Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

"Prick i himlen"...

Kategori: Allmänt

...har jag nog fått..
 
Gårdagen var varm, jättevarm!
Det var omkring 30-graderssträcket hela dagen och luften stod still.
 
Jag hade tänkt en tur till Gävle och hälsa på Turebus med föräldrar, men det skulle bli ganska sent så valde att stanna hemma.
 
Mot kvällskvisten tog jag mig en tur med "Elfrida", hade med mig en iskall cider och även färskt vatten (har jag alltid med) och jag åkte runt en liten sjö som heter Tisken, vidare mot ett ställe som heter Galgberget (många avrättningar där förr) och upp mot just Galgberget är det en fruktansvärt lång och "seg" backe som känns jobbig även med "Elfrida"..
 
Halvvägs uppe i backen kör jag förbi en äldre dam, kanske 80-85 år gammal och hon kämpar på med sin rullator och det är varmt, jättevarmt!
Tycker, att damen ser ganska medtagen ut så jag vänder och åker tillbaka..
Damen ser skräckslagen ut då jag stannar framför henne, hon tror väl att jag ska råna henne eller nåt!
 
Frågar henne, om hon druckit nåt, vatten eller annan vätska, men det hade hon ju inte gjort såklart och inte hade hon något med sig heller!
Säger åt henne att sätta sig på rullatorn i skuggan och så ger jag henne min vattenflaska (hade inte druckit ur den) och talar om, att det är superviktigt att hon får i sig vätska för annars skulle hon troligtvis tuppa av, för så pass medtagen var hon!
 
Damen var inte speciellt "snacksalig" och tyckte nog att jag var "påträngande" som beordrade henne att sitta och dricka, så jag lämnade vattenflaskan hos henne och åkte iväg, men jag kollade i backspegeln och då såg jag hur hon satt och drack och jag hoppas ju, att hon tog sig hem efter det..
 
Är själv väldigt dålig på att dricka vatten då det är varmt, men jag har alltid vatten med mig på mina "Elfridaturer" och försöker komma ihåg att dricka mellan varven.
 
Idag ska jag till Gävle på eftermiddagen, längtar efter min Turebus och förhoppningsvis bjuds det på middag också..
 
Kommer att bli lika varmt idag, om inte ännu varmare, det gillar inte jag!
Nej, 20-22 grader, det räcker för mig!
 
Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • paula i pörtet säger:

    Hej, vet du, jag är så trött på denna sommar, jag vill kunna andas, jag vill orka promenera, jag vill må bra och det gör jag inte i denna värme. Känner som min skapligt goda kondition har försvunnit sin kos när man inte orkar träna...men jag vet, det kommer bättre tider. Vi handlar ju hundmaten hos slaktaren, sen lägger jag till grönsaker och kolhydrater, i detta fallet såg du helt rätt, det blev nudlar och korngryn o morötter. Dom älskar maten!
    Ha det gott i Gävle, antar att du är på väg..
    Kramen

    2013-07-28 | 14:40:42
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • Tofflan säger:

    Så omtänksamt av dig! Äldre människor och barn torkar ju ut fortare och lättare än vi medelålders (!). Förut hade jag svårt att dricka mycket vatten pga av alien, men nu dricker jag litervis varje dag!

    2013-07-28 | 16:59:15
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • Tofflan säger:

    Glömde kramen, förlåt!!!

    2013-07-28 | 16:59:32
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • åsa säger:

    Paula:
    Jag håller med dig, gillar inte heller när det är så här varmt och kvavt längre tid!
    Rena rama lyxmaten som serveras till "pälsklingarna" hemma hos er!
    Ha dé!/Kram

    2013-07-28 | 22:25:58
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • åsa säger:

    Tofflan:
    Jag tror inte att damen hade tagit sig ända hem utan vätska, vet på ett ungefär var hon bor och hon var väldigt medtagen så, vad gör man?
    Fast, jag är nog ganska omtänksam annars också...
    Ha dé!/Kram

    2013-07-28 | 22:28:16
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se

Kommentera inlägget här: