Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Blåst, blåst, blåst...

Kategori: Allmänt

...och så lite blåst på det!
Det blåser ute, hujedamej så det blåser!
Tycker, att det varit ovanligt blåsig vårvinter, kan inte minnas att det brukar vara så här...
Inte är det speciellt varmt heller, bara ett par plusgrader och visst, solen skiner, men inte värmer den idag inte!
Blir ingen tur på elopeden idag, vägrar sitta på den och frysa ändan av mig, även fast maken tycker att vi ska "ta en tur", han kan ju inte vara klok tänker jag..
Är fortfarande jättesnorig, har ingen feber, men som sagt snorig är jag och det känns som om hela huvudet var fullt med fetvadd!
Undrar förresten, hur många det är som vet vad fetvadd är idag?
Fetvadd, det var ju det bästa man kunde ha att värma sig med förr i tiden om man hade ryggont, nackont, halsont eller "örsprång" tex. men jag vet inte om det finns kvar på marknaden överhuvudtaget..
Nu för tiden är det ju vetevärmare och liknande som gäller, att värma några sekunder i micron är väl bättre än att gå med tjockt fetvadd runt halsen och nacken, men visst, det väcker minnen..
Vi ska ta en tur till Borlänge maken och jag, han måste ha ett nytt pass och det går inte att få gjort i Falun längre och eftersom det ändå är "skitväder" enligt mig så fixar vi det idag..
Elvis kom in för en liten stund sedan och han tittade på mig med smaaaala ögon och så jamade han högt!
Jag förstod ju, att det var vädret han klagade på, han brukar göra så när det blåser eller är nederbörd, han är faktiskt riktigt rolig den där katt´n!
På tal om katt´n så pratade jag med Turebus i morse, han var hemma från dagis för han var förkyld (!?)
Han frågade som vanligt efter "Elisch" och så talade han om, att moster *J* hon har "tå" bäbisar i magen och enligt Tures mor så visade han upp en hel hand, det va "tå" det!
Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Tofflan säger:

    Jag vet vad fetvadd är! Min pappa körde stenhårt med det! :D



    Kram!

    2012-03-19 | 17:40:12
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • Paula i pörtet säger:

    Hej! Ja inte minns jag då heller att det förr om åren har blåst så mycket som nu! Och mitt humör påverkar det helt klart, jag tycker att det är riktigt oskönt! Hellre kyla än blåst alla gånger! Sen bor vi ju ute på ett gärde där skogen är en bit bort så här ute får vi inte lä från något håll när det viner om knutarna.

    Hoppas du snart kommer iväg på åkturer med "Hjärtat"

    Kram

    2012-03-19 | 21:00:07
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Ninni säger:

    Jag håller med dig... jag minns inte heller att det varit så här blåsigt någon vårvinter förr. Ett elände är det iaf. Fyyy!

    Smart av dig att inte sätta dig på elopeden och frysa ändan av dig allrahelst då du fortfarande är förkyld. Det blir nog lämpligare tillfällen framöver för att ta en tur på den.

    Snoozen har inte varit ute mycket idag han heller för han gillar inte blåsvädret nåt vidare han heller.

    Kram.

    2012-03-20 | 00:42:39
    Bloggadress: http://ninni1960.wordpress.com/
  • åsa säger:

    Tofflan:

    Fetvadd, det var dåtidens underverk, kunde tydligen bota allt!

    Ha dé!/Kram

    2012-03-20 | 09:18:11
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • åsa säger:

    Paula:

    Jag fullkomligt avskyr blåst!

    Det är ju en sak om man är vid havet, men se i inlandet ska det vara lugnt..

    Ha dé!/Kram

    2012-03-20 | 09:19:51
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • åsa säger:

    Ninni:

    Elopeden ska jag (förhoppningsvis) ha lääänge så det kommer ju massor med tillfällen att åka på den, men maken är som ett litet barn, allt ska ske på en gång!

    Visst har det varit ovanligt blåsigt ett tag och jag gillar det inte!

    Ha dé!/Kram

    2012-03-20 | 09:23:02
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/
  • Ann säger:

    Åh, fetvadd!! Vilka minnen det plötsligt dök upp. Fick mjölkstockning när Lina var bebis då lindade man fetvadd runt brösten med elastisk binda...inte nå svettigt. Och när man var förkyld som barn sov man med fetvadd indränkt i kamferolja runt hals/bröstkorg, sov som en klubbad vilket säkert berodde på den starka doften av oljan....kontentan av de hele:bra var det!!

    2012-03-21 | 22:29:41
  • åsa säger:

    Ann:

    Ja, tänk att det fanns en produkt då, som hjälpte för allt...

    Ha dé!

    2012-03-23 | 09:57:06
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: