtidigt försörja sig. Det fanns ju inte daghem.

    2011-03-26 | 01:17:33
    Bloggadress: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här: