Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Halv åtta hos mig...

Kategori: Allmänt

...och kärlek...
Det var en jättehärlig eftermiddag/kväll med de små kungligheterna igår!
Glada som lärkor var de när jag hämtade dem efter skolan och lilla prinsessan tyckte det var lite "speciellt" eftersom det var första gången jag hämtade även henne vid skolan.
Tacomiddag blev det och jag gillar det, för då vet jag att de små kungligheterna äter till de håller på att spricka och det är ju så bra då de kan lägga på precis det de vill ha, inget annat tjafs!
Vi spelade kort (femkort) och både maken och jag åkte på storstryk (förstås) och likadant i Yatzy!
Prinsen, han ville prata om kärlek..
Det är så, att tjejen han har haft "chans" på, hon verkar inte så intresserad efter sommarlovet och jag sa, att hon kanske är osäker eftersom de inte träffats på över tio veckor..
Efter det så diskuterade vi olika sorters känslor, det att man kan älska på olika sätt..
Han sa, att han älskar "den" och "den", men att han älskar "den" lite mer kanske och då talade jag om för honom att man kan älska en massa människor och även djur, men man älskar på olika vis..
Talade också om, att vissa människor kanske man tycker väldigt mycket om och vissa tycker man mindre om, men det är inget fel i det!
Jag måste säga, att det är häftigt att prata om just känslor med en nioårig liten prins, det finns så mycket inom honom som kommer ut med jämna mellanrum och det är jätteviktigt att man tar sig tid just då att lyssna och ge goda små råd... 
Ja, det är en ynnest att få vara mormor...
Halv åtta hos mig tittade vi på och prinsen, han vill att vi ska göra så som de gör (helst vill han ha femtontusen spänn också...)
Han vill att vi tillsammans gör en meny, det ska vara förrätt, varmrätt och dessert och vi vuxna vi ska dricka fina viner enligt honom och det tackar man ju för!
Han har ett förslag till förrätt och det var kycklingsoppa(!) för han hade visst sett ett program då de hade serverat det till förrätt och han tyckte att det såg så gott ut, han som inte ens gillar soppa!
Vi hann även se en snutt av Robinson innan dottern kom och hämtade dem efter jobbet och jag säger då det...
Prinsen (ja, prinsessan hon hade fullt upp med Barbie) han kunde inte förstå hur man kan riskera sin hälsa för en halv eller en miljon!
Det var ju en tjej som åkte hem på egen begäran igår, hon var "smal som ett spöregn" och hon ville hem eftersom hon kände att hon mådde så dåligt och tappade vikt hela tiden.
Det är ju viktigt att man sitter med barnen och tittar för det är ju så mycket som de undrar över och just det där med hälsan, det var något prinsen tyckte att det inte fanns några pengar i världen som var värt att riskera bestående men (ja, han uttryckte sig ju inte precis så, men han menade det.)
"Du har ju ont hela tiden mormor, men du är ju gammal, men den tjejen hon är ju ung och tänk om hon ska ha ont hela livet"..
(Har inte talat om för prinsen att jag haft kronisk värk sedan jag var arton...)
Idag har jag målat lite i köket, det var bland annat spiskåpan som fick en uppsträckning, vi har en vit "knottrig" sak, som man målar med sand i färgen och för varje gång den är nymålad så ser den helt ny ut!
Det går ju inte att tvätta av den eftersom den är "knottrig" så det brukar bli en ommålning om året, oftast till jul, men det blev ett par månader tidigare i år..
Jättefint väder är det och maken håller på att installera kattlucka i altandörren åt Elvis, få se hur det går för honom att ta sig in och ut genom den, men det blir nog inga problem för han är ganska så lättlärd och så finns det ju "fjäskfärs" förstås!
Ha dé!/tant raffa



Kommentarer

  • Tofflan säger:

    Oj vilken spännande diskussion med din prins! :D De har allt en hel del tankar... Och vilken tur att han har en bra mormor att prata med om sånt.

    TV blir det minimalt av här, jag spelar in en del på DVD-hårddisken och tittar när jag får tid, i stället. Det är mer praktiskt. Och ofta är det ju ganska mycket skit man slipper sila då...



    Kramen!

    2011-09-23 | 18:43:41
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • åsa säger:

    Tofflan:

    Barn är ju så logiska så det är en njutning att diskutera med dem..

    Vi har alltid pratat väldigt mycket om allting prinsen och jag och det gläder mig att han kommer till mig när det är nåt han funderar över.

    Ha dé!/Kram

    2011-09-23 | 23:20:04
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Magistermutter - Med en liten grabb i magen säger:

    Men Åsa! Vilka underbara barnbarn du har!! och hoppas verkligen samt h¨ller tummarna för att hans tjej visar intresse igen! Men han som verkar så go och snäll får nog inga problemas med det!



    sv: Åh, tack snälla du! Kram!

    2011-09-24 | 20:08:19
    Bloggadress: http://magistermutter.blogg.se/
  • åsa säger:

    Magistermutter:

    Det är visst "kört" med tjejen, men det verkar inte vara ledsamt för det, du vet..."kärleken består men föremålen växlar"....

    Ha dé!/Kram

    2011-09-24 | 23:34:04
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: