Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Vilket uppvaknande...

Kategori: Allmänt

...det blev klockan 03.27 i morse..
 
Vaknade av att det dunkade hårt och tokringde på ytterdörren, gick ner och såg genom rutan i dörren att det var blinkande ljus utanför och så hördes en "lastbil" som stod på tomgång.
Öppnade dörren och utanför stod en brandman med full mundering och frågade mig, om jag visste om att det brann nere vid vårat förråd/loft!
 
Tittade ut och hela trädgården var full utav brandmän och polis, räknade till tolv personer!
 
Det var grannens förråd som brunnit ner totalt och eftersom loftet låg så pass nära så hade det tagit eld i gaveln och räddningstjänsten hade krossat glaset i dörren för att ta sig in eftersom de befarade att det kunde vara någon människa sovandes där uppe.
Nu var det ju sån tur, att Lina och Ture åkte hem igår, de sov på loftet tre nätter och hade de varit kvar, så hade det kunnat gå riktigt illa!
 
Hela väggen är brandskadad, även  taket och så ser det ju ut som det gör på loftet, men det kommer en kille från ett saneringsföretag om en timme och att det behöver saneras, det råder det inga tvivel om, men han ska väl bara göra en koll för att se hur mycket som ska göras antar jag, men snabbt har det gått!
 
Ringde till England och väckte maken, han blev nog lika chockad som jag och förhoppningsvis kan han komma hem ett par dagar i nästa vecka, han vill ju se med egna ögon hur det ser ut och hur mycket jobb det kommer att bli med loftet..
 
Riktigt obehagligt!
Har alltid haft en enorm respekt för eld, tycker det är jätteläskigt!
 
Det pyr ju fortfarande i högen som var grannens förråd/uthus och jag kan liksom inte slappna av förrän det slutar pyra, får för mig att det ska flamma upp igen, fast det inte finns nåt kvar som är brännbart..
 
Ha dé!/tant raffa
 
 

Kommentarer

  • paula i pörtet säger:

    Hej, var det en notis i tidningen, i Främby, är det där du bor?
    Ja nog slutade detta lyckligt må jag säga, men det stod i tidningen att det antogs vara mordbrand på din grannes uthus! Huva, hur kan det komma sig tro?
    Låter jättebra dock att ni fick hjälp så snabbt och att allt det praktiska sköts av dem som kan och ska göra det. Eld är inte att leka med, hade en far som var brandman hela sitt liv och jag har minsann fått höra det ena och det andra som inga barnaöron skulle behöva höra..
    Kramen

    2013-07-11 | 12:57:41
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • åsa säger:

    Paula:
    Ja, jag bor i Främby!
    Det rubriceras som mordbrand eftersom vårt loft också började brinna, det är ju ett sovloft och det var så pass nära mellan..
    Få se, vad teknikerna kommer fram till för brandorsak, men det lär väl dröja innan de kommer antar jag!
    Ha dé!/Kram

    2013-07-11 | 14:22:32
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Tofflan säger:

    Fy 17 så otäckt! Men vilken tur att dotter och dotterson inte låg och sov!!!
    Kram!!!

    2013-07-11 | 19:01:18
    Bloggadress: http://tofflan.wordpress.com
  • åsa säger:

    Tofflan:
    Om du bara visste, hur innerligt tacksam jag är att de inte var kvar, det hade kunnat sluta med katastrof!
    Känner att jag mår lite dåligt, eller jäkligt dåligt då jag tänker tanken och den "poppar upp" rätt som det är..
    Ska åka till Gävle imorgon och träffa dem, då kanske det känns bättre.
    Ha dé!/Kram

    2013-07-11 | 20:12:20
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se
  • Inga Magnusson säger:

    Men så obehagligt, speciellt att du kunde ha haft några sovandes över där! Kan tänka mig att chocken kommer lite efteråt o tankarna på vad som kunde ha hänt. Hoppas man kan reda ut vad som orsakade branden och att det var en olyckshändelse, inte anlagt.
    Ha det så gott det går med tanke på allt som hänt.!

    2013-07-13 | 23:19:05
    Bloggadress: http://inga.blogg.se
  • åsa säger:

    Inga:
    Ja, det är många tankar som poppar upp hela tiden, får försöka ignorera dem så gott det går.
    Har inte hört nåt mer från polisen, men avspärrningen ska vara kvar så..
    Ha dé!

    2013-07-14 | 08:26:57
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se

Kommentera inlägget här: