Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

"Stelbent"...

Kategori: Allmänt

...och prestige..
Läste i Falu Kuriren idag om ett äldre par som varit gifta i 63 år, där frun i huset haft en stroke och nu brutit lårbenshalsen och där maken vårdat sin fru i hemmet i flera år..
De har hjälp från hemtjänsten morgon/kväll och på torsdagar då frun i huset behöver hjälp med att duscha.
Nu har det inte blivit någon dusch på över en vecka enbart för tjafs om en gummilist!
En list som hemtjänsten tog bort och jag förstår ju att de gjorde det för att komma fram med rullstolen, men det medför att hela badrummet blir översvämmat vid dusch och så vill inte det gamla paret ha det, men hemtjänsten har bestämt att det ska vara så...
Jag menar, kan man inte vara lite tillmötesgående och införskaffa en listjäkel som man med lätthet kan flytta efter behag!?
Här flyger man till månen och kan transplantera alla sorters organ, kan man då inte komma på en lösning så att den gamla damen kan få duscha?
Vet av erfarenhet hur "stelbent" hemtjänsten kan vara efter att ett "beslut" tagits och då ofta "över huvudet" på eventuella vårdtagare, blir lite förbannad faktiskt!
Jobbade ju själv inom hemtjänsten i en massa år innan jag fick förtidspension och det var många gånger vi "hemsamariter" inte kunde förstå vissa "beslut", kan det vara så svårt att ha lite sunt förnuft?
Ja, ja...
Svenska Hollywoodfruar...
Brukar inte titta på det programmet, men gjorde det igår och det är inte bra för ett redan högt blodtryck, det kan jag lova!
Är inte ett dugg avundsjuk på deras liv, för fy sjutton så ytligt!
Jamen, en förlovningsring för en miljon, men som hon sa, "ju större desto bättre"...eller?
Sen hon den där Gunilla (tror jag hon heter) hon är ju sjuk i huvudet på riktigt!
Det var ju hon som tyckte att Jan Guillou (stavningen?) skulle be henne om ursäkt och det på bara knän eftersom han inte trodde på hennes version om hur hon blivit utkastad från det hotell hon hade bott med sin kräksjuka dotter, utan ville veta den egentliga orsaken..
Fruktansvärt otrevlig person den där damen!
Har pratat med maken i telefon nu på morgonen och de hade fått lite fisk.
Kommer nog inte att bli så väldigt mycket av den varan antagligen för det är visst väldigt kallt i vattnet och jag som inte förstår mig på sånt jag bara håller med jag...
Nu ska jag ta och hänga lite tvätt och sen blir det nog att åka och snusa lite "prinskorvar"..
Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • Tofflan säger:

    Min mamma hade inte råd att ha hemtjänst, så hon har privat städtjej. Är inte det lite konstigt? Hemtjänsten får inte heller göra det mamma bäst behöver. Konstigt.

    Kram!

    2012-10-10 | 19:55:54
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • åsa säger:

    Tofflan:
    Hemtjänsten ÄR dyr även fast det är subventionerat och jag vet massor av äldre som har privat hjälp.
    Hemtjänsten ska inte agera som "städhjälp", det är inte tanken, utan tanken är ju att de som behöver ska få hjälpen att kunna bo kvar hemma, med allt vad det innebär med mat, dusch, påklädning etc....
    Sen är det ju städning, men ingen avancerad sådan som tex fönsterputs och endast två rum och kök (åtminstone var det så då jag jobbade).
    Kanske har blivit väldiga förändringar sedan jag jobbade...
    Ha dé!/Kram

    2012-10-11 | 08:35:15
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se

Kommentera inlägget här: