Tant Raffa

Välkommen till Tant Raffas space i rymden. Här skrivs det om allt och inget men alltid med en stor dos av humor och ironi!

Göta Kanal...

Kategori: Allmänt

....har vi åkt en bit på...
 
Vi har sagt så länge maken och jag, att det skulle vara trevligt att åka en tur på Göta Kanal, men det har ju aldrig blivit av!
Men, i tisdags så såg maken en annons i Falu Kuriren om just Göta Kanal och båten M/S Cerec(s) stavas lite olika, beroende på var man kollar..
 
Själva båtresan gick från Borensberg-Berg och den var jättefin!
Vilket otroligt jobb det ligger bakom byggandet av kanalen och vilket geni han var "den där" von Platen, som tänkte ut allt, det där med nivåskillnader hit och dit, helt fantastiskt!
Men, maten på båten.....
Vi bestämde att vi skulle äta ombord och jag tog en räksallad, den var jäkligt dyr (179:-) det berodde säkert på att den var nåt riktigt speciellt tänkte jag, men..
En tallrik med isbergssallad, gurka, en halv tomat, en ägghalva och så lite räkor, som definitivt inte var handpillade!
Javissta ja..
Det var ju en liiiiiten, pytteliten skål med Rhode- Islanddressing också, som jag fick efter att ha frågat efter dressing!
Den absolut dyraste sallad jag någonsin ätit och den absolut mest "intetsägande" dito!
Så jäkla dåligt alltså!
Maken, han tog Wallengergare, samma pris..
Vad fick han?
Jo, en klick mos som det var en färsbiff nertryckt i så att moset liksom låg runt om och skulle se ut som om det var mer än det var, jag skulle tippa på att det var ett par matskedar mos och så liiite lingon och ärtor!
Vilket jäkla ocker!
Tänk, vad man skulle kunna utveckla en sådan näring, inget kan ju liksom bli sämre!
Men, båtresan var fin och vädret likaså, det var strålande sol och väldigt varmt!
 
Nu har vi gjort vår tur på Göta Kanal och det räckte med den turen Borensberg-Berg, den tog dryga tre timmar och som sagt, det var jättefint!
 
I morgon står det Säterdalen på programmet, bakluckeloppis och lite annat smått och gott och på hemvägen åker vi med all säkerhet förbi vårt favoritbageri ute på vischan och inhandlar lite stenugnsbakat surdegsbröd med bara ingredienser från trakten, det är så jädrans gott och framförallt mysigt att handla där, man lägger sedlar i en postlåda på väggen och så finns det växelpengar i en bytta bredvid!
Gillar det där med att man handlar och betalar på eget ansvar, känns skönt!
Ja, att det fortfarande finns de som tror på mänskligheten...
Ägaren/bagaren, han bor i huset bredvid (det är en gammal gård med storstuga, lillstuga och härbren) och ibland ser vi varandra och pratar lite, sist fick maken en guidad tur i det hus som håller på att byggas om till B&B och fick även komma med några bra byggförslag,men oftast så är det tomt i "affär´n" där det inte bara finns limpor av alla de slag, det finns jättegott knäckebröd, skorpor och stora jättegoda kanelbullar också!
Kaffe kan du också köpa, det finns i en termos på bordet bredvid de gamla fina blommiga kopparna som står på sina fat och bara väntar på att någon ska känna efter hur gott det är att dricka kaffe ur de tunna, tunna kopparna med en smal guldkant längst upp och ett öra som är snirklat, ja, så snirklat att jag med mina fingrar har lite svårt att få fäste, men det går lika bra att hålla händerna om hela koppen och det smakar så bra!
 
Ekologiska ägg brukar vi också köpa när vi är där, de kommer från den ena granngården och sylt, saft och marmelad från den andra...
Mysigt tycker vi och det smakar så bra!
 
Nu ska jag gå och lägga mig, ska försöka sova, grannarna har "släktträff" bredvid oss och det gör oss ingenting, det är en massa prat och skratt och det blir lite högre och högre vartefter tiden går, men som sagt, det gör inget!
Det är ju tyst 11 månader om året annars så...
 
Ha dé!/tant raffa

Kommentarer

  • paula i pörtet säger:

    så trevligt det låter med era utflykter, nu får jag leva på gamla minnen denna sommar det får gå det med..jäkla ont i armen tror även handleden är trasig den röntgades aldrig..ska tillbaka på tisdag om jag står ut så länge..blinka är nu hos dotter, funkar inte att ha henne hemma, hon skuttar o hoppar rakt på armen...o slickar frenetiskt, vet precis att jag har ont där. kram

    2014-07-19 | 19:32:55
    Bloggadress: http://paulaz.se
  • åsa säger:

    Paula:
    Åh, du stackars kvinna...
    Måtte inte handleden också vara kaputt!
    Förstår så väl hur du känner dig och hoppas sååå att det ska bli bra!
    Få se, jag kanske styr kosan mot Fredriksberg nån dag (kollar med Saija i så fall om hon vill med)...man kan aldrig veta ;)
    Ha dé!/Kram

    2014-07-19 | 23:41:31
    Bloggadress: http://tantraffas.blogg.se

Kommentera inlägget här: