Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Blommande raps, ängsklockor och lupiner...

Kategori: Allmänt

...har jag aldrig förr sett den 4:e november!
Ja, åtminstone inte i Falun med omnejd...
Vi har varit till kyrkogården i Långshyttan och tänt ljus inför Allhelgonahelgen och åkte över St. Skedvi hem, det är på landet det och vi såg massor med rapsfält som var alldeles gula, de var visserligen mycket glesare än på sommaren, men ändock gula!
Tänkte stanna och plocka en bukett med ängsklockor, men de var så vackra där de stod så det fick vara och lupiner, massor med lupiner!
Vanligtvis så har det hunnit bli tjäle i backen vid den här tiden på året och oftast har snön kommit också, men nu är det ju nästan 10 grader varmt och det kommer tydligen fortsätta vara sådant här väder ett tag framöver..
Vi var som sagt var till kyrkogården och tände ljus idag, har införskaffat gravljus som har en brinntid på 50 timmar så det ska brinna i morgon också (om allt stämmer..)
Annars så har vi inte några planer inför helgen, de små kungligheterna är hos fadern och lillprinsen är i Gävle..
Maken, han är på bättringsvägen (tack och lov) så få se, om det blir någon tur med bilen, jag måste erkänna, att jag är lite trött på hans suckande och pustande, enbart för att han vill ha medömkan tror jag, men jag är ingen "ömkande" typ så....
Att det är höst, det märks så tydligt nu, trädgården ser så naken" ut och Elvis tillbringar mer tid inomhus, han sitter/ligger på altanen och har full koll på småfåglarna som kommer och äter utav talgbollar och nötter som vi hängt ut och han "skäller" emellanåt och så slickar han sig om munnen..?!
Rolig prick den där Elvis...
Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • paula i pörtet säger:

    Jag minns tidigare år då det också blommat i november, ur led är tiden! När dottern var liten, kanske 3 år har jag fotat henne utanför vårt hem i Stockholm. Folk som sett bilden undrar varför hon är klädd i vinteroverall mitt i sommaren, men det fotot är taget på julen! En riktigt grön jul var det då..

    Vi drar till hufvudstaden nu, men tar en kort tur, istället för att stanna över natten hos makens exfru så åker vi hemåt även om vi missar Så mycket bättre...

    Kramen

    2011-11-05 | 11:32:23
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Ninni säger:

    Jag har aldrig sett raps och ängsklockor i november jag heller och här finns inga blommande lupiner men däremot har vi några prästkragar som blommar i slänten ut mot vägen.

    Snoozen är inte inne så mycket än utan håller sig mest ute och sitter gärna på altanräcket och tittar på fåglarna vid fågelbordet. Ibland gör han något utfall däråt men lyckas tackochlov inte fånga någon fågel.

    Vi får väl ha en lugn helg både hos oss och hos er för vi har heller inga planer i helgen. Sambon åkte dock iväg för att hjälpa en kompis att sätta upp duschdörrar för en stund sen så därför passar jag på att sitta vid datorn. :-)

    Ha en skön helg!

    Kram.

    2011-11-05 | 13:04:13
    Bloggadress: http://ninni1960.wordpress.com/
  • åsa säger:

    Paula:

    Jadu, visst är tiden ur led..

    Vet ju att du längtar efter snö och lite kyla, men du ska inte vara orolig, det kommer!

    Kör nu försiktigt, kan förstå erat beslut, det är jobbigt att sova borta.

    Ha dé!/Kram

    2011-11-05 | 19:11:39
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • åsa säger:

    Ninni:

    Det blommar lite här och var tycker jag, såg faktiskt sommarblommor idag!

    Elvis är lite "loj" och det beror nog på att han fått stryk och är lite skadad ovanför ett öga, men han får ju skylla sig själv, den slagskämpen!

    Lugn och ganska tråkig helg tycker jag...

    Ha dé!/Kram

    2011-11-05 | 19:14:49
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Tofflan säger:

    Jag träffade en alienkatt igår kväll som hette Bibbi! :D

    Kram!

    2011-11-05 | 19:18:58
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • åsa säger:

    Tofflan:

    Det måste ha varit ganska häftigt...

    Ha dé!/Kram

    2011-11-05 | 22:38:53
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Ragnvi säger:

    Morning! Kan tyckas att denna hösten är knepig...men såna höstar inträffar med jämn o ojämna mellanrum! Jag minns fler....på 70-talet var det också så här flera gånger!

    Va kul att du träffat Paula o Hasse!

    Kramen!

    Ragnvi

    2011-11-08 | 06:43:00
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • åsa säger:

    Ragnvi:

    Jodå, jag kommer också ihåg att det förekommit såna här höstar, men efter de senaste höstarna/vintrarna är det lätt att förtränga..

    Ja, det var jätteroligt att få träffa dem!

    Ha dé!/Kram

    2011-11-08 | 09:27:03
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: